Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förkylning som inte ger sig, tips?  (läst 2073 gånger)

Wildvittra

• -
förkylning som inte ger sig, tips?
« skrivet: 04 mar-11 kl 08:56 »
Min favvohöna har varit förkyld i över en vecka nu, nästan två, hon har bott varmt i vårat gästrum  :-[ med mat, vatten (har gett lite extra c-vitaminer i vattnet), ca +15 grader och på liten yta (4 kompostgaller + tak som bur) så hon måste hålla sig stilla eftersom det är en jäkla fart på henne annars, förkyld eller ej :P. Men jag börjar bli lite orolig eftersom förkylningen inte vill ge sig, hon nyser fortfarande och andas lite rosslande. Pigg i övrigt och inget annat konstigt. Denna höna har ganska dålig hull (har alltid haft) och blir lätt förkyld även fast hon äter som ett matvrak, men är som sagt pigg och full av bus hela tiden. Hon är ca 8 månader. Ingen av de andra hönsen har några symptom. Tips på hur vi ska få bukt med detta? Börjar tycka synd om henne som inte får vara med de andra hönsen...
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: förkylning som inte ger sig, tips?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-11 kl 09:03 »
Kanske dags att ta henne till veterinär?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Wildvittra

• -
« Svar #2 skrivet: 04 mar-11 kl 09:08 »
Jo har tänkt på det. Det som gör att jag inte redan gjort det är att veterinären här är skitsvår att få tid hos om det inte är superakut...  :-\

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 mar-11 kl 08:44 »
Kanske du kan vänta lite till.. för en av mina hönor tog det två veckor innan det släppte... under tiden fick hon värsta kvalsterattacken vilket nog gjorde att det drog ut på tiden. Förkylningen sätter ju ned immunförsvaret. Är hon ren från ohyra? Trodde mina var rena innan de kom in i värmen..
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Wildvittra

• -
« Svar #4 skrivet: 07 mar-11 kl 09:37 »
Tack för svaren, hon är bättre nu!  :D Får komma ut till sina hönskompisar imorgon eller så. Tråkigt bara att hon kommer bli totalmobbad nu när hon varit borta så länge från dem (ca 1 ½ v), några tips på hur man ska mildra detta? Har funderat på att sätta henne innanför kompostnät ibörjan så de inte kan hacka på henne...

Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser