Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner i grupp?  (läst 12208 gånger)

Just_me

• Småland
SV: Kaniner i grupp?
« Svar #20 skrivet: 10 mar-11 kl 03:52 »
Det är en artfråga. Kaniner är inte flockdjur och skall inte hållas i flock.

Jag har läst på en del ställen att det inte alls är nått problem att ha kolonidjur i en inhägnad så länge man har utrymme till dem.

De lever ju inte i burar i det vilda utan ganska tätt inpå varan.

Vi tänkte ha våra i stora inhägnader/hundgåradar om det går, men man får ju se hur kaninerna funkar. Men då ska vi ha till husbehov och inte för produktion och det är ju en skillnad.

Tror inte kaniner far illa av att has i bur heller för den delen!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 10 mar-11 kl 08:17 »
Vi tänkte ha våra i stora inhägnader/hundgåradar om det går, men man får ju se hur kaninerna funkar. Men då ska vi ha till husbehov och inte för produktion och det är ju en skillnad.

Tror inte kaniner far illa av att has i bur heller för den delen!
Men husbehov är en form av produktion, om än småskalig. Jag har mina kaniner till husbehov, det är ganska få som säljs. För mig innebär husbehov att jag ska producera bra mat till rimligt arbete och rimlig pengainsats, samtidigt som djuren har det bra.

Jag tror inte att du kan få bra och effektiv produktion om du inte har koll på när djuren ska paras, hur mycket mat de får osv. Vid grupphållning kan de dominanta djuren äta så mycket de vill, samtidigt som det kanske är ett djur som står lägre på rangskalan som har ungar som den ger di till, och som behöver mest mat. Visst, man kan ge mat i fri tillgång, men det blir dels onödigt dyrt, dels får man sjuka kaniner. Avelsdjur får inte vara feta. De ska enligt min mening vara i nedre halvan av normalintervallet. Särskilt hanar mår dåligt av att vara feta. Jag obducerade senast i förra veckan en kaninhane hos en kompis, som fått för mycket mat under delar av sitt liv, och som hade en kraftigt förstorad gallblåsa, minst 4 gånger så stor som normalt.

Ska kaninerna må bra måste man kunna utfodra dem efter deras behov. Så visst, har man kaninhonor som får ungar precis samtidigt, och får någorlunda lika många ungar, så skulle man kunna ha dem tillsammans, då de har samma näringsbehov. Förutsatt att den ena inte är väldigt dominant och tar för mycket av maten. Men att ha kaninhonor som inte har ungar, hanar, eller kaninhonor som av någon anledning fått väldigt få ungar tillsammans med dem ger problem, på både lång och kort sikt.

Själv är jag alls ingen bakåtsträvare, jag är helt för lösdrift på köttkreatur osv. Men där kan man ha robotmatstationer som ger individuella doser. Jag är helt för att hitta rationellare sätt att hålla kaniner. Tex automatiskt vatten, automatiskt foder (om man kan lösa de olika dostilldelningarna på ett säkert och kostnadseffektivt sätt), smarta sätt att sköta utgödsling, rationella stora boxar till växande ungdjur osv. Men att hålla avelsdjur av ett djur som är så pass känsligt som kanin på ett sätt som innebär att man inte kan ge individuella doser av foder, och sanera effektivt vid sjukdom, det funkar inte i min värld.

Och att tro att man kan köpa in avelsdjur efterhand, så att man inte själv måste ha en riktad avel, det stämmer inte med verkligheten enligt min åsikt. De flesta som avlar på kaniner, även köttraskaniner, håller på med utställning. De avlar ofta på att få FÄRRE ungar per kull. De vill gärna ha djuren lite (ibland mycket, enligt min åsikt) feta, så de se selekterar inte bort kaniner som tenderar att sätta fett istället för kött. De selekterar inte på att ungarna ska vara jämnstora och växa bra fram till 16 v när de ska slaktas. Så vill man ha sådana kaniner, så får man selektera själv. Att inte göra det är sanslöst oekonomiskt, oavsett om man har 3 honor för att ge mat på bordet, eller 50 honor för att försöka få en inkomst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 mar-11 kl 08:47 »
Läser man vad som står i L80 framgår rätt tydligt att det inte alls faller sig naturligt för kaniner att hållas i flock, utan de måste dresseras till det. Ett bättre sätt att tillgodose behovet av social kontakt med artfränder är att hålla dem bredvid varandra med foderhäck av nät mellan. Då kan de se, höra och känna lukten av varandra utan att tvingas konkurrera om revirutrymme.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #23 skrivet: 10 mar-11 kl 09:16 »
Jag har inga kaniner men funderar på att skaffa. Hur stor yta/kanin tror ni att de kräver för känna sig nöjda med reviret? Jag håller med ieenilorac att det verkar svårt att få till en optimal avel om man har hanen med honorna hela tiden och jag förstår också
ieeniloracs poäng angående behovet av olika individer men borde man väl åtminstone delvis kunna lösa genom att ha ordentligt med utrymme och separata utfodringsstationer för respektive hona?
Jag tilltalas av att kunna ha mina djur på det sätt som, inom rimliga gränser, är mest naturligt för dem och har inga jättestora krav på effektivitet men självklart måste djuren må bra!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Just_me

• Småland
« Svar #24 skrivet: 10 mar-11 kl 14:38 »
Men husbehov är en form av produktion, om än småskalig. Jag har mina kaniner till husbehov, det är ganska få som säljs. För mig innebär husbehov att jag ska producera bra mat till rimligt arbete och rimlig pengainsats, samtidigt som djuren har det bra.

Jag tror inte att du kan få bra och effektiv produktion om du inte har koll på när djuren ska paras, hur mycket mat de får osv. Vid grupphållning kan de dominanta djuren äta så mycket de vill, samtidigt som det kanske är ett djur som står lägre på rangskalan som har ungar som den ger di till, och som behöver mest mat. Visst, man kan ge mat i fri tillgång, men det blir dels onödigt dyrt, dels får man sjuka kaniner. Avelsdjur får inte vara feta. De ska enligt min mening vara i nedre halvan av normalintervallet. Särskilt hanar mår dåligt av att vara feta. Jag obducerade senast i förra veckan en kaninhane hos en kompis, som fått för mycket mat under delar av sitt liv, och som hade en kraftigt förstorad gallblåsa, minst 4 gånger så stor som normalt.

Ska kaninerna må bra måste man kunna utfodra dem efter deras behov. Så visst, har man kaninhonor som får ungar precis samtidigt, och får någorlunda lika många ungar, så skulle man kunna ha dem tillsammans, då de har samma näringsbehov. Förutsatt att den ena inte är väldigt dominant och tar för mycket av maten. Men att ha kaninhonor som inte har ungar, hanar, eller kaninhonor som av någon anledning fått väldigt få ungar tillsammans med dem ger problem, på både lång och kort sikt.

Själv är jag alls ingen bakåtsträvare, jag är helt för lösdrift på köttkreatur osv. Men där kan man ha robotmatstationer som ger individuella doser. Jag är helt för att hitta rationellare sätt att hålla kaniner. Tex automatiskt vatten, automatiskt foder (om man kan lösa de olika dostilldelningarna på ett säkert och kostnadseffektivt sätt), smarta sätt att sköta utgödsling, rationella stora boxar till växande ungdjur osv. Men att hålla avelsdjur av ett djur som är så pass känsligt som kanin på ett sätt som innebär att man inte kan ge individuella doser av foder, och sanera effektivt vid sjukdom, det funkar inte i min värld.

Och att tro att man kan köpa in avelsdjur efterhand, så att man inte själv måste ha en riktad avel, det stämmer inte med verkligheten enligt min åsikt. De flesta som avlar på kaniner, även köttraskaniner, håller på med utställning. De avlar ofta på att få FÄRRE ungar per kull. De vill gärna ha djuren lite (ibland mycket, enligt min åsikt) feta, så de se selekterar inte bort kaniner som tenderar att sätta fett istället för kött. De selekterar inte på att ungarna ska vara jämnstora och växa bra fram till 16 v när de ska slaktas. Så vill man ha sådana kaniner, så får man selektera själv. Att inte göra det är sanslöst oekonomiskt, oavsett om man har 3 honor för att ge mat på bordet, eller 50 honor för att försöka få en inkomst.

Vi hade tänkt ha hanar och honor åtskillda för att ha kontroll på parning/avel. Och för att det verkar som de annars gör bebisar mest hela tiden :P
För mig handlar det inte så mycket om att de ska ha "kompisar" utan om deras frihet att röra på sig, gräva, skutta mm. Jag är medveten om att jag själv "vill" tänka på dem som flockdjur, säkert för att man är van vid det. Ett litet stängsel mellan varje kanin låter som en möjlighet men frågan är om det då blir väldigt dyrt och utrymmeskrävande?

Foderfrågan låter som ett problem för det sätt jag hoppas hålla kaniner, men kanske får man anpassa sig till en mindre känslig ras eller ha väldigt få kaniner?

Hur har det fungerat för er som har flera i samma hägn när det gäller mat?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 10 mar-11 kl 15:15 »

Foderfrågan låter som ett problem för det sätt jag hoppas hålla kaniner, men kanske får man anpassa sig till en mindre känslig ras eller ha väldigt få kaniner?

Hur har det fungerat för er som har flera i samma hägn när det gäller mat?

Jag har haft en del av besättning i grupp och har sett att det funkar för vissa individer men inte alla.  WEtt alltför dominant djur rubbar balansen, det blir bråk och de dominanta kan blir fet på de andras bekostnad.

Över-dominans har jag sett hos honor och hanar i grupp, det är 'bara' att plockar ut individen. Där pratar jag inte om dominansbeteende under honan brunst.

En fet kanin som rafsar åt sig har jag bara haft en gång där jag tog in två honor och deras kastrerade bror som omplaceringskaniner. Brorsan kom till kaninhimlen rätt snabbt när det visade sig att han vill inte ha systrarna med sig vid matskålen. Vägde 1+ kilo mera än systrarna som var i normalvikt. Så jag har ingen användning för kastrater längre ;-)

Här pratar jag gotlandskaniner. Och om ine honan blir VÄLDIGT benig har alla mina honor samma mattilldelning eftersom det är viktig för avelsurval hur kaninen klarar sig på maten även om den blir dräktig eller diar ungar.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #26 skrivet: 10 mar-11 kl 23:24 »
Hm, jag förstår att:

- vilda kaniner som äter så mycket de har lust och parar sig när de själva vill blir sjuka

- det står i L80 vad som faller sig naturligt för kaniner.  De vet inte själva.

För egen del har jag sett åtskilliga fall av svår mobbning.  Mobbning är ju, när flera ger sig på en ensam stackare.  Mobbningsoffret har i dessa fall varit en morot.  Om jag lägger 4 morötter till 3 kaniner, så äter de alla på samma morot, och när den är slut, så går alla 3 till nästa.  Stackars morot!  ;D

Om TS inte vill ha för många parningar, så är det könssorterings som gäller, om man ska ha dem i hägn.  Och då blir hanarna lite upphetsade av flicklukten.  Det är då de slåss som mest.  Viktigt i så fall att denna lukt inte kommer till gossarna.  Och så förstås att Du tycker om att titta på dem.  Då ser Du i tid om det skulle barka åt ****.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

• -
« Svar #27 skrivet: 10 mar-11 kl 23:36 »
  Då ser Du i tid om det skulle barka åt ****.
Det där är inte alltid så säkert...
Min erfarenhet av att ha vuxa kaniner instängda tillsammans (för hur vi än har det så är ju våra TAMA kaniner instängda) är att dom är väldigt oberäkneliga...
Mina första kaniner var två hanar (bröder och inte en tillstymmelse till honor i närheten) dom hade en hästbox att dela på och levde i frid och fröjd tillsammans i 3-4 år. Tills jag kom ner till stallet en morgon och hittade en av dom sönderbiten, kastrerad till hälften med ett bakben brutet :'(
 Eller som hos min kompis som intygade hur fint det gick att ha hanar ihop hos henne, när vi vände och kollade på kaninerna var alla kastrerade...
                                                                              Mvh
                                                                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 11 mar-11 kl 03:54 »
Hm, jag förstår att:

- vilda kaniner som äter så mycket de har lust och parar sig när de själva vill blir sjuka

- det står i L80 vad som faller sig naturligt för kaniner.  De vet inte själva.
Skillnaden är att vilda kaniner inte har tillgång till så energität mat som de tama har, och att de faktiskt gör av med ev energi lagrad som fett under torra perioder och under vintern. Vara tama kaniner har aldrig perioder när de måste ta av sina energilager. Jämför med djurparker, där fler och fler inför hård diet för sina djur under vissa perioder för att simulera detta. Samma princip kan vi observera hos människor. Äter vi för mycket (vilket många i väst gör) så lagrar vi överskottet i form av fett. Detta för att vara förberedda på en svältperiod som aldrig kommer. De flesta däggdjur, troligen alla, är anpassade för att kunna lagra energi från perioder med bra födotillgång till perioder med sämre.

Vad som är naturligt för våra tamdjur, och vad som är naturligt för deras vilda släktingar är inte nödvändigtvis samma sak. Och tyvärr får man ibland kompromissa mellan det optimala och det som är rimligt ur ekonomiskt och praktiskt hänseende.

Den som känner sina djur och har rätt kunskap, kan givetvis se om djuren trivs, har rätt hull osv. Samtidigt vänjer vi oss vid en viss nivå. Precis som med oss själva kan man ibland tycka att något är normalhull, men när man jämför med tex BMI så inser man att man ligger över gränsen för normalviktig... Eller kan se att grannens hund faktiskt är tjock i jämförelse med normalviktiga hundar av den rasen. Så länge vi ser till att normalisera vår blick, så kan vi avgöra om djuren, eller vi själva, är i lagom hull. Men man får se upp så att man inte bli hemmablind.

Som jag tidigare skrivit handlar självhushållning för mig om att på ett ekonomiskt, ekologiskt och djuretiskt sätt producera kött och vegetabilier till mig själv, mina närmaste, och ett visst överskott för avsalu. Helst skulle överskottet för avsalu bekosta alla kostnader för det jag själv behöver, dvs jag vill inte behöva sätta in pengar tjänade på något annat. I en idealvärld alltså, verkligheten ser inte ut så ännu. Allra helst skulle verksamheten ge ett överskott som bekostar det jag inte kan producera själv, så att jag inte behöver någon extern inkomstkälla. Men det lär förbli en dröm.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 12 mar-11 kl 08:42 »
Man har ju inte särskilt många könsmogna hanar, helt enkelt för att man i första hand äter upp ungar av hankön.

Det är ju ungefär lika produktivt att spara på hanar som att spara på en massa bagglamm - ät upp dom istället.

Man behåller ju egna honor och köper in hanar, då kan man föra ett avelsprogram om så önskas genom urvalet i vilka honor man behåller och vilka hanar man köper in.

Honor i grupp tillsammans med en hane funkar bra och den enda gången man håller hanar i grupp är för slutgödning inför slakt.

Varje hane som sparas utöver det absoluta fåtal som krävs för att få nya ungar är en belastning - den äter och tar plats utan att producera.

Man skulle ju även kunna tänka sig att gå ihop ett antal uppfödare och byta avelshanar med varandra på samma sätt som i en baggring, för att minska kostnaderna.

Vad gäller energität mat så är det ju bara att klämma på djuren, är dom feta så drar man in pelletsen och ger dom hö rakt av. Finns ingen anledning att slösa dyrt kraftfoder på feta djur... kraftfoder ska vara ett undantag snarare än regel vid djuruppfödning främst pga kostnaden men även för att det riskerar att ge feta djur.

De enda gräsätande djur som kan behöva kraftfoder annat än vid vissa specifika tidpunkter eller vid för dåligt grovfoder är egentligen mjölkande kor.

Jag tycker att man ska ge sina djur ett så vettigt liv som möjligt, där ingår det att dom ska kunna röra sig fritt.
Därför går ju alla former av minimimåttsburar bort helt och hållet. Sociala djur, vilket är så gott som alla tamdjur och de flesta däggdjur, ska så långt som möjligt kunna interagera socialt med artfränder.

I ett eget avelsprogram så tar man ju kanske även hänsyn till mentala störningar och avlar inte på individer som inte klarar av grupphållning, lika lite som det ska sparas på en hona som äter upp ungar - dåliga mödrar ska åka i grytan istället för att störa produktionen.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #30 skrivet: 12 mar-11 kl 12:50 »
Varför ska man köpa in hanar utifrån?
//Lina

Charlotte

• -
« Svar #31 skrivet: 12 mar-11 kl 13:33 »
Varför ska man köpa in hanar utifrån?
Jag antar att det är för att få in nytt blod? Men jag känner efter mina år med kaniner att jag helst undviker i största möjliga mån att hålla på och ta in djur utifrån. Det finns alltid risk för smittor. Och hur går det med det strikta avelsprogrammet för att få fram kaniner som kan gå i grupp? Måste vara jobbigt om mån köper en hane som ger ilskebyttor. När jag höll kaniner i lite större skala var det smittrisken som jag tyckte var jobbigast . Så jag tar hellre den belastningen på ekonomin som blir av att ha egna linjer som jag kan ta avelsdjur ifrån så att jag slipper överraskningar i form av trista sjukdomar som kan slå ut hela besättningen. När det blir tvunget med inköp gör jag gärna dom på våren så nykomlingarna kan vara i utomhus karantän en bra bit bort från övriga kaniner. Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Just_me

• Småland
« Svar #32 skrivet: 12 mar-11 kl 16:06 »
Hur viktigt är det med "nytt blod" när man enbart ska föda upp för kött?
Jag kommer nog inte sälja en enda kanin, har så jäkla dåliga erfarenheter av att sälja djur så det undviker jag så långt som möjligt :(

dbs

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 12 mar-11 kl 16:15 »
Hur viktigt är det med "nytt blod" när man enbart ska föda upp för kött?
Jag kommer nog inte sälja en enda kanin, har så jäkla dåliga erfarenheter av att sälja djur så det undviker jag så långt som möjligt :(
Har ingen som hällst aning men det kan ju ite var a för bra med för många in avklingar då dom ju krymper typ.
« Senast ändrad: 12 mar-11 kl 16:19 av pålle »

Just_me

• Småland
« Svar #34 skrivet: 12 mar-11 kl 16:18 »
Har ingen som hällst aning men det kan ju ite var a för bra med för många in avklingar då dom ju kryper typ.

Aha, hm, där ser man!
Ja, i behöver ju kanske inte utvidga gruppen nästan nått kom jag på om vi bara har till husbehov :)

dbs

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 12 mar-11 kl 16:25 »
Aha, hm, där ser man!
Ja, i behöver ju kanske inte utvidga gruppen nästan nått kom jag på om vi bara har till husbehov :)
kan väll va bra att hålla om på en viss standard så man kan byta med nån typ i mellan varven  . Efter som ja har gottisa  så vill ja ju inte ha nånn inavel där  så kja kan byta eller sälja någon i blad men ja har ju bara börjat :)

Just_me

• Småland
« Svar #36 skrivet: 12 mar-11 kl 16:27 »
kan väll va bra att hålla om på en viss standard så man kan byta med nån typ i mellan varven  . Efter som ja har gottisa  så vill ja ju inte ha nånn inavel där  så kja kan byta eller sälja någon i blad men ja har ju bara börjat :)

Sant sant, jag har ju inte börjat än så det är jättesvårt att veta alls ;)
Ska börja med atts e om jag klarar av slakten  :-[
Vill inte stå med en massa kaniner och inte klara av att göra mat av dem!

dbs

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 12 mar-11 kl 16:35 »
Sant sant, jag har ju inte börjat än så det är jättesvårt att veta alls ;)
Ska börja med atts e om jag klarar av slakten  :-[
Vill inte stå med en massa kaniner och inte klara av att göra mat av dem!
Tja det har ja ju inga be skymmer med men ja vet inte om ja kommer i håg riktigt hurdant man gör har inte set kanin slakt sen ja var barn man vill ju inte skära söder något olämpligt så det blir skit av köttet. 

Just_me

• Småland
« Svar #38 skrivet: 12 mar-11 kl 16:39 »
Tja det har ja ju inga be skymmer med men ja vet inte om ja kommer i håg riktigt hurdant man gör har inte set kanin slakt sen ja var barn man vill ju inte skära söder något olämpligt så det blir skit av köttet.

innan vi ska slakta själv tänkte jag gå kurs med sambon hos Gösta :)
Men vill vara med nån gång först. Har varit med på jakt och när man flått djur men själva dödandet sker ju på avstånd då. Känns inte som att det är samma sak..

Är mest orolig för jag dödade en skogsmus i somras som katten brutit ryggen på. Jag kunde inte sova på två nätter  :-[

Ursäkta OT, märker att det blev lite fel ämne nu!

dbs

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 12 mar-11 kl 16:45 »
innan vi ska slakta själv tänkte jag gå kurs med sambon hos Gösta :)
Men vill vara med nån gång först. Har varit med på jakt och när man flått djur men själva dödandet sker ju på avstånd då. Känns inte som att det är samma sak..

Är mest orolig för jag dödade en skogsmus i somras som katten brutit ryggen på. Jag kunde inte sova på två nätter  :-[

Ursäkta OT, märker att det blev lite fel ämne nu!
hehe  lite ot är väll ok ? :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
Grubblarn, Stengrim, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser