Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dåligt färgat ägg med skrovlig yta?  (läst 9098 gånger)

jerker_s

• Södermanland
dåligt färgat ägg med skrovlig yta?
« skrivet: 08 mar-11 kl 15:14 »
Idag hittade jag ett ägg på golvet under sittpinnarna som inte såg ut som något av de övriga ägg jag brukar få. Jag har maranhöna, wyandotthöna, araucanahöna och en RIRhöna som jag väntar på ska börja lägga ägg (de andra äggar för fullt). De ägg som RIRhönan kom ifrån var mörbruna, stora och den mer runda formen på ägg som RIRägg brukar vara..
 Ägget jag hittade idag var väldigt "kalkigt" eller skrovlig yta på vilket jag även upplevt de första äggen kan vara.. Men det saknade nästan helt pigment, det var liksom smutsvitt, gråaktigt i färgen... Ägget gissar jag kommer från RIRhönan då formet på ägget stämmer och vikten var 60 g. Men jag har aldrig varit med om att äggen tappat pigment!

Vad tror ni? Kommer det från RIRhönan? Varför pigmentet? Vanligt förekommande..?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: dåligt färgat ägg med skrovlig yta?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-11 kl 22:07 »
Förstår att du är fundersam... hade äggmysterium här själv för ett par veckor sen.

Har inga svar men reagerade på det du sa om RIR-ägg. Min erfarenhet av RIR-ägg är att de är ganska droppformade och inte så bruna direkt... mer mörk aprikos eller vad jag ska säga. ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 08:59 »
De gånger mina hönor fått ägg med väldigt tunt skört kalkigt skal så har de varit väldigt bleka i färgen.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

jerker_s

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 mar-11 kl 09:39 »
OK. Tror nu att det kanske är lite både och.. Har googlat lite på rir-ägg och jag kanske misstagit mig lite om färgen, som även Helena skriver att de normalt inte är så bruna som jag hoppats på.. ;) Men jag hoppas på som också Johanna skriver att de blir lite mer färgade...

Håller tummarna i väntan på nästa ägg!

jerker_s

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 10 mar-11 kl 17:09 »
Nästa ägg har kommit! Det är helt runt, snarliga färg som innan men lite brunare.. Väldigt poröst/kalkigt i skalet och lite krakelerat.. Det förra knäckte jag och det var liksom två lager av skal, det undre var en helt annan färg som påminner om min wyadotte (hudfärgat/rosa).. Hur kommer sig att det blir såhär.. är det för att hon inte "kommit igång" riktigt.. eller tror ni hon är sjuk?? Hon ser för övrigt pigg och kry ut..

ps. Det positiva den här gången var att hon lagt ägget i redet och inte på golvet... ;)

Skicker med en bild, dock ej så bra på att fotografera. Man ser åtminstonde formen :-\

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 10 mar-11 kl 17:20 »
Hej!

Har dina hönor utevistelse?

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 10 mar-11 kl 17:22 »
Apropå blekta ägg.. Nu när Newcastle hittats på många ställen i Sverige.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105861.0

Så kan det vara bra att känna till att denna sjukdom bleker äggfärgen.
På bilden kan man se normal brunfärg och på den andra bilden hur hönans ägg ser ut efter Newcastle virus.
« Senast ändrad: 10 mar-11 kl 17:25 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 10 mar-11 kl 17:39 »
En sjukdom som förändrar äggens färg och gör dom lite sträva är IB.

Kan det vara nått som liknar dina Jerker ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

jerker_s

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 10 mar-11 kl 17:56 »
Apropå blekta ägg.. Nu när Newcastle hittats på många ställen i Sverige.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105861.0

Så kan det vara bra att känna till att denna sjukdom bleker äggfärgen.
På bilden kan man se normal brunfärg och på den andra bilden hur hönans ägg ser ut efter Newcastle virus.

Alla höns verkar för övrigt friska och lägger normala ägg.. Och vi befinner oss inte i riskområdena, dock är det ju inte långt från Norrköping och Eskilstuna...

jerker_s

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 10 mar-11 kl 18:01 »
En sjukdom som förändrar äggens färg och gör dom lite sträva är IB.

Kan det vara nått som liknar dina Jerker ?

Svårt att säga, vad finns det mer för symtom?

Vad jag förstår er så har detta aldrig hänt er i början då hönser börjar värpa och sedan blivit bra efter äggproduktionen kommit igång...?? Tänkte om det kunde vara så... hade hoppats på det iaf... Nu börjar jag bli lite orolig...

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 10 mar-11 kl 18:17 »
Nån eller några av mina hönor (hedemora) lägger sådana ägg ibland. Och så har det varit länge och de verkar friska på alla andra sätt.
På SVA fanns denna bild av IB-ägg, så sermina INTE ut, mina är jämna men skrovliga och bleka.
« Senast ändrad: 10 mar-11 kl 18:21 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 10 mar-11 kl 18:56 »
Nån eller några av mina hönor (hedemora) lägger sådana ägg ibland. Och så har det varit länge och de verkar friska på alla andra sätt.
På SVA fanns denna bild av IB-ägg, så sermina INTE ut, mina är jämna men skrovliga och bleka.

Sådär ser inte mina ut heller!!! Är din som mina lite porösa och liksom av två lager och ibland lite krakelerade??

jerker_s

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 10 mar-11 kl 20:49 »
Knäckte det senaste ägget och det var ej två lager längre men det var jättetunnt skal. Dessutom såg inte ägget ut som färska ägg brukar se ut, liksom skör gula som lätt gick sönder och vitan var ganska lättflytende med den inre delen av vitan vitaktig...

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 10 mar-11 kl 21:13 »
Nej, mina har snarare tjockare skal än vanligt och innehållet är helt normalt, det är bara ytan som är skrovlig (som om det var fin sand klistrad på skalet) och färgen som är ljusare.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 10 mar-11 kl 21:49 »
När man läser på SVA,s sida om IB förstår jag inte mycket mer än hur symtomerna visar sig.. Är den dödlig, vad händer med hönsen, smittar det på nått sätt till människor, är det farligt att äta djuret eller äggen...???

Tycker det står väldigt kort...

jerker_s

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 10 mar-11 kl 22:14 »
Jag hoppas på det! Det var så jag trodde från början, men ville ändå fråga er mer erfarna.. :) Det var därför jag frågade om någon varit med om något liknade för att trygga mig lite :-\ Men det verkar inte som om någon varit med om något liknande...

Tycker ändå skalet var något lite bättre idag trotts att det kanske var tunnare... Jag håller tummarna att det blir bättre och att det inte är någon sjukdom...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 10 mar-11 kl 22:22 »
Nu har ju inte jag så himla mycket erfarenhet men visst har man märkt att det kan vara lite olika i början, speciellt storlek. Det jag även haft  är miniägg, ägg utan skal sk skinnägg, ett färdigt ägg som hade en extra ägghinna utanpå skalet. :o Det sista ägget måste ju backat upp i äggledaren igen på nått sätt. ::) Hur många ägg har du nu fått av samma höna?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 12 mar-11 kl 00:47 »
På SVA fanns denna bild av IB-ägg, .

Japp såna knöliga ägg blir det också av IB.
Men den här bilden av fläckvis skrovligt & blekt ägg är också ett IB ägg!

Ib orsakar också lättflytande/vattnig äggvita.
« Senast ändrad: 12 mar-11 kl 01:59 av Grimla »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 12 mar-11 kl 01:58 »
Nej, mina har snarare tjockare skal än vanligt och innehållet är helt normalt, det är bara ytan som är skrovlig (som om det var fin sand klistrad på skalet) och färgen som är ljusare.

Det du beskriver låter som "sandpappersskal"
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=103802.0

jerker_s

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 27 mar-11 kl 19:15 »
Idag, 10 dagar senare kom det tredje ägget! Fint och precis som jag mindes äggen de kom ifrån. Ganska mörkt bruna och inte som de bilder jag hittat på nätet.. Det liknar mitt Maranägg fast en nyans ljusare.. Skönt att allt verkar som det ska!;)

Ägget är fläckigt som nr fyra i länken men kanske inte riktigt så mörkt, kanske en nyans blekare...  http://marans-club.chez-alice.fr/echllang.htm#echelle

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser