Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tämja tjurkalv?  (läst 8766 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: tämja tjurkalv?
« Svar #20 skrivet: 13 mar-11 kl 13:05 »
VA! Nu blir jag trött, ännu mer som jag inte hade en aning om >:( Nu har jag äntligen lärt mig att förutom att föra stalljournal, lämna in rapport till cdb, ska man vara med i Svensk mjölk och BVD-programmet och nu är det ytterligare saker man ska göra.

Vad är H-kontroll och var skickar jag in tjurrapporten ???

*suck*
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #21 skrivet: 13 mar-11 kl 14:33 »
Har du familj med barn och ingen tidigare erfarenhet av tjur/bagge/hingst/bock kansk det är bäst ni njuter av kalven när den är liten.   :)  och alla rår på den. Det är svårt att läsa sig till hantering då det ofta är "tajming" som gäller.
Inte alla i familjen kanske har pondus att "bestämma" över djuret. Det kommer att begränsa er att röra de andra djuren fritt i hagen när tjuren blir könsmogen. och det händer över en natt det är svårt att förutse om man inte är van.

Är du van att hantera och dressera ställs ju allt i en annan dager.

Du har redan fått bra råd och delat erfarenheter av flera här inne

Mitt förslag är : Lär så mycket du kan om alla papper, studera din kalv´s beteende och tänk som ett djur (en tjur  ;) ). tills nästa gång ni får kalv eller gången efter det. (Vi är många som vill behålla våra djur livet ut men det är inte alltid en bra idee´  :-[   :'( ) Kanske sälja till avel om det nu finns marknad för det. Ingen vill ha en stökig tjur ..tyvärr
Jag har erfarenhet av hingst/bagge/steriliserad bagge/kastrerad bagge/tjur. Alla har varit olika som individer.
                      MvH Cokett
« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 14:37 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Officiell härstamning.
« Svar #22 skrivet: 13 mar-11 kl 14:39 »
Har du gått med i semin så är det två saker man ska vara ansluten till där: bvd-programmet och härstamningskontrollen. Du måste skicka in betäckningsrapport om du använder privatägda tjurar.  Missar man att vara medlem i semin eller missar att skicka in bet rapporten innan kalven föds, är den utan officiell härstamning och kan inte användas i avel.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mmmm

• Övriga världen
SV: Officiell härstamning.
« Svar #23 skrivet: 13 mar-11 kl 21:57 »
är den utan officiell härstamning och kan inte användas i avel.
....det kan den förmodligen inte ändå, om det stämmer med de nya reglerna - att fjällras måste vara efter stambokförda föräldrar för att ens vara berättigad till stöd för hotade husdjursraser... :/

För att en tjur ska godkännas så ska den visst vara stambokförd, dna-testad och en hel massa annat.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 14 mar-11 kl 02:04 »
Oops.. vart har dom lagt ut dom nyheterna?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #25 skrivet: 14 mar-11 kl 14:27 »
Vad är nu detta? Varför har inte jag fått reda på allt det här? Det är tur att Alternativ finns så man får reda på saker och ting. Jag känner mig besviken och förbannad. Nu ska jag skriva till Föreningen och ha reda på vad som gäller egentligen. Det här börjar ju bli löjligt med allt man ska hålla reda på, man tror man gör en bra sak att bevarar gamla lantraser och lägger alla sina pengar och blod svett och tårar på sina djur. Jag förstår verkligen de som inte vill hålla på med genbanker utan skaffar köttdjur, då kanske man t.o.m kan tjäna några kronor  >:(
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #26 skrivet: 14 mar-11 kl 16:00 »
Oops.. vart har dom lagt ut dom nyheterna?
"Dom" har inte lagt ut detta någonstans. Det är exklusiv information endast spridd till medlemmar i föreningen Fjällrasavel....

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser