Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sökes: Lugn, trevlig, högvärpande ras  (läst 11449 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Sökes: Lugn, trevlig, högvärpande ras
« skrivet: 25 feb-11 kl 22:57 »
Slänger ut en fråga här åt en bekant som inte är medlem. Han har i nuläget Bohuslän-Dals svarthöna, tre hönor och en tupp, tre år gamla, ingen värper. Han tycker de har så trevligt lynne och vill behålla dem och skaffa 2 till. Men så vill han ha många ägg också och funderar på vad han ska köpa för ras, han har precis svarat på en annons om Lohman men är lite rädd att skaffa flaxiga/hysteriska/störda individer till sin välfungerande flock. Han har tidigare haft några högvärpande höns av okänd ras som nästan kalåt varandra och inte var så trevliga, samt Brahma som han tyckte var lite tråkiga. Hur är Lohman i sättet?
Kan ni rekommendera några raser/hybrider som helst värper ett ägg om dagen och samtidigt är lugna och sociala? Storlek och färg på äggen spelar ingen roll.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Sökes: Lugn, trevlig, högvärpande ras
« Svar #1 skrivet: 25 feb-11 kl 23:37 »
RIR (rhode island red) är en av de raser jag haft, som jag varmt rekommenderar. De är lugna och trevliga och användes förr att avla fram fabrikshöns pga deras höga äggproduktion. Jag är väldigt förtjust i dessa just för det lugna temperamentet (jag blir så trött på hönor som ska rusa omkring hysteriskt kring fötterna)och jag tycker de är vackra i sin djupt rödbruna färg. De ruvar väldigt sällan eller törs man säga aldrig t o m?

Brahma ger inte särskilt många ägg pga att de helst vill ruva (och då värper de ju inget) så det är helt fel ras.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 25 feb-11 kl 23:45 »
Tack! Det är värdefull information, sånt är svårt att läsa sig till annars. Då ska jag rekommendera honom RIR. Hur stora är de? De ska värpa 250 ägg/år, stämmer det?

Fler tips? Erfarenheter av Lohman, någon?

(Han hade inte Brahma för äggens skull utan för att han tyckte de var så häftiga pga storleken. Han åt upp dem sen.)

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 25 feb-11 kl 23:47 »
Lohman är inte en ras, dom är en varp hybrid fram tagen av tyska företaget lohmann för att varpa mest ägg. De lohman jag har haft erfarenhet av har aldrig blivit tama, mest flaxig. Jag tycker leghorn är också en del flaxig, inte lika farligt som Lohman men endå inte lika bra synne som Bohuslän-Dals svarthöna. Australianorpington lägger cirka 300ägg, orpington lägger 220-240 ägg, ljus sussex är också bra varpare men de kan var svårt att för tag på i sverige. Lycka till
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 25 feb-11 kl 23:50 »
ljus sussex är också bra varpare men de kan var svårt att för tag på i sverige.

Är det nån skillnad på äggproduktionen hos sussex beroende på hönans färg menar du?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #5 skrivet: 25 feb-11 kl 23:52 »
Tack hazybabe! Då blir det nog inga Lohman skulle jag tro... det ska bli intressant, jag ska följa med honom och titta på dem nästa vecka. Men det är storproduktion också så de kanske har beteendestörningar på köpet  :-\  Inget jag skulle vilja köpa...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 26 feb-11 kl 00:09 »
Tack! Det är värdefull information, sånt är svårt att läsa sig till annars. Då ska jag rekommendera honom RIR. Hur stora är de? De ska värpa 250 ägg/år, stämmer det?

Jag har inte fört nån statestik och heller inte haft så många RIR-hönor men alla värpte ett ägg i princip varje dag under vår, sommar och höst. Pga att jag föryngrade flocken genom att sälja vuxna hönor på hösten och spara ungdjuren så har jag dålig koll på hur de värper på vintern.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 26 feb-11 kl 00:17 »
Är det nån skillnad på äggproduktionen hos sussex beroende på hönans färg menar du?

/Sara

Bra fråga sara jag menar alla sussex men jag trodde ljus sussex var lättare att får tag på i sverige?

Tack hazybabe! Då blir det nog inga Lohman skulle jag tro... det ska bli intressant, jag ska följa med honom och titta på dem nästa vecka. Men det är storproduktion också så de kanske har beteendestörningar på köpet  :-\  Inget jag skulle vilja köpa...

Menar du ägg eller kött produktion? då är det troligen Lohman eller vit/brun leghorn om det är äggproduktion. Är den ekologisk inom hus? eller burhöns? När man skaffa sådant höns kan man inte vet hur de kommer att beter sig i ett hobbyhöns situation med mycket mer utrumme.
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 26 feb-11 kl 00:59 »
Lohman är inte en ras, dom är en varp hybrid fram tagen av tyska företaget lohmann för att varpa mest ägg. De lohman jag har haft erfarenhet av har aldrig blivit tama, mest flaxig. Jag tycker leghorn är också en del flaxig, inte lika farligt som Lohman men endå inte lika bra synne som Bohuslän-Dals svarthöna. Australianorpington lägger cirka 300ägg, orpington lägger 220-240 ägg, ljus sussex är också bra varpare men de kan var svårt att för tag på i sverige. Lycka till

Jag hade 2 lohman som jag köpte av en ekologisk produktion.
Det tog tid, men med hjälp av sockerkaka så blev de lika tama som mina andra hönor  :-[
Men de var mer lättskrämde än de andra, sprang in i hönshuset för minsta orosmoln.

Jag kan rekomendra Austalorp (tror jag det stavas).
Stora, vackra och lugna ger många ägg och bra kött  ;D

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #9 skrivet: 26 feb-11 kl 11:45 »
Tack för tipset om australorp, de är vackra, jag är själv sugen på dvärgaustralorp. Inte så dumt med bra kött dessutom. Han klagade lite på att svarttupparna knappt var lönt att slakta, så lite kött som där är på dem.

Menar du ägg eller kött produktion? då är det troligen Lohman eller vit/brun leghorn om det är äggproduktion. Är den ekologisk inom hus? eller burhöns?
Som jag sa så är det Lohman så det är äggproduktion. Mer vet jag inte men skulle tro att de är frigående inomhus, kanske med utegård, det får vi se när vi kommer dit.

MrsB

• Småland
« Svar #10 skrivet: 26 feb-11 kl 17:30 »
Har haft Lohman i många år men tröttnade till slut på att tupparna aldrig hade stjärtfjädrar. Alla hönorna skulle tvunget dra av tuppen sina stjärfjädrar. Har hänt att en del av dem åt sig in i kloaken på tuppen :-X. Annars så tyckte jag att de var relativt lugna och tama. Och naturligtvis duktiga på att lägga ägg. Höll tyvärr inte så många år heller. I regel fick hönorna äggledarinflammation efter två-års åldern. Tror inte att jag har haft en Lohmanhöna som har blivit äldre än fem år. Däremot kycklingar efter Lohman kan bli ganska trevliga. Har haft korsning Lohman-Lakenfelder. Tyvärr inte så högproduktiva som rena Lohman men trevligare och inte så fullt hackiga på andra höns och tuppar.

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 feb-11 kl 20:13 »
Slänger ut en fråga här åt en bekant som inte är medlem. Han har i nuläget Bohuslän-Dals svarthöna, tre hönor och en tupp, tre år gamla, ingen värper. Han tycker de har så trevligt lynne och vill behålla dem och skaffa 2 till. Men så vill han ha många ägg också och funderar på vad han ska köpa för ras, han har precis svarat på en annons om Lohman men är lite rädd att skaffa flaxiga/hysteriska/störda individer till sin välfungerande flock. Han har tidigare haft några högvärpande höns av okänd ras som nästan kalåt varandra och inte var så trevliga, samt Brahma som han tyckte var lite tråkiga. Hur är Lohman i sättet?
Kan ni rekommendera några raser/hybrider som helst värper ett ägg om dagen och samtidigt är lugna och sociala? Storlek och färg på äggen spelar ingen roll.

Mitt råd är att kläcka fram några fler svarthönor och efter hand byta ut hönorna när de blir över 3 år, så blir det fler ägg per höna. Om han nu har harmoni i sin flock är det väl bra dumt att ta in något helt annat. Om han inte får några ägg i dag kanske han gör nåt fel och då får han nog inte så många ägg från de nya hönsen heller. Svarthönsen är inga högvärpare, men 150 ägg per år och höna borde han kunna få, även om medelåldern är 2-3 år. Att köpa till ett par lohman bara för att kortsiktigt få lite fler ägg hade då inte jag gjort i alla fall.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 feb-11 kl 20:24 »
Ronnys tips är ett väldigt bra tips :) genom att varje år ha årsgamla höns och äldre individer får du ägg året runt utan ljusdrivning. Då turas de så att säga om att värpa.

Även högvärpande raser tar värpuppehåll under den mörka årstiden och när de ruggar. Då går helt enkelt energin till något annat än att producera ägg.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #13 skrivet: 27 feb-11 kl 00:02 »
MrsB, det var ingen trevlig beskrivning, vad jobbigt när det blir så  :(

...Att köpa till ett par lohman bara för att kortsiktigt få lite fler ägg hade då inte jag gjort i alla fall.
Nej inte jag heller men det bestämmer han ju själv.
Att höns som är 3 år gamla utan extraljus på vintern inte har börjat värpa i februari är väl inte så konstigt.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 27 feb-11 kl 17:03 »
Nä, precis.....hälsa honom från oss ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #15 skrivet: 27 feb-11 kl 20:32 »
Det ska jag göra, jag vidarebefordrar alla svar till honom och han är mycket tveksam till lohman.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #16 skrivet: 27 feb-11 kl 21:42 »
Jag måste då försvara Lohman hönsen.

Jag har en stor flock av dom och är nöjd med varenda en.

Mina är supertrevliga.
Tjejerna håller på med dom jämt
De är glada när man kommer och så nyfikna och goa
Min tupp har stora vackra fjädrar.
de värper kanonbra och har så gjort hela vintern.
Inte flaxiga och stökiga. Utan riktigt mysiga.

Lägger stora fina bruna ägg.

Jag är supernöjd med dom
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #17 skrivet: 28 feb-11 kl 13:00 »
Tack för ditt svar, skönt att höra att det finns folk som gillar Lohman. Har vidarebefordrat ditt svar.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #18 skrivet: 28 feb-11 kl 19:45 »
Här är en bild på mina tåliga goa Lohman.
De älskar att va ute i snön.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Smali

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 28 feb-11 kl 21:51 »
Har 4 Lohman och det enda "felet" jag kan hitta på dem är att de nästan är för tama. De sitter på axeln, i knäet, nyfikna, de är med överallt. Hur härliga som helst. Mina är inte räddhågade, utan är snarare för orädda, tror alla hundar, katter och människor är snälla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser