Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring att göra egna borstar, sopar etc.  (läst 12399 gånger)

Humle

• Västerbotten
Hej jag tycker att den plastsopborste jag har är så tråkig.. vill binda en egen istället av naturmaterial. Någon björkriskvast eller granrismopp är inte aktuellt utan jag vill göra en bunden sopborste med "hår". Frågan är vilka material som är aktuella för borstbindningen? Antar att tagel är ganska givet men finns det andra? Luktar det inte häst då överallt? :) Sen undrar jag lite över själv bindningstekniken, vill göra den så omodernt som möjligt utan moderna lim...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Lasse46

• Jämtland
SV: Funderingar kring att göra egna borstar, sopar etc.
« Svar #1 skrivet: 28 feb-11 kl 12:24 »
Här http://www.iris.se/2143.html finns en sida om olika materiel som används i borstar.

Lasse

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 28 feb-11 kl 21:17 »
Troligen är det hästsvanstagel jag behöver för att binda en sopborste men det är nog inte det enklaste att hitta... på slöjd-detaljer kostar 300 gram 210 kr  :P

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #3 skrivet: 28 feb-11 kl 21:30 »
Hör med slakterier, där kan man få hästsvansar.

Humle

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 09 jul-11 kl 16:59 »
Hittade en serie om en japan som binder borstar på det traditionella viset med handverktyg!
下町に息づく伝統の技 手植えブラシ1/5

下町に息づく伝統の技 手植えブラシ2/5

下町に息づく伝統の技 手植えブラシ3/5

下町に息づく伝統の技 手植えブラシ4/5

下町に息づく伝統の技 手植えブラシ5/5

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 jul-11 kl 22:23 »
till rakborstar är grävlingpäls det bästa...
Fjäderfän och kaniner

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 16 jul-11 kl 20:47 »
Varför en sopborste? Förr använde man kråkriskvastar. Då man sveder kråkriset i eld och valkar det blir man av med barken och barren och får en kvast som sopar bra och inte skräpar.

Gamla tiders bundna borstar hade ofta borst av tagel eller rötter. Jag vet inte varifrån rötterna kom till bättre borstar men de billigaste och sämsta lär ha varit av björnmossa.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser