Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har ni på golvet?  (läst 12103 gånger)

ninisellen

• Uppland
SV: vad har ni på golvet?
« Svar #20 skrivet: 16 mar-11 kl 21:11 »
ja mitt enda bekymmer med sanden är att det känns lite kallt, kommer definitiv att testa när spånet tagit slut. har tyvärr haft lite problem med fukt i hönshuset under vintern och undrar hur det blir med sanden. lättströ lät intressant, hur är det i pris?

Dalton

• Dalsland
« Svar #21 skrivet: 16 mar-11 kl 21:21 »
Sand låter ju också jättebra förutom "kylan", men hur funkar det med vätskor och annat? Att man kan raka bort bajs och sånt är jag med på men annat som spills på golvet, hur länge ligger det i sand?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 16 mar-11 kl 21:43 »
ja mitt enda bekymmer med sanden är att det känns lite kallt, kommer definitiv att testa när spånet tagit slut. har tyvärr haft lite problem med fukt i hönshuset under vintern och undrar hur det blir med sanden. lättströ lät intressant, hur är det i pris?

Det är dyrare än andra strö-material, men det ska tydligen vara rätt så drygt... 149 kronor för en 18-kilos bal kostade den i alla fall.
Jag har inte sprättat balen än, men jag lovar att återkomma med en recension sen. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #23 skrivet: 17 mar-11 kl 09:13 »
Sand är rätt vanligt hos hönsägare i Danmark och framför allt då hos sådan som har lite dvärghöns. Har man inte så stort hönshus och inte så många hönor är det ett trevligt alternativ. Men sand är tungt så in i hel--te. Man bör ha ett djup på minst 10 men helst 15-20 cm om det ska räcka ett år.

Om man har ett hönshus på 5m2 och lägger in 10 cm sand blir det en ½ kubikmeter sand och väger 1 ton lägger man in 20 cm är man uppe i 2 ton sand. Man bör altså tänka efter om golvet i hönshuset håller för det och om man orkar bära så mycket :-X

Tänk på att när det är dags att byta så ska gamla sanden ut och nya sanden in. Det blir några ton att skyffla runt ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #24 skrivet: 18 mar-11 kl 16:33 »
Jag köpte Hampa strö idag im blir det storstädning och koll hur det funkar
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Just_me

• Småland
« Svar #25 skrivet: 18 mar-11 kl 16:51 »
Vi använder vanligt spån i hönshuset och torv i hönsgården, tycker det funkar bra, lätt att hålla rent!
Men jag undrar, är hampaströ billigare eller dyrare? Såg i en annan tråd att blev bättre kompost av hampaströ?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 18 mar-11 kl 17:03 »
Vi använder vanligt spån i hönshuset och torv i hönsgården, tycker det funkar bra, lätt att hålla rent!
Men jag undrar, är hampaströ billigare eller dyrare? Såg i en annan tråd att blev bättre kompost av hampaströ?

Det är dyrare. 149:- för 18 kilo.

/Sara

Just_me

• Småland
« Svar #27 skrivet: 18 mar-11 kl 17:04 »
Det är dyrare. 149:- för 18 kilo.

/Sara

Aha, okej. Hm, ska höra med husägaren vad han tycker.
Är det bättre då?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 18 mar-11 kl 17:06 »
Vet inte än, ska storstäda i helgen, och då blir det hampaströ för fulla segel här. ;) Två balar står och väntar på att bli sprättade.  ;D

/Sara

Just_me

• Småland
« Svar #29 skrivet: 18 mar-11 kl 17:07 »
Vet inte än, ska storstäda i helgen, och då blir det hampaströ för fulla segel här. ;) Två balar står och väntar på att bli sprättade.  ;D

/Sara

Aha! Skriv gärna vad du tycker sen!
Kul att veta :D

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #30 skrivet: 18 mar-11 kl 17:08 »
Är det bättre då?
recentioner kommer om någon vecka, prisskillnaden för mej spelar ingen roll om det är något som funkar, skulle suga upp bättre (bra med tanke på mina ankor) och sedan skulle det vara kanon i komposten, oxå bra tycker jag  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Just_me

• Småland
« Svar #31 skrivet: 18 mar-11 kl 17:10 »
recentioner kommer om någon vecka, prisskillnaden för mej spelar ingen roll om det är något som funkar, skulle suga upp bättre (bra med tanke på mina ankor) och sedan skulle det vara kanon i komposten, oxå bra tycker jag  ;D

Ja, jag har läst mycket possitivt om det!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #32 skrivet: 19 mar-11 kl 18:36 »
Dammet va like med noll med hampaströ  ;D

Just_me

• Småland
« Svar #33 skrivet: 19 mar-11 kl 18:41 »

Härligt! Då ska jag föreslå det till husägaren!

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #34 skrivet: 19 mar-11 kl 19:05 »
Är helt nybliven hönsmamma och vi beslutade oss att satsa på kutterspån.
I alla fall till en början. Det är ju ändå gratis från kompisen som har egen såg  :D
Vill man så kan man ;P

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 19 mar-11 kl 19:18 »

Helt och hållet dammfritt tyckte jag inte att det var, men med tanke på att jag kastade ut det och inte hällde så var det väldigt imponerande. Hade jag gjort lika med spån hade jag nog inte kunnat andas överhuvudtaget. ;)

Hönsen tyckte i alla fall att det var skönt med nytt och fräscht strö!  ;D

/Sara

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #36 skrivet: 21 mar-11 kl 00:26 »
Om någon norskboende hittar ett ställe som säljer hampaströ får ni gärna skriva det här  :D
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Just_me

• Småland
« Svar #37 skrivet: 21 mar-11 kl 10:37 »
Om någon norskboende hittar ett ställe som säljer hampaströ får ni gärna skriva det här  :D

Sæls det inte i Ås? synd, det hde jag hoppats på!
Hade tænkt fråga T nær han kommer hem om haninte ska byta så det går snabbare att kompostera.

Hur ofta "måste" man byta strø på utegården? Spånet inne byter vi då och då, har blivit oftare nu på vintern eftersom de ær inne så mycket.
Vi ska næmligen vårstæda hønshuset idag men jag tycker inte de skitat ner så fasligt i torvet på utegården, vi la in helt nytt torv førra våren i Maj, kan man køra på det en sommar till? Kænns som att ev. ohyra borde ha frusit ihjæl dær ute :)

Elestorpet

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 21 mar-11 kl 11:01 »
Var köper man hampaströet? (i Skåne, Sjöbotrakten)

/Tofta
Johanna

Attes matte

• Jämtland

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 3 användare
von tratt, J.S, seb_sir

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser