Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morötter till tackor  (läst 3870 gånger)

lesi

• Östergötland
Morötter till tackor
« skrivet: 02 mar-11 kl 00:02 »
Vad tror ni om att ge delade morötter till tackor som start  för kraftfoderutfodring till tackorna som lammar i april? Matsmältningsproblem? Näringsvärde?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Morötter till tackor
« Svar #1 skrivet: 02 mar-11 kl 01:12 »
1 kg morötter innehåller ca 0,45 Mcal energi.Korn hamnar runt 2,2 Mcal/kg foder och det krävs alltså
2,5 kg morötter för att komma upp i energivärdet för 0,5 kg korn.

Bra att veta:
Mycket morötter kan störa våmfunktionen. Det kan göra våmmen sur och djuren kan då bli sjuka*.

« Senast ändrad: 02 mar-11 kl 01:18 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #2 skrivet: 02 mar-11 kl 10:42 »
Jag ger mina tackor också rivna morötter några näver varannan dag  - det funkar då bra att blanda in pulver-tillskott t.ex selen, men sen få dem också annat kraft foder t.ex. havre kross.
tackorna är helt galna efter morötterna, jag tro dem är less av allt torrt dem få?!
Men hur som sagt det gäller ju för mycket annat också - man ska inte ger för mycket på en gång, så är det väll inte skadligt.

freeky

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 mar-11 kl 22:52 »
Jag ger mina tackor också rivna morötter några näver varannan dag  - det funkar då bra att blanda in pulver-tillskott t.ex selen, men sen få dem också annat kraft foder t.ex. havre kross.
tackorna är helt galna efter morötterna, jag tro dem är less av allt torrt dem få?!
Men hur som sagt det gäller ju för mycket annat också - man ska inte ger för mycket på en gång, så är det väll inte skadligt.

Vi har oxå gett bl.a selen sådär, funkar jättebra! Men, ska man verkligen ge får krossad havre? Jag har för mej att dom mår bäst av hel.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 23:00 »
Mina tackor får ett par hela morötter per dag när morotsskörden kommer, Det älskar de! Har inte märkt några matsmältningsproblem av det.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser