Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp? stopp i krävan eller tumör?  (läst 5784 gånger)

Wildvittra

• -
Hjälp? stopp i krävan eller tumör?
« skrivet: 07 mar-11 kl 13:28 »
En av våra hönor är väldigt mager (men har stor och fin fjäderdräkt) och vi upptäckte för några dagar sedan att hon har som en stor "klump" framme på bröstet, inte mitt på utan på ena sidan. Vi funderade på om det kan vara en tumör, men efter att ha suttit och läst lite undrar jag nu om det kan vara krävan som är så stor? Har tyvärr ingen bild, men det känns som en liten bulle där innanför, går att röra på den. Kan det vara stopp i krävan hon har fått? Det kanske isåfall ger förklaring till varför hon är mager trots att hon äter mycket, och att hon lätt blir förkyld?
Vad ska vi i såfall göra? Läste nåt om att ge olja, men hjälper det även om krävan blivit riktigt stor? Hon är pigg i övrigt...
Läste på en sida att hel havre kan ge stopp i krävan, stämmer detta? Vi ger nämligen det (bland annat) och jag har läst att man SKA ge hel havre, så jag blev lite förvirrad...  :-\
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Alba

• Södermanland
SV: Hjälp? stopp i krävan eller tumör?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-11 kl 13:35 »
Hur är hon för övrigt? Äter/dricker normalt? Avföring?

Mat i krävan känns som det som hönan har ätit i en skinnpåse, om du förstår hur jag menar? Det ska vara plats så man kan röra på det och inte stenhårt. (Fast en gång fick jag en ringduveunge som var svårt hackad av skator, som innan den blev attackerad matats av sina föräldrar. De hade stoppat den så hårt med ärtor att vi inte vågade mata den på två dygn, bara ge vatten. Det gick bra. Kändes som en stenhård kulpåse!)

En fågel med stillastående kräva slutar att äta, blir hängig och sjuk. Ofta luktar det surt ur munnen. De kan kräkas eller så rinner det illaluktande slem ur näbben. 

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Wildvittra

• -
« Svar #2 skrivet: 07 mar-11 kl 13:42 »
Hur är hon för övrigt? Äter/dricker normalt? Avföring?

Mat i krävan känns som det som hönan har ätit i en skinnpåse, om du förstår hur jag menar? Det ska vara plats så man kan röra på det och inte stenhårt. (Fast en gång fick jag en ringduveunge som var svårt hackad av skator, som innan den blev attackerad matats av sina föräldrar. De hade stoppat den så hårt med ärtor att vi inte vågade mata den på två dygn, bara ge vatten. Det gick bra. Kändes som en stenhård kulpåse!)

En fågel med stillastående kräva slutar att äta, blir hängig och sjuk. Ofta luktar det surt ur munnen. De kan kräkas eller så rinner det illaluktande slem ur näbben. 

/ Alba

Tack för svaret! Hon äter o dricker, är pigg, nyfiken och "pratar" för fullt, avföringen är normal. Luktar inte illa eller nåt. Förstår vad du menar med skinnpåsen, men så känns det inte, utan mer som en hård bulle som man kan röra på. Tror du det kan vara en tumör?  :-\

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 mar-11 kl 13:50 »
Tror du det kan vara en tumör?  :-\

Omöjligt att säga. Det låter som att den sitter i huden, och inte fastväxt i vävnad. Jag vet inte om det är vanligt om höns får tumörer. Andra fåglar/djur kan utveckla fettknölar som sitter i huden. Det behöver inte vara något farligt, men kan ändå orsaka problem om den växer mycket och är i vägen.

Skönt att hon äter och mår bra, då hinner du överväga vad som ska göras.

Har du en veterinär du kan ta hönan till?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 07 mar-11 kl 14:01 »
Om du är osäker på om bulan du känner är krävan sätt hönan i bur över natten med vatten men utan mat. Krävan brukar normalt "försvinna" och vara tom på morgonen  så att den inte känns. Om dom inte har överätit då kan det ta längre tid men krävan ska ha blivit mindre i vilket fall som helst.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Wildvittra

• -
« Svar #5 skrivet: 07 mar-11 kl 16:20 »
TAck för tipsen, ska ta bort maten från henne inatt så får vi se om det blir nån skillnad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser