Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frakta gäss. HUR?  (läst 2967 gånger)

Sebbar

• Gäst
Frakta gäss. HUR?
« skrivet: 06 mar-11 kl 12:32 »
Hur fraktar man gäss? Alltså när man köper och ska åka hem med dem.
Flyttkartong är väl förliten för den långa halsen?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Frakta gäss. HUR?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-11 kl 12:33 »
Antar att du menar fullvuxna.
Kan man inte ta en flyttlåda och klippa ett hål i kartongen där den kan sticka ut huvudet? haha nä men jag vet inte..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 mar-11 kl 12:37 »
Jag använder alltid flyttlådor, de behöver inte sträcka på halsen under transporten, om du gör hål så de kan sticka ut huvudet så får de mer kraft att ställa till med problem , vilket man inte vill....... stor hundtransportbur går oxå bra.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 06 mar-11 kl 12:39 »
 Gässen kommer med största sannolikhet ligga i lådan under resan och då blir de ju inte lika höga och halsarna är ju inte som "flaggstänger" utan de kan ju anpassa sig så de inte ska slå huvudet i taket.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 06 mar-11 kl 14:34 »
Flyttkartong, som måste tejpas väl, så att de inte bryter sig ut, eller hundtransportbur är det bästa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hönsbonde

• Är frälst på befjädrade fän:)
    • Södermanland
    • ..
« Svar #5 skrivet: 09 mar-11 kl 13:35 »
Kan ju alltid ha dom lösa i skuffen ;D Nä skämt o sido, flyttkartonger av den större modellen fraktade jag hem mina i. Dom ligger ju ned som Kanadagåsen gör på bilden som är bifogad:=) inga problem alls. Om man vill ha x-tra koll på dom kan man ju låna en hundbur :)
Myskänderna Göran, Ida och Doris bekämpar sniglar och andra odjur våren sommaren hösten till ända:) tillsammans med Ölandsgässen  Mårten och Martina som bekämpar ogräsens framfart..detta är en Livsstil av sällan skådat slag..det är just det! som gör allt till välbehag;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 3 användare
Rutans, Broccolie, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser