Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärtkam - nedärvning  (läst 5608 gånger)

rackarns

• Närke
Ärtkam - nedärvning
« skrivet: 04 mar-11 kl 11:03 »
Kommer en korsning av Brahma X Ras med enkelkam att ärva ärtkammen?
Hur är det i generationen efter det? Om då den paras med en individ med enkelkam.

sonja på slätten

• Halland
SV: Ärtkam - nedärvning
« Svar #1 skrivet: 04 mar-11 kl 11:17 »
Jag kan bara svara hur det är med roskam. Där är det så att alla avkommor får roskam.
(jättebra för mig, kan redan vid kläckning se om det blivit någon wyandottekorsning i kochinkullen)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rackarns

• Närke
« Svar #2 skrivet: 04 mar-11 kl 11:38 »
jag har kanske blandat ihop ros- och ärtkam. Vilka exempelpå raser finns som har de kamtyperna?

Torry

« Svar #3 skrivet: 04 mar-11 kl 17:53 »
Jag har haft Brahmatupp till mina enkelkammade hönor (orpington, blomme,maran) och fått både och på kycklingarna både på hönor och tuppar.
//Torry

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 04 mar-11 kl 17:57 »
Skumt Torry då ärtkam ska vara dominant?  ??? Tror jag iaf... Stämmer här åtminstone. Kan se vilka kycklingar som min brahma är pappa till då alla får ärtkam. Sedan vid andra kombinationer där tuppen har varit av renrasig (t.ex. araucana) ras med ärtkam X enkelkammad ras så har alla avkommor också ärvt pappans kam. Sedan har jag en MES/Sebrightkorsning och den fick rosenkam som Sebrightsen har (MES:ar har enkelkam) och alla dess syskon också.

Däremot så skulle jag tro att om man tar dessa avkommor med ärtkam och parar igen med en med enkelkam så kommer vissa få enkelkammar och vissa ärtkammar.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 04 mar-11 kl 17:59 »
jag har kanske blandat ihop ros- och ärtkam. Vilka exempelpå raser finns som har de kamtyperna?

Brahma och Araucana är exempel på ärtkammar. Några exempel på rosenkam har Sebright, Bantam, Wyandotte.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 04 mar-11 kl 18:01 »
Enkelkam överst. Ärtkam unders.

Rosenkam.

Finns i olika former.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 04 mar-11 kl 18:03 »
Här kan man läsa en diskussion om ärtkammar (och en förklaring till varför din brahmatupp gav en del med enkelkam Torry).

http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?pid=2602088

Ett litet citat också från sidan.

Citera
ok I will try to explain...pea comb (gene letter P) is dominat to recessive single comb (gene letter p+) cochins are Homozigous for single comb p+/p+, recessive genes can only show up in Homozigous form not Heterozigous, dominant genes can show in Homozigous and Heterozigous forms, a Pea comb birds can be P/p+ (dominat Pea comb/recessive single comb) and can also be P/P(dominat Pea comb/dominant Pea com)...if you mate a Homozigous dominant Pea comb chicken(P/P) with a Homozigous recessive single comb chicken(p+/p+) ALL of you chicks will have Pea combs, but they are Heterozigous for Pea comb only(P/p+) now if you cross that Heterozigous bird to a Recessive single com chicken(p+/p+) you´ll get  50% chicks with Pea comb (P/p+) and 50% will be Homozigous for recessive single comb(p+/p+).....I hope you I didn´t confused you even more...

Torry

« Svar #8 skrivet: 04 mar-11 kl 18:36 »
En förklaring kan också vara att min tupp inte var renrasig, jag har haft en liten misstanke att det var Kochin inblandat, tyckte att  han hade lite korta ben för en Brahma. Köpte honom på blocket där han anonnserades ut som Kochin men eftersom dom som sålde inte verkade ha precis stenkoll så antog jag bara att dom blandat ihop Brahma och Kochin. Nu har jag i alla fall en renrasig Brahma så då ska vi se om inte alla årets kycklor får ärtkam.  ;D
//Torry

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser