Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tokosel dosering  (läst 4037 gånger)

moppe

Tokosel dosering
« skrivet: 01 mar-11 kl 17:33 »
Har ett flasklamm som är en vecka nu. Misstänker att hon har fått selenbrist. Men hur jag än läser över allt så vet jag inte hur mycket tokosel jag ska ge, det står bara dosering till vuxna djur. Någon som vet?

hustran

SV: Tokosel dosering
« Svar #1 skrivet: 01 mar-11 kl 17:54 »
jag skulle helt enkelt gå efter kilo.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 01 mar-11 kl 18:34 »
Har ett flasklamm som är en vecka nu.
Misstänker att hon har fått selenbrist.
Ger du lammet lammnäring?
då är det väl är det selen tillsatt i den?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 01 mar-11 kl 18:38 »
Jag tror inte det behövs mycket. Vi hade ett par lamm förra året som vi fick ge extra selen och då tog vi bara lite på fingertoppen och gav lammen. "Knivsudd" har jag läst nånstans också, inte så vetenskapligt svar men men...

Hoppas att det går bra!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

moppe

« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 08:29 »
Tack för svaren. Hon har nu fått en liten nypa i mjölken, gav även lite d-vitamin och ska ge b-vitamin också.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 09:41 »
Eftersom ett dosmått är beräknat på 70 kg tacka så brukar jag slamma upp det i 70 ml vatten, och sedan ge lammen 1 ml per kilo som det väger.

Tokosel löser sig dåligt i vatten, så man måste röra om hela tiden när man mäter upp.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 09:44 »
......och de lamm som man kan misstänka selenbrist på kan också lika gärna ha AD- vitamin brist enligt min erfarenhet, så ge den gärna det också. Antingen lantmännens ADE där lammen ska ha 0,5 ml eller också AD-droppar för barn på apoteket ungerfär samma dosering som till barn.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

moppe

« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 11:47 »
Citera
också AD-droppar för barn på apoteket ungerfär samma dosering som till barn.
Det finns inte längre, numera är det bara D.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Lamm
« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 13:51 »
@moppe  varför tror du lammet har selenbrist?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

moppe

« Svar #9 skrivet: 02 mar-11 kl 22:37 »
Jag misstänkte det när hon sakta blev stelare och stelare och sedan började få svårt att resa sig trillade ofta osv. Läste jag om det så stämde mycket in. Hon fick tokosel igår och idag rörde hon sig mycket bättre :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 02 mar-11 kl 22:48 »
*hundöra*  Jag skulle också gå efter kilo, och dosera för "brist" inte "förebyggande".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 02 mar-11 kl 23:09 »
Jag misstänkte det när hon sakta blev stelare och stelare och sedan började få svårt att resa sig trillade ofta osv. Läste jag om det så stämde mycket in. Hon fick tokosel igår och idag rörde hon sig mycket bättre :)

Vad skönt att hon mår bättre!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Lamm
« Svar #12 skrivet: 02 mar-11 kl 23:38 »
Fast vid selenbrist tar det minst en vecka sedan man gett selen, innan förbättring ses.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

moppe

« Svar #13 skrivet: 03 mar-11 kl 14:23 »
Citera
Fast vid selenbrist tar det minst en vecka sedan man gett selen, innan förbättring ses.
Det verkar vara lite olika. Här läst på flera ställen både att det kan hjälpa snabbt och att det kan ta tid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 3 användare
karsan, beekeepern, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser