Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Staket för linderödssvin mm.  (läst 10732 gånger)

linderödssvinet

• Uppland
Staket för linderödssvin mm.
« skrivet: 25 feb-11 kl 18:19 »
Hej!

Vi ska bygga en ny hage till våra två okastrerade Linderödssvin. Så nu undrar jag vad ni rekommenderar för staket runt den nya hagen? Jag hade tänkt mig dubbla elstaket. Tror ni att det kommer fungera eller går dom rakt igenom? Tycker ni att det ska vara tre trådar på båda staketen?

Galtarna går nu i en hage med ett trästaket som har en eltråd högst upp. Tråden sitter där mest för att folk inte ska sticka in händerna, men grisarna har nuddat tråden ett par gånge och blivit fruktansvärt rädda.

En annan sak som jag gärna vill ha er åsikt om är om ni tror att dom kommer fortsätta kunna gå i samma hage? Grisarna är nu 8 månader gamla och är bröder, så dom har alltid gått ihop. Den större galten har gett den lite mindre några små skrapsår någon gång, men något värre har aldrig hänt. Jag tror själv inte att det kommer vara några problem i framtiden, men en bekant som har linderödare har sagt att dom inte kommer kunna gå ihop så länge till. Vad tror ni, kommer det att fungera?

Tacksam för svar!
/N

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Staket för linderödssvin mm.
« Svar #1 skrivet: 25 feb-11 kl 18:33 »
Vi har våra grisar innanför 2 trådar och dom har aldrig gått ut,Just nu lägger dom hakan på tråden för att det jordar dåligt när det är is o snö men dom går inte i genom,Galtarna slåss nog inte så länge det inte finns någon tjej i närheten,Mvh.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-11 kl 13:07 »
Har dom lärt sig att respektera eltråd så räcker det att stängsla med tråd,jag har tre trådar varav den undre bara är jordad och sitter så pass nära andra tråden (med ström) att dom kommer när båda om dom försöker gå ut.Översta tråden sitter ca 40 cm över strömtråden mest för syn skull.Jag har haft två könsmogna galtar ihop som inte kom från samma kull utan problem men det är säkert väldigt olika hur det fungerar.Jag har haft väldig tur med mina grisar och behhöver aldrig skilja av någon ens när det är dax för kultingar.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 28 feb-11 kl 13:16 »
och här kommer min erfarenhet, som består av rådet att hägna som om det var hin håle själv du ska hålla inne. för vill grisen ut, så går den ut. speciellt något så hårdhudat som en linderödsgalt.. brunstiga vildsvinssuggor i närheten? för då gäller det minsann att hängna...
mvh/ hon som har jagat galt för många gånger i sitt liv.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

linderödssvinet

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 28 feb-11 kl 17:51 »
Hej!

Tack för svaren!

Nej, i dagsläget finns ingen sugga i närheten. Det är lite prat om att skaffa två suggor i sommar, då kultingar. Dom kommer isf bo ganska långt (200-300 m) från varandra ,utom syn- och hörhåll från, men jag kan tänka mig att det inte räcker för att dom inte ska "känna av" varandra?

Som jag skrev så tror jag personligen inte att dom kommer börja bråka med varandra, men den bekanta sa det som att det vore en regel. Skönt att höra att det visst kan fungera!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 13 apr-11 kl 13:08 »
Slå ner pålarna en halv till en meter ner i marken, 15 centimeter i diameter ska dom vara.
Då sitter dom fast, använd största släggan och vila minst 15-30 min efter varje islagen påle, så du orkar slå i nästa.
Det kan ta några dagar.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 17 apr-11 kl 14:55 »
Slå ner pålarna en halv till en meter ner i marken, 15 centimeter i diameter ska dom vara.
Då sitter dom fast, använd största släggan och vila minst 15-30 min efter varje islagen påle, så du orkar slå i nästa.
Det kan ta några dagar.

Man kan trycka ner stolpar med traktor också  :-X
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Siwan

« Svar #7 skrivet: 19 apr-11 kl 15:46 »
Jag kanske är dum men hur menar du "Brokullan" att du har dragit elen i trådarna
Siwan

hönsgalen

« Svar #8 skrivet: 07 maj-11 kl 17:13 »
jesus jag som trodde alla grisar var lätthängnade
jag har 1 tråd ca 30 cm från marken
och mina grisar 2 suggor och en galt går absolut inte över
dom har jätte respekt för tråden

Viickiss

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 30 jul-13 kl 10:45 »
Funderar på att ha 1-2 grisar nästa vår för slakt senare. Kan man ha vanligt hederligt trä staket till dem ? :)
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Viickiss

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 30 jul-13 kl 10:55 »
Oj det var visst en gammal tråd det här   ;D Någon kanske svarar ändå   :-[

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 30 jul-13 kl 11:01 »
Funderar på att ha 1-2 grisar nästa vår för slakt senare. Kan man ha vanligt hederligt trä staket till dem ? :)

Klart att man kan, det är bara en fråga om att bygga så dom inte rymmer. Utan el kommer grisarna förmodligen att börja knapra på staketet och böka vid stolpen. Dom älskar dessutom att mecka med prylar och kan skruva isär vad som hellst om dom är på det humöret.

Vi hade ett tätt plank på ca 60 cm och sen ett par plank isär upp mot 1m. Kan dom få in trynet mellan plankorna på låg höjd bryter dom lätt isär staketet, dom är oerhört starka.
Tar man dem från ganska små måste man ju ändå ha ganska tätt för att dom inte ska smita emellan.

Sluta fundera och bestäm för att skaffa! :) det är jättekul med grisar!
Kommer det en haj - simma fortare.

Viickiss

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 30 jul-13 kl 20:46 »
 ;D Hehe låter ju kanon :P och det leder ju till fler frågor.. behöver det vara fönster på själva skjulet de ska ha som "inne" rum?
Och hur mycket mat går det åt till en gris och vad är bästa fodret ?  ;D

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 30 jul-13 kl 23:25 »
Någon form av fönster/ljusinsläpp är ju aldrig fel, men har dom fri tillgång till utehage så spelar det ingen större roll. Bara du har ljus nog att sköta utrymmet.

Bästa foder kan nog diskuteras hit o dit men om man kan är det smidigt att köpa av någon större svinbonde eller spannmålskvarn.
Hur mycke mat ett linderödsvin äter törs jag inte svara på men ett 'vanligt' slaktsvin 2-3 kg/dag när dom kommit upp i full giva.

Viickiss

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 31 jul-13 kl 07:31 »
Det låter bra det :) Får se om va har den/dem här hemma eller om det blir att ha dem hos bonden min sambo jobbar hos. Ska bli kul längtar till våren nu :D Dax att börja se sig om efter material och börja förbereda ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 31 jul-13 kl 08:43 »
Du måste ha två, och ha dem gärna hemma där du ser dem, för de är kul att titta på. Ger du dem en liten koja och halm så bäddar de själva. De leker och bökar och gör nytta, speciellt om du hägnar dem där du vill ha bort något eftersom de äter mycket rötter. Och om du har dem i trädgården så ställ kojan nära huset, för de fixar en skithörna så långt från kojan som möjligt, och den vill du inte ha nära ;D

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #16 skrivet: 31 jul-13 kl 11:13 »
Kommer ni bara ha plats för en i frysen så ha tillsammans med vänner ex, så kan ni ju dela på foder och strö kostnader samt hjälpas åt att passa om nån tänker ge sig iväg på lite semester eller liknande.

Håller helt med, ha dem hemma! annars missar du ju allt det roliga!

Viickiss

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 01 aug-13 kl 07:26 »
Okej två nassar :-) ja det skulle ju vara roligast att ha dem hemma vid förstås ä. Hm jag hadde ju en radda nya frågor men nu är dem,som,bortblåsta :-D
En sak är ju ute hagen hur fort bökar de upp området och måste se sen ha en ny el kan de gå i den hela tiden ?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 01 aug-13 kl 08:27 »
De kommer inte att böka  i början när de är små, men när de blir lite större sätter de fart. Och de är snabba. Har du så du kan flytta dem eller utöka hagen så är det bra för grisarna, men de kan gå kvar också om det inte är för litet. När de börjar böka, så se upp så de inte lägger över undertråden. Nu var det ett tag sen sist, men jag hade trådarna på 20 och 40 cm vad jag minns. Och kojan var en stadig trälåda på 180x120cm med takhöjd ca en meter och en långvägg borta. Lite takutsprång så det inte regnade in i öppningen.

Viickiss

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 01 aug-13 kl 09:45 »
 Okej hur stor bör hagen vara som minst då ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser