Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  putsning...  (läst 1646 gånger)

Norrälvsjö

• Ångermanland
putsning...
« skrivet: 09 mar-11 kl 11:37 »
När jag gick bygg för en herrans massa år sedan fanns det en plast som blandades i putsen för att göra den "segare", häfta vid underlaget. Är det någon som vet om det finns idag och vad det heter.
Skall putsa en stor yta  med många ojämnheter och får eventuellt förstärka med nät.

Grismormor

• -
SV: putsning...
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 12:40 »
Hej.
Nej, jag vet inte om det finns nån sån plast men känner att jag vill svara på tråden ändå.
Även om den finns så rekommenderar jag dig att INTE använda den. Speciellt inte om den är så mjuk att den går att blanda in i en puts. Förmodligen innehåller den då oräkneliga mjukgöringsmedel, sk ftalater. Vi vet mycket lite om dessa kemikalier, men kortfattat så är de livsfarliga.
Där vi har putsat i vårat hus har vi ibland grundat med cementbaserat spackel och sen gjort finish med gipsspackel. Hur bra eller dåligt det är, det vet jag inte, antaligen skitdåligt. Men, pusten sitter. Ett annat alternativt puts är ju kalkbaserat eller lerbaserat.

Lycka till!

Norrälvsjö

• Ångermanland
SV: putsning...
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 15:17 »
Ja. jag antar att det är förbjudet så man får väl prova på det gamla viset.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 4 användare (1 dolda)
Pohja, Stengrim, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser