Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tarmframfalltacka  (läst 5963 gånger)

fredrikafår

• Blekinge
Tarmframfalltacka
« skrivet: 11 mar-11 kl 06:05 »
Vi skaffade tio får i somras och går nu spänt och väntar på den första lammningen. I går kväll var vi hos tackorna runt klockan elva och nu igen på morgonen klockan 5. I stallet hittade vi en dräktig tacka död med ett ordentligt tarmframfall.  :'( Har sökt lite på internet men knappt hittat något, så undrar om ni som fårägare kan dela med er lite om ni har några egna erfarenheter. Hur vanligt är det och kunde vi gjort något för att rädda henne och vi upptäckt det i tid? Behöver vi oroa oss för att det ska hända fler?
Mvh Fredrika

vallhunden

• Västergötland
SV: Tarmframfalltacka
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 09:10 »
"Tarmframfall" menar du med det att ändtarmen har krypit ut ur analöppningen?

Så blir det alltid när ett djur har legat död en tid, Gaserna i magen sväller och tarmen trycks ut genom ändtarmen. Det är säkerligen inte dödsorsaken utan ett symtom på att hon har legat död tillräckligt länge för att detta skulle kunna ske!

Jag skulle snarare säga "dödsorsak okänd"!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

fredrikafår

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 09:33 »
Nej, detta var inget ändtarmsframfall, det var minst två meter tarm i slingor ute ur slidöppningen, ej ur analen. Tror definitivt att hon har förblött :(

fredrikafår

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 11 mar-11 kl 09:37 »
Jag antar att det är delar av tjock och tunntarm som kommit ut, vet att det kan hända på hingstar som kastreras, men har aldrig hört om det på får, och definitivt inte ut slidan. Är 100% säker på att det inte var från analen och att det inte var "gaser som tryckt ut", hade blött mycket och de blöder ju inte om de har legat döda ett tag av annan orsak.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-11 kl 11:31 »
Fy, vad otäckt det låter. Har aldrig hört talas om det!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

fredrikafår

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 11 mar-11 kl 14:04 »
Ja usch så ont hon måste ha haft :( Ringde till distriktsvet iom att jag undrade och de sa att det var väldigt ovanligt och veterinären jag pratade med som bla behandlade mycket får sa att han hade sett det på en häst, men aldrig på en tacka. Men nu när kadaverbilen kom hade han som kört sagt till min pojkvän att det inte alls var ovanligt :S Är ganska konfunderad just nu...

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 mar-11 kl 14:28 »
Ja usch så ont hon måste ha haft :( Ringde till distriktsvet iom att jag undrade och de sa att det var väldigt ovanligt och veterinären jag pratade med som bla behandlade mycket får sa att han hade sett det på en häst, men aldrig på en tacka. Men nu när kadaverbilen kom hade han som kört sagt till min pojkvän att det inte alls var ovanligt :S Är ganska konfunderad just nu...

Det kan inte vara så att kadaverbilsföraren egentligen tänkte på slidframfall?

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #7 skrivet: 11 mar-11 kl 15:29 »
Nu kanske jag är dum, eller helt enkelt bara okunnig på fårets anatomi, men hur kan tarmarna ramla ut ur slidan?  ???
Har aldrig hört talas om det.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 mar-11 kl 15:46 »
Jag tänker att slidväggen måste ha gått sönder, för att det ska kunnahända... Yttre våld ??? Ni har ingen sån där "knivskärare" i trakten som har varit på hästar ???

fredrikafår

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 11 mar-11 kl 16:22 »
Jag vet inte, och det jag har hittat på internet är om slidframfall, ändtarmsframfall och tarmframfall på människa. Men kadaverbilsföraren måste ju tänkt på ändtarmsframfall/slidframfall.

Om jag förstod vet rätt trodde han på något sort bråck/skada på livmodern så tarmarna "drogs in", sen kunde hon ha fått värkar och börjat krysta ut av det..

Och nej hon hade inga skärskador för, såg helt enkelt ut som hon krystat fram tarmpaketet. :(

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 11 mar-11 kl 16:33 »
Usch, vilken ledsam start på er lammning... :'( Jag har aldrig hört talas om tarmframfall på får förut och tror att din veterinär har rätt som säger att det är ovanligt.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 11 mar-11 kl 17:36 »
Nej, detta var inget ändtarmsframfall, det var minst två meter tarm i slingor ute ur slidöppningen, ej ur analen. Tror definitivt att hon har förblött :(

Bild ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 mar-11 kl 18:05 »
Behöver vi oroa oss för att det ska hända fler?
Mvh Fredrika

Det tror jag knappast att ni behöver göra :o Sabla otur, ni har ::)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 11 mar-11 kl 18:36 »
I stallet hittade vi en dräktig tacka död med ett ordentligt tarmframfall.  :'( Har sökt lite på internet men knappt hittat något, så undrar om ni som fårägare kan dela med er lite om ni har några egna erfarenheter. Hur vanligt är det och kunde vi gjort något för att rädda henne och vi upptäckt det i tid? Behöver vi oroa oss för att det ska hända fler?Mvh Fredrika

Vet Rec. 1988 May 7;122(19):453-6.

Vaginal rupture associated with herniation of abdominal viscera in pregnant ewes.
Knottenbelt DC.
Department of Clinical Veterinary Studies,

Abstract
Seventeen cases of vaginal rupture with herniation of abdominal organs were examined. The injury consisted of a dorsal tear in the vagina and, most frequently, evisceration of the bowel. The tear was accompanied by extensive vaginal bleeding.

Serum calcium concentrations were low in the affected cases and the concentrations of beta-hydroxybutyric acid and urea were high.

The average age of the affected ewes was four years (range 3 to 6).

They were generally in poor condition and carrying more than one fetus (2.7 lambs per ewe) although younger ewes and ewes in good condition were also affected.
No primiparous ewes were affected. Ten of the 17 ewes were found dead and six were humanely destroyed; in one, the injury was repaired surgically but the ewe died 48 hours later.

Vet Rec. 1999 Jan 9;144(2):38-41.

Spontaneous vaginal rupture in pregnant ewes..
Mosdøl G.
Norwegian College of Veterinary Medicine, Oslo, Norway.

Abstract
Seventeen cases of spontaneous, partial or total vaginal rupture, in pregnant ewes, involving the dislocation and herniation of the intestines and uterus, were studied.
Four of them also had a uterine torsion, and three of these recovered after treatment. In the remaining 13 cases the condition of the uterus was unknown. The lesion always consisted of a dorsolateral tear in the vagina with a partial or total perforation of the wall close to the uterine cervix.

The affected animals were all in normal body condition. Their average age was just under five years, and most were carrying twins. Most cases occurred approximately one week before expected lambing.

None of the cases was observed to have a vaginal prolapse before the vaginal rupture. Histological examination of one case revealed scar formation in the vaginal wall close to the rupture, which appeared to be due to an earlier inflammatory process or injury. The circulatory disturbance in the reproductive organs caused by the uterine torsion potentially weakens the vaginal wall. This weakness, in combination with excessive tenesmus resulting from increased tension in the uterine ligaments, and in some cases possibly with a lower vaginal resistance due to previous scarring, may be of aetiological significance in spontaneous vaginal rupture.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

fredrikafår

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 11 mar-11 kl 18:58 »
Tack så mycket alla för svaren! Ja verkligen synd, men mitt i eländet lammade en av våra tackor helt problemfritt två pigga och stora tacklamm, så vi har förlorat en men fått två idag!

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #15 skrivet: 11 mar-11 kl 18:58 »
Usch vad läskigt.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

fredrikafår

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 11 mar-11 kl 19:00 »
Bild ???

Har tyvärr ingen bild, tänkte inte på det då och ville inte gå ut och fota sen  :'(, men det såg ut som hon krystat fram tarmar tillsammans med blod och en del slem.

Bellaman

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 11 mar-11 kl 20:31 »
Så där kan det bli om man har en stark frisk tacka där lammet ligger fel - t.ex att huvudet ligger med nosen precis nedanför bäckenkanten eller huvudet åt sidan slaget och inte följer med upp i slidan medans en eller båda frambenen gör det. Om tackan krystar kraftigt kan lammets klöv efter ett tag om den pekar lite uppåt (när det blivit torrt och skört i den övre slidväggen pga idogt krystande som inte ger något resultat) rupturera den övre slidväggen. När hon sedan fortsätter krysta hamnar istället tarmarna i slidan (ändtarmen sitter ju ovanför slidan). Väldigt otrevligt!

freeky

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 mar-11 kl 20:49 »
Det händer en del märkliga saker när man är fårägare. Hoppas man aldrig behöver uppleva det där, ett slidframfall är illa nog.

Nemi

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 12 mar-11 kl 14:18 »
Nej men... skickar en stor bamsekram till er - det där är ingenting någon vill vara med om någonsin.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser