Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingfärger  (läst 8841 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Kycklingfärger
« skrivet: 02 mar-11 kl 16:42 »
Känner ni igen dessa kycklingfärger? Vad kan de bli som vuxna?

Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Kycklingfärger
« Svar #1 skrivet: 02 mar-11 kl 18:39 »
De lär nog kunna bli lite hur som helst då det är lohmannavkommor? Den längst ned skulle jag tro blir vit, sedan ev. lite bruna fläckar eller svarta fläckar någonstans i fjäderdräkten eller också lite ljuuust brun/beige. Den i mitten blir nog brun eller spräcklig. Den översta skulle kunna bli lite choklad/rödbrun eller guldaktig, ev. lite spräcklig.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 02 mar-11 kl 18:54 »
Jag vet att den jag köpte hönan av hade en blommetupp och en silke viltfärgad. Ev. fanns det även en laxfärgad Faverolle.

Så du säger all min höna är Lohmann ::) Jag är så dålig på värphybriderna. Det kanske inte finns nån mer sort som ser ut så som hon, eller? Rödbrun med vitt dun och vitt i stjärten.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 02 mar-11 kl 18:59 »
Aha! :D Men då skulle jag nog gissa på att det kan bli en lite "blommig" kyckling av den bruna. Med röd som grundfärg, sedan lite "präcklig, blommig" från pappa. :)
ISA brun, Derco och brun bovan är några andra exempel på bruna hybrider. Men idag så är det Lohmann och Bovan som är vanligaste värphybriderna, skulle tippa på att hon är något av dessa. :)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 19:02 »
Hittade lite bilder på nätet. :) Här är en blommekyckling som liknar din kyckling.

Som jag skulle misstänka kunna bli något i stil med detta som vuxen (till höger)...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 19:18 »
Skulle bli väldigt glad om det blir blommigt såklart! Fast samtidigt måste väl kycklingarna få anlaget för "blommighet" från båda föräldrarna? Jag hade en trefärgad sussex-kyckling förra året och jag tyckte att de påminde lite. Tänk så otålig man är! *hehehehe*

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 19:22 »
Eller kanske inte...  ::)

Men nu kom jag att tänka på att de blommekycklingar som jag kläckte fram åt min kompis, de var ju gula med mer eller mindre svart på rygg och huvud. Hennes vuxna Blomme är mestadels svarta med "blommor".

jerker_s

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 19:25 »
Mmm det är svårt att hålla sig.. Man vill gärna veta vad det kan bli för spännande färger.. ;D det är väl en del av det roliga att korsa hönsraser, att man vill se vad det kan komma att bli! ::)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 19:35 »
Ja det är himla spännande. Nu är ju jag egentligen inte förtjust i blandras men hönan var ju redan parad när hon kom hit och jag tyckte det var en kul grej att spara hennes ägg till kläck. Och kanske få någon fin dotter till henne. Nu hoppas jag på "blommigt". Annars gillar jag röda/rödbruna hönor också och enfärgade så det spelar ju ingen roll egentligen. ::) ;D

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #9 skrivet: 03 mar-11 kl 10:54 »
Känner ni igen dessa kycklingfärger? Vad kan de bli som vuxna?

:o  (:) SLUTA lägga in sådana bilder!!! Jag blir så kycklingsugen....  ;) :P o:) !
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 03 mar-11 kl 11:49 »
 ;D Har du inget på gång själv då??? Det måste du väl ha så klart!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 03 mar-11 kl 11:51 »
Den första kycklingen är med mörk mahogny-rödbrun än vad som syns på bilden faktiskt.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #12 skrivet: 03 mar-11 kl 11:55 »
;D Har du inget på gång själv då??? Det måste du väl ha så klart!

6 ägg som jag fått på de senaste 3 dagarna ( på 20 hönor...)... Men - jag sparar nu  ;)!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 03 mar-11 kl 12:19 »
Å, förstår att du längtar då. :) Jobbigt när man inte ens får ägg. :-\

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 03 mar-11 kl 12:28 »
Oh vilka fina!
Kan det inte bli vår nu snart! Vi har en som ruvar som en galning i hönshuset :P Är så sugen på att låta henne ha några ägg!
Men för kallt än så länge.. *suck*

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 03 mar-11 kl 12:32 »
Om hon är en duktig mamma så håller hon ungarna varma, oavsett hur kallt det är väl? Jag menar, jag har ju läst om andra som har höns som ruvat fram kycklingar redan i vinter.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 03 mar-11 kl 12:34 »
Vad är det för färg på de första vingpennorna på Faverollkycklingar då? Tänker på den gula (för laxf. Faverollekycklingar är väl gula?)

Just_me

• Småland
« Svar #17 skrivet: 03 mar-11 kl 12:34 »
Om hon är en duktig mamma så håller hon ungarna varma, oavsett hur kallt det är väl? Jag menar, jag har ju läst om andra som har höns som ruvat fram kycklingar redan i vinter.

Jo jag vet men vi hade såna problem i fiol, vill inte riskera att behöva ha kycklingarna inne!
De var visserligen några veckor då men några blev sjuka och så hade vi ett gäng tuppar som började slåss ganska snabbt så det blev egna burar. Plus en som blev hackad på.
Tror vi hade 6 burar till 3 kullar här hemma till slut :P Var ett jäkla pusslande så ingens kulle vara ensam!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 03 mar-11 kl 18:37 »
de två översta ser ut som blomme tycker jag...den nedre är nåt annat..faverolle brukar ha skägg som små..
Fjäderfän och kaniner

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 03 mar-11 kl 21:18 »
Det är iaf inte ren faveroll. Är anlag för skägg dominant?

Alltså... Jag har precis kläckt fram 12 blomme åt kompisen och de var vääääldigt lika varandra, gula med mer eller mindre svart på rygg och huvud. Inte alls som mina två första.  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser