Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morötter  (läst 11807 gånger)

ia-pia

Morötter
« skrivet: 30 nov-10 kl 07:07 »
Har köpt fodermorötter på Lantmännen och med enbart tre får (än så länge) har vi ju möjligheten att skämma bort dem.
Ngn som har åsikter om det är bra och är det ngn risk att man kan överdosera i så fall?
De verkar älska dem grovrivna.
Mvh Ia

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
SV: Morötter
« Svar #1 skrivet: 01 dec-10 kl 21:15 »
Hej vad kul att du också fodra med morötter , har inte hört av nogra fler än   :) ! Jag försöker fodra med morötter och rödbetor / foderbetor i lite större skala då jag har gratis tillgång till osäljbara morotter från mit jobb ( en liten eko grönsaksodling på 10ha)

Det tog en vecka att lära alla men nu är dem galen i morötter, nogra tycker rödbetor är godare  :) . I höstas åt dem till och med hela morötter. lammen får alltid rivna istället av kraftfoder tills dem lär sig att äter större biter. Mammorna får ca en stor morot varje dag blandat med karftfodert. jag tycker dem äter mycket lungnare när dem äter rotfrukter samtidigt. Det käns också som om dem mjölkar bättre. Jag tro att man kan overfodra dem, baggarna t.ex kan få för mycket kolhydrater / socker och bli lite overmodigt  ;) Dräktiga tackor tål rätt mycket morötter när dem har vant sig, jag försöker se det som en balansering mot det en parti grövre hö jag har, får dem dem balar så får dem mer morötter. Effekten av morötter bode vara lite som betfor tro jag.

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 01 dec-10 kl 22:24 »
Det är nog ingen fara med överdosering. 1 kg morötter innehåller ca 0,45 Mcal energi. Korn hamnar runt 2,2 Mcal/kg foder och det krävs alltså 2,5 kg morötter för att komma upp i energivärdet för 0,5 kg korn.

Mina äter dem hela... underlättar utfodringen betydligt!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 02 dec-10 kl 12:39 »
Morötter och andra rotfrukter borde väl vara bra på flera sätt. Jag har läst att man t ex ska ge just rotfrukter till rådjur, om man vill fodra dem, inte hö, just för att t ex morötter, kålrötter o d innehåller mycket vätska. Socker ger energi, vilket väl också är bra i kylan.
Åsenfår, hundar och katter

Garmolin

• Närke
« Svar #4 skrivet: 03 dec-10 kl 17:00 »
Mina två oxford down och den gamla fjorddamen älskar morötter. I början skar jag små "mynt" till fårflickorna men så fort de ätit upp sina så stal de så mycket de hann för fjordingen och hon får ju stora bitar och det klarade de alldeles utmärkt, så nu får alla lika stora bitar.
Fåren får torr betfor medan hästen får uppblött och eftersom de stjäl mat av henne så får de ju också uppblött betfor, jag har läst att det inte är bra, men vad kan hända?
Bor på en liten gård från 1880.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 04 dec-10 kl 08:08 »
Fåren får torr betfor medan hästen får uppblött och eftersom de stjäl mat av henne så får de ju också uppblött betfor, jag har läst att det inte är bra, men vad kan hända?
Fåren kan få störningar i sin viktiga och känsliga våmflora.
Inte alls bra.

En annan grej värd att notera är att fodrens innehåll inte är lika mellan olika djurslag....
Morot innehåller 14,1MJ när det äts av en häst men 12,4MJ när det äts av en ko eller ett får.
« Senast ändrad: 04 dec-10 kl 08:25 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ia-pia

« Svar #6 skrivet: 07 dec-10 kl 15:41 »
Pratade med en veterinär om morötter. Hon sa man skulle passa sig för att ge dem för stora bitar(gällde även potatis).Det kunde fastna som ett "lock" i strupen och de kunde sluta riktigt illa. Vet ej hur vanligt det var men jag fortsätter nog att grovriva dem

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #7 skrivet: 09 dec-10 kl 19:38 »
Pratade med en veterinär om morötter. Hon sa man skulle passa sig för att ge dem för stora bitar(gällde även potatis).Det kunde fastna som ett "lock" i strupen och de kunde sluta riktigt illa. Vet ej hur vanligt det var men jag fortsätter nog att grovriva dem

Eftersom jag fodrar mina hästar med morötter tyckte jag att lammen/lammungarna skulle kunna få lite hela och tärningar/mynt som godis. Som tur var stod maken och tittade när en lammunge satte i "fel hals". Maken kom springade med lammet hängande i bakbenen ( 5 mån gotlands får och våra lammungar är STORA i den åldern)  för hans händer var förstora att få ut biten även mina händer var fel storlek.Det gick inte heller att få tag i med pincett /slant hela tiden med stor pincett som hade gripklor kunde inte gripa runt/ Jag var ju också rädd att trycka ner mera. Med handen och starkt ring och långfinger lyckades jag med en sarjad hand och ett medvetslöst lamm få ut moroten. Aldrig mer  ;)  Olyckshändelse visst och tur i oturen, man lär var dag.  :)

MvH  Cokett

Jo just slakt vikten på denna sorken/baggen var 29 kg en månad senare. Tänk vad adrenalin kan göra
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 4 användare
eriksjos, Karlsdotter, Ollefund, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser