Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla höns/Seniorhöns ålder?  (läst 25672 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Gamla höns/Seniorhöns ålder?
« skrivet: 03 feb-06 kl 12:37 »
Äldsta hönan jag träffat var 16 år. Men äldsta hönan jag hört talas om, vet inte om det är sant eller ej. Men den var 22 år.

git

• På våran gård är det
SV: Gamla höns/Seniorhöns ålder?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-06 kl 15:55 »
Mina blommehöns är ca 7år och nuvarande tupp 9år hönorna lägger något ägg då och då när ljuset och värmen är här. Friska frigående höns som älskar att terorisera katterna för torrfodretsskull
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #2 skrivet: 03 feb-06 kl 16:59 »
Mina höns blir oftast runt 10-12 år men den äldsta hönan som dog förra året var 13½ år. Hon värpte lite även det sista året och så sent som 2004 fick jag kycklingar efter henne.
« Senast ändrad: 03 feb-06 kl 17:00 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #3 skrivet: 04 feb-06 kl 03:46 »
En av hönorna på min sons dagis är 14 år just nu, ser lite sliten ut men hänger med resten av flocken !!

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #4 skrivet: 16 jul-06 kl 20:57 »
Har sett i flera trådar att ni kallar höns på 5-6 år gamla. :-\ Det skulle vara roligt att höra hur gamla höns ni har och har haft och vad ni gör med dom när dom blir "gamla". Vi har haft en höna som blev 15 år, ranghögst hela sin ålderdom, en blev 10 år och så våran dv.kochintupp som blev nästan 16 år. Nuvarande gänget är allt från 10 dagar till 5 år. Dom äldsta dv.kochinhönorna är dom bästa mammorna. Hos oss får dom bli så gamla dom vill.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 16 jul-06 kl 21:05 »
Mina äldsta just nu är ett par Buff Orphingtons...dom är 8.

Vad jag gör med gamla höns?...Ja dom hamnar i samma gryta som de yngre jag väljer ut till middag.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 16 jul-06 kl 21:30 »
Har sett i flera trådar att ni kallar höns på 5-6 år gamla. :-\

"Gammal" är ju ett relativt begrepp
i vissa sammanhang anses ju hönan som "gammal" vid ungefär 1½ år  ;)

Mina älsta hönor är några Hedemora som är 7 år.
Vad jag gör med dom när dom blir gamla...inget speciellt dom får gå där och bli äldre  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 01 nov-06 kl 18:29 »
Hallå i hönsgården.!  :)Hur gamla är era äldsta hönor?
Och hur gammal kan egentligen en höna bli? ???

Skulle vara kul att få reda på...

Min äldsta höna och tupp föddes 1998.
En Dv.kochin tupp "Plexus" och en Gotlandshöna "Etna".

Ajöööökens..! 8)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

orloff

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 nov-06 kl 18:40 »
Jag har en Silkeshöna född 1995 och en född 1996.   :D

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #9 skrivet: 02 nov-06 kl 10:14 »
Våran Dvärgkochintupp Helmer flög till hönshimlen i våras nästan 16 år gammal.Hedda och Hilda, också dv.k. blev 15 resp. 10 år. Helmer blev "pappa" sista gången vid drygt 13 år.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Moa-Lisa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 jan-07 kl 20:43 »
Hur gamla blir era hönor?
Själv har jag svårt för det här med slakt, mina pullor blir en del av min familj och vi tar vara på äggen men inte köttet. Det blir gamla och sega hönor som jag inte har någon lust att äta.
Min äldsta höna är fem år men hur gammal kan hon bli om hon får vara frisk. ( hon lägger ff ägg dock ej så ofta nuförtiden)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 03 jan-07 kl 22:13 »
Hur gamla blir era hönor?

Mina äldsta Blommehöns är kläckta 1998 blir nu alltså 9 år   ;D

Finns en tidigare tråd om precis samma sak:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=13094;start=msg73018#msg73018

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 28 jan-07 kl 22:33 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Vitryss

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 jan-07 kl 00:16 »
I boken "Höns" skriver man följande:

"En åsbohöna är till exempel nästan 19 år när dett skrivs [2005]. Visserligen slutade hon att värpa någon gång i tioårsåldern, men kycklingar tog hon hand om när hon hade tillfälle. En annan höna av rasen svensk dvärghöna ruvade i 14 år och är nu 16 år."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 04 jan-07 kl 11:07 »
Visserligen en tupp men träffade en gång en ullig hedemora som hade nåt aktningsvärda 17 år.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

isse23

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 jan-07 kl 17:14 »
Våran äldsta har väll varit närmare 10år.. Men det var för några år sedan.
Nu är väll äldsta hönan runt 3-4år.
Har aldrig ätit våra egna, tar mest vara på äggen. Sen när det närmare sig slutet för någon höna eller att vi måste ta bort en ungtupp, så nackar vi dom bara och sedan gräver jag ner dom. Har själv aldrig tagit bort en höna eller tupp, har inte så starka nerver..  :-\

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 06 jan-07 kl 12:35 »
Min hitintills äldsta höna har blivit 9 år.

Jag slaktar ALDRIG en höna - om hon inte är sjuk vill säga - utan de får leva så länge de så gör, även om de inte värper några ägg. Hönsen är ju mina kompisar och vänner. Inte kan jag slå ihjäl dem!!!

Tuppar däremot - fast jag egentligen har precis lika svårt att ta bort dem - är jag ju tvungen att avyttra,,, på något sätt!

Huvva!!!  :'(

Men, de hade det trevligt och ett gott liv så länge de levde..... brukar jag tänka  :-*
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Christel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 jan-07 kl 18:37 »
Min äldsta höna, Alma, är åtta år. Hon är en korsning mellan Plymouth rock och Orpington.

Den enda höna jag fått "ta bort" fick en spruta av veterinären :-[ :-[... Annars har de varit friska som nörkärnor till de dött av sig själva. Tuppkycklingarna jag hade för ett par år sedan flyttade till en annan gård i grannskapet där de fortfarande går och ser högfärdiga ut när man går förbi.

wildaa

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 04 feb-07 kl 08:22 »
Min äldsta höna klacktes samtidigt som Luleå hockey tog sm guld!!!
DET var läääääääänge sedan  >:(
-96 så hon är 11 år och hon äggar lite nu och då när andan faller på.
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Lena A

« Svar #18 skrivet: 04 feb-07 kl 08:33 »
Grimla, vad bra att du nämnde äggledarinflammation. Det kan ha varit det som mina höna dog av för ett tag sedan. Hon låg bara död en kväll när jag kom ut till hönshuset. Jag hade inte märkt något på henne innan, så jag var konfunderad. Hon var bara 4 år.

För att återgå till ämnet,  ;), så är min äldsta höna just 4 år. Hon är syster till den som dog.

En del hönor kan bli riktigt gamla. Jag läste om en höna som nu är 16 år och fortfarande frisk och pigg.  :)
« Senast ändrad: 04 feb-07 kl 08:36 av Lena A »

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #19 skrivet: 05 feb-07 kl 12:35 »
Jag bor nu i lägenhet men hade före det genbank på hedemorahöns i 19 år. De flesta hönorna blev runt 8-10 år men 12-13 år var ingen ovanlighet. Tupparna däremot höll oftast inte längre än 5-6 år. Blev de inte sjuka så gick fertiliteten ner så mycket att det blev ohållbart att ha dem kvar och de orkade inte heller hålla de unga potenta tupparna stången rangmässigt.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 5 användare (1 dolda)
William, ärt, Galaxie, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser