Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla höns/Seniorhöns ålder?  (läst 25662 gånger)

Christel

• Gäst
SV: Gamla höns/Seniorhöns ålder?
« Svar #20 skrivet: 07 feb-07 kl 18:03 »
Lika bra att bekänna; Mina höns är definitivt inga "äggproducenter". Äldsta hönan är 8år, sedan har jag en som är 7, en 5-åring och två som är 1½. Att jag "blev med höns" kan jag tacka Anton, tuppen, för :)!! Jag kom nämligen hem med honom en kall novembermorgon för sju år sedan, efter en morgontur med ena hästen. Tuppstackaren var halvt ihjälfrusen (blå om tuppkammen och apatisk) och så mager att det var rent skamligt :'(. Vad han gjorde ute i skogen har jag ingen aning om ???, och ingen jag frågat heller. Vad sambon tänkte när jag kom hem med en tupp i ena näven och hästen i andra, lär jag aldrig få veta, men ansiktsuttrycket gick inte av för hackor ;D  = :o  ::)!  

För att göra historien kort, så fick min raslösa, numera bevisligen sterile hybridtupp sällskap av två orpingtonhönor samt en korsningshöna en vecka senare, när jag lyckats få till en provisorisk hönsgård. Våren därpå så byggdes det både hönshus och fin hönsgård, och det lär jag aldrig ångra :).

Så visst, jag förstår att man ser höns som produktiva djur som ska lägga ägg annars byts de ut - men mina hönor och min tupp är sällskapsdjur och trivselspridare i första hand. Jag får ägg så vi klarar oss iaf, men det är ren bonus!!

Mvh, Christel.

Netzzi

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 mar-07 kl 20:23 »
Min lille brors höna Majsan är förmodligen 8 år i år  :D

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #22 skrivet: 18 jun-07 kl 22:28 »
Mina pensinärer är alla mellan 7-9 år och ALLA värper fina ägg, dagligen denna årstid :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 20 jun-07 kl 07:43 »
Min tupp dog i mars han var 11 år en höna blev 14 år   :)

git

• På våran gård är det
gammla Tuppar
« Svar #24 skrivet: 07 jul-07 kl 23:12 »
Nu är han död våran äldsta tupp, han blev 10 år.
Han har alltid varit speciell,
Är det fler än vi som haft så gammal tupp???
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:gammla Tuppar
« Svar #25 skrivet: 08 jul-07 kl 00:13 »
Våran Helmer, dvärgkochintupp flög till hönshimlen förra våren i den aktningsvärda åldern av 16 år. Han blev pappa sista gången året innan.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Ull

« Svar #26 skrivet: 02 dec-07 kl 12:01 »
Hur gamla kan hönor bli? När slutar de definitivt att värpa?

Våra äldsta hönor blir åtta år till sommaren och de yngsta blir tre. Jag har tänkt förnya med en kycklingkull, men skulle vilja att de gamla gick hädan först. Jag vill inte ha fler höns (har 25 st) men jag vill inte ha ihjäl de gamla heller. Jag tycker de har förtjänat att vara pensionärer. Jag trodde inte höns blev så här gamla.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 02 dec-07 kl 12:38 »
På hönsutställningen , så träffade vi, en äldre dam.
Denna dam talade om, att hon hade,
två Kochinhönor som var 18 år.
Med tanke på detta, så tordes hon inte
skaffa sig nya, ifall de skulle bli lika gamla.
Hedemorahöns

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #28 skrivet: 02 dec-07 kl 13:05 »
Är man inte så noga med att få egna ägg från sina höns så spelar det ju ingen roll, men vill man ha ägg så måste man ju rensa bland hönsen.

Sen är det ju bra med lite äldre höns i flocken för fostrans skull av kycklingar. Mina äldsta är nu 3 år och dom behåller jag, har ju platsen åt dom. :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Ull

« Svar #29 skrivet: 02 dec-07 kl 13:11 »
Är man inte så noga med att få egna ägg från sina höns så spelar det ju ingen roll, men vill man ha ägg så måste man ju rensa bland hönsen.

Hur länge värper höns då?

I vår flock med 25 hönor i åldrarna 2-7 år fick vi i somras ca 10 ägg om dagen. De var helt bedrövliga med att vilja ruva, så vi hade hela sommaren 4-5 hönor som envist låg i tomma reden. Jag tycker de värper ganska bra för att vara så gamla, men någon åldersgräns finns det väl antar jag när höns upphör att värpa helt.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #30 skrivet: 03 jan-08 kl 21:03 »
Nu värper alla (nästan) mina hönor! Appenzeller och stridshönsen varannan dag och blandisarna varje dag!  Det som förvånar mig mest är mina 7 år gamla Lohman som värper ett ägg om dagen fortfarande!! :o Det är bara en gammal svensk dvärghöna som har gått i pension helt och hållet! Hon är yngsta dotterns absoluta favorit och får leva hur länge hon vill och orkar!
Hur gamla är era äldsta höns som fortfarande värper? Kan vara kul att veta!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #31 skrivet: 03 jan-08 kl 21:09 »
Jag har ingen egen erfarenhet av så gamla höns, men en väninna till mig hade en Svensk Dvärg som var 14 år :o och fortfarande värpte lite då och då.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 06 jan-08 kl 18:48 »
Min Agda närmar sig 12år. Hon värpte förra våren och sommaren. När  hennes syster dog och Agda måste flytta på hösten slutade hon värpa. Men när vårsolen kommer vet man aldrig ;D. Hon har ju inget emot tuppens ivriga uppvaktning :-[, han gillar henne skarpt!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #33 skrivet: 19 feb-08 kl 17:32 »
Det beror helt å hållet hur hårt du driver dom!
Har hört här inne på alternativ om en 12 årig höna :)
Det finns en uppsjö av sjukdomar våra små höne vänner kan få och blir inte livet långt alls :-\
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

sonja på slätten

• Halland
« Svar #34 skrivet: 19 feb-08 kl 21:07 »
Vi hade en Dvärg Kochinhöna som blev 15 år. Varje år ruvade hon tre kullar.Hon värpte bra upp i 10-årsåldern.de sista två åren la hon bara några få ägg. Hon fick till slut avlivas p.g.av senilitet.Sjuk var hon aldrig.
Detta är dock mycket ovanligt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 19 feb-08 kl 21:16 »
`Blir olika hönsraser olika gamla? Vad är genomsnittsåldern? Värper de livet ut? Fasen, jag har haft mina hönor i över ett halvår, och jag har ingen aning om hur gamla dom blir! :-[ ;D

Jag har Agda som enligt närmare efterforskningar blir 13år i år! Hon har värpt 10 ägg detta år (16-30jan). Just nu har hon uppehåll, det kom en köldknäpp och då tog hon vinterlov! Hennes ras är det lite frågor kring men det verkar som hon är en brun/viltfärgad Gotlandshöna.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #36 skrivet: 20 jul-08 kl 13:00 »
Mina hönor är ju mina kompisar, så de får leva så länge de är friska oavsett om de värper eller ej. Och dessutom börjar många 5-6 åringar att 'sura'. Inte så ovanligt.
Har de däremot krämpor som de lider av, då tas de naturligtvis bort.
Min äldsta höna blev 9 år. Nu är min åldermadam 'bara' 6 år och en duktig mamma.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

fjäderfän

« Svar #37 skrivet: 09 sep-08 kl 21:35 »
kompisen hade en som va 10 år men den gav bara ett ägg i veckan.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Pippi

« Svar #38 skrivet: 09 sep-08 kl 22:13 »
Det vanligste er vel at hønene blir ca. 6-7 år, men det varierer nok endel. Jeg hadde en høne som ble 9 år, og hun la også et egg av og til. Hønene begynner vel å legg mindre med egg når de er rundt 3 år, men jeg tror det er individuelt når de slutter helt, selv om det blir mindre for hvert år!

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #39 skrivet: 08 dec-09 kl 21:06 »
Mina hönor blev oftast uppemot 10-12 år och de både värpte och ruvade hela llivet, inte lika många ägg som i ungdomen men befruktade och gav fullt livsdugliga kycklingar
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser