Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sterilisera en get?  (läst 14275 gånger)

Nina W

• Värmland
SV: Sterilisera en get?
« Svar #20 skrivet: 02 mar-11 kl 15:13 »
Nu handlar det ju om att kastrera en stor bock, men min syster och svåger lät kastrera en liten bokkilling för ett par år sedan. Dom tog honom med sig till vet mottagningen och det kostade inte mer än att göra det på en hankatt. Kastrat-bocken är ett underbart djur tycker jag.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #21 skrivet: 02 mar-11 kl 18:53 »
Trollmor även hondjur kastrerar man, det är frågan om vilket ingrepp man gör. Kastrering då tar man bort allt inklusive driften, vilket jag skulle göra på en get och har gjort på min katt.

Alla mina katter är kastrerade 2 hanar och 1 hona har jag, det skiljer några hundralappar mellan könen och storleken på ingrepp blir mycket större på en hona och det är samma på alla djur.

Skulle min man vilja operera sig så hoppas jag han väljer sterilisering     ::) :-[ o:) om vi ska fortsätta leva som gifta :D
« Senast ändrad: 02 mar-11 kl 18:56 av Lorita »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 02 mar-11 kl 21:08 »
Nina W, jag vill minnas det handlade om att sterilisera en get, alltså en hona.

Lorita, jag tänkte mest på operationens storlek.  Även om du låter ta bort testiklarna helt, kan det ske utan en riktig operation, med de risker och den smärta den innebär.
« Senast ändrad: 02 mar-11 kl 21:11 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #23 skrivet: 02 mar-11 kl 22:37 »
Stämmer denna uppgift avseende parningstiden alltid när det är mjölkgetter?

"Okastrerade bockar producerar en stark och för många otrevlig doft och kan bli aggressiva, speciellt under parningstiden från september till  januari."

http://www.kristinebergsgard.com/getternas/getter_som_husdjur.htm

I så fall är det ingen fara på taket med parning förrän till hösten. Och då finns ingen anledning till panik heller. De kan gå och ha det bra tillsammans i hagen. Också kan jag konsultera veterinären igen om getens framsteg sedan medecinen sattes in och hur man gör för att förhindra parning. Ska kolla upp det där med förklä till bocken. Efter parning med den andra helt friska geten till hösten så åker nog kulorna om ingen är sugen på en bock. Och sedan är det inget problem längre. Sen får jag hyra in en bock när det behövs.

Om ni tycker jag svamlar om kring så är det för att det är bra med ett bollplank det hjälper mig att fatta beslut och se olika lösningar. Ensam är inte stark alltid.  ;)

Trollmor

• -
« Svar #24 skrivet: 02 mar-11 kl 22:46 »
Vad gäller tiden, så brunstar de mest i oktober.  Men om nöden är tillräckligt stor, kan man ju alltid brunsta extra.  Om till exempel bocken inte är tillgänglig när det behövs, utan först ett halvår senare...   ::)  Det finns till och med "idioter" som kör med två kullar per år.  Det brukar sluta med mager mamma och ämliga killingar.   ::) ::)

Om något av Dina ompysslade djur skulle bli aggressivt, skulle jag bli mycket förvånad, och i första hand söka förklaringen i smärta.

Klart vi ska hjälpas åt att fundera ut bästa lösningen.  Det är väl det alternativ.nu är till för?  :)

getalina

• Halland
« Svar #25 skrivet: 02 mar-11 kl 22:56 »
Aggresiv  ;D jo vi hade en myskdrake som alltid drog vår stackars collie i svansen så fort han kom knallande. Det var inte poppis.  ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 03 mar-11 kl 06:59 »
Stämmer denna uppgift avseende parningstiden alltid när det är mjölkgetter?

"Okastrerade bockar producerar en stark och för många otrevlig doft och kan bli aggressiva, speciellt under parningstiden från september till  januari."

Mina bockar (Sv. Lantras) har luktat förfärligt på höstarna  :P, men inte varit aggressiva. Kanske för att de alltid fötts upp på hemmaplan? Men man måste alltid se upp, särskilt med behornade handjur, i parningstider. Parningstiden börjar när dagsljuset avtar någon gång i augusti för att kulminera senare på hösten och pågår större delen av vintern. Men detta är inget att lita på, getter kan ha sin egen uppfattning om när de ska brunsta. Jag skulle absolut inte ha den svagare geten ihop med en bock. Även om hon kanske inte brunstar, kan hon bli hårt ansatt och jagad av bocken och det håller hon antagligen inte för. Bockar kan vara mycket hårdhänta när de undersöker om geten är i brunst - eller kan tänkas falla till föga för hans burdusa uppvaktning.
« Senast ändrad: 03 mar-11 kl 11:29 av Sussilo »

getalina

• Halland
« Svar #27 skrivet: 03 mar-11 kl 13:28 »
Jaha brunstar när de tycker........ burdus uppvaktning.......... hum........ :-\

Nu blev jag brydd. ( bekymrad)

Sussilo

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 03 mar-11 kl 13:47 »
De har ju sin "officiella" brunsttid på sensommaren/hösten, men det är inte alla getter som vet om det  ;D! Ja, bockens uppvaktning kan vara mycket burdus  :P, inget för en liten muskelsvag get. Men bocken är väl inte redan i antågande, utan du hinner tänka över ditt bockköp  :)?
« Senast ändrad: 03 mar-11 kl 13:55 av Sussilo »

gernsö

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 03 mar-11 kl 13:55 »
inte för att vara en glädjedödare men.......
det är inte alltid kastrering av en bock hjälper. om man gör det när de är små och inte börjat betäcka ännu så fungerar det nästan alltid, men är de äldre och har fått betäcka så brukar en del av betendet finnas kvar och det gör att han ändå kommer att försöka betäcka henne och hon kanske ramlar ihop under tyngden.
Har sett detta bla på två kastrerade baggar, de var ca 6 månader och den ena är likgiltig och den andra är totalt nerkärrad i en tacka och leker vilt med henne....... tur det inte blir smått av det dock.
sen då de blir kastrerade som äldre så har de fått "smak för" det, och det är inte alltid lusten försvinner med kulorna... tyvärr.

och till ni som tycker att den svaga geten ska avlivas..... sluta tjata, ägaren vet vad hon gör, läs och lyssna, hon hade inte frågat och brytt sig så mycket om hon inte brytt sig om djuren och kunnat ta egna beslut.
gör ditt bästa för geten det är det enda vi kan begära och du verkar vara bra på väg.

Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 03 mar-11 kl 14:05 »
Lite OT, men getalina pratar om att hon ska mjölka den ena geten, så jag undrar lite saker, som kanske kan vara till nytta även för henne.

Hon skriver att hon ska mjölka geten ett tag, och sedan ev låna en bock om hon vill det senare. Kan en get mjölkas i flera år utan att få killingar?

I någon annan tråd har jag läst om att mjölkgetter kan börja ge mjölk utan att ha killat, om spenarna blir stimulerade. Om nu geten med dåliga ben går tillsammans med den andra geten och dennas killing/ar, kan den då också börja ge mjölk? Detta borde i så fall inte innebära någon belastning på getens dåliga ben, utan borde vara helt ok?

Om man kastrerar en bock efter att han gett killingar, är det helt säkert att han, efter en övergångstid, inte försöker bestiga getterna? Det blir såklart inga killingar i så fall, men det innebär ju en belastning för den dåliga geten. (Jag har själv en kastrerad hanhund, kastrerad redan vid ca 6 mån ålder, och han bestiger definitivt tikar om de löper).

Hoppas att det är ok att jag frågar om detta i getalinas tråd, tänker att svaren är av intresse för henne också, och själv vill jag gärna lära mig mer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 03 mar-11 kl 17:55 »
Om man kastrerar en bock efter att han gett killingar, är det helt säkert att han, efter en övergångstid, inte försöker bestiga getterna? Det blir såklart inga killingar i så fall, men det innebär ju en belastning för den dåliga geten. (Jag har själv en kastrerad hanhund, kastrerad redan vid ca 6 mån ålder, och han bestiger definitivt tikar om de löper).

Se Gernsös svar. Ett kastrerat handjur kan påverkas av brunstdofterna hos hondjuren och bestiga dem, precis som din hanhund gör. I fallet med Getalinas svaga get är just detta problemet med att ha en bock, även om den är kastrerad.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #32 skrivet: 03 mar-11 kl 21:12 »
Lite OT, men getalina pratar om att hon ska mjölka den ena geten, så jag undrar lite saker, som kanske kan vara till nytta även för henne.
Hon skriver att hon ska mjölka geten ett tag, och sedan ev låna en bock om hon vill det senare. Kan en get mjölkas i flera år utan att få killingar?
Normalt inte, men det förekommer. Det är troligen individuellt. Jag har läst en ett par artiklar om att man i en del amerikanska mjölkgetbesättningar har getter som mjölkar åtminstone 2 år efter en killning, dock inte lika mycket andra året (tror du kan hitta lite om det om du googlar på goat + "milking through"). Har också läst om extremfall med någon get som har mjölkat mer eller mindre hela livet efter att ha fått en killing.

I någon annan tråd har jag läst om att mjölkgetter kan börja ge mjölk utan att ha killat, om spenarna blir stimulerade.
Det har nog inte särskilt mycket att göra med om spenarna blir stimulerade eller inte. Snarare är det så att vissa getter svarar på kraftig utfodring med att producera mjölk. Som kraftig utfodring kan - åtminstone för vissa allmogegetter - räknas ett tämligen normalt bete.

-----
Mitt råd till Getalina är helt klart - låna en bock! Var rädd om din halta get och lyssna på de som skrivit tidigare här i tråden. Ett förkläde på bocken lär inte stoppa honom från att uppvakta båda getterna. En kastrering efter betäckningen kanske - men kanske inte -får honom att låta bli att bestiga getterna.

Dessutom hoppas jag du funderar på hur du ska göra med killingarna, kanske det blir två om året? Hur gärna man än skulle vilja behålla alla killingar som föds så tar platsen slut förr eller senare för de flesta av oss. Goda hem till getter är inte helt lätt att hitta. Till bockar är det ännu svårare... Ibland kan ett kort och bra liv vara att föredra framför att bli vandringspokal på diverse annonssidor.  :-\

getalina

• Halland
« Svar #33 skrivet: 03 mar-11 kl 21:38 »
99 saker att göra innan man dör................typ.

En var att skaffa gård på landet
en annan var att skaffa höns, ankor, getter, linderödssvin
en tredje att hägna in hela området och låta djuren gå fritt och ha fruktträd och bärbuskar och odlingar samtidigt som det var som en parkliknade trädgård.  ::)

Alltså PARADISET som många drömmer om. o:)

Gård har vi köpt. Grönsaker har vi odlat. Höns o getter har vi skaffat.
Och grönsaker, ägg, hönskött och getmjölk var målet. Nu är vi nästan där.

Och bocken var påtänkt/inköpt redan när jag startade tråden. Hade bara inte fått hem den. I dag kom den.

Trodde ju att jag visste allt. Tänkte kastrering av get som man kasterar katter/hundar. Tänkte kostnaden tar jag. Även om jag inte har råd. Liksom man tar kostnaden om man har en katt som man inte vill ha ungar på.

Geten är tillgiven och jag var väl naiv som trodde att det skulle gå bra då. Oj,Oj.

Jag ska ringa veterinärskan (henne man Veterinären är utomlands just nu) i morgon och fråga henne tillråds om hon har några bra lösningar.
Fermonspraya geten? Eller någon annan lösning.

Jag har nattat getterna i uthuset efter promenad, hårborstning, mat och mera kel. De är alla i samma rum och den lilla kan gå under ett lågt bord som är hennes privata koja.

Bocken brydde sig inte om henne bara den stora. Hon var så framåt att bocken nästan tyckte det blev för mycket. Det lär väl dröja några dagar innan de brunstar om de får det för sig och då har jag pratat med vetterinärskan.

Och skulle jag någongång få för mig att avliva en get så inte ska det vara med bultpistol. Då får vetterinären komma hit och ge den en spruta. Tycker de känns som mina hundar.

gernsö

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 03 mar-11 kl 21:49 »
geten kan mycket väl börja brunsta redan i morgon, det sätts igång när en bock kommer om man har otur.

Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

getalina

• Halland
« Svar #35 skrivet: 03 mar-11 kl 22:04 »
Så hur man vänder ännen så har man den bak?!

gernsö

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 03 mar-11 kl 22:39 »
förstår ditt problem!

Sussilo

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 04 mar-11 kl 19:32 »
Jadu Getalina, drömmen om Paradiset delar nog de flesta av oss  :). Jag tycker det låter som du har kommit långt på vägen. Men nu har alltså "Bocken i Paradiset" dykt upp. Förstår att du nu har ett och annat att fundera över. Låt oss veta vad vetten tyckte och fortsätt berätta vad som händer.

getalina

• Halland
« Svar #38 skrivet: 05 mar-11 kl 14:46 »
Fick inte tag i vetten i går. Så än vet jag inte. Funderar på att ta hit henne så hon kan se geten på plats.

Trollmor

• -
« Svar #39 skrivet: 05 mar-11 kl 22:01 »
Fick inte tag i vetten i går. Så än vet jag inte. Funderar på att ta hit henne så hon kan se geten på plats.
Snacka om att vara noga med djuren!!!  Räcker det inte med telefonkontakt till att börja med?

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser