Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takbyte, hur mycket jobb, fixar en person att göra det mestadels själv?  (läst 29869 gånger)

Norrsken

• -
Ja, så var huset besiktigat. Det läckande taket måste förståss bytas. Min grundtanke inför husinförskaffande är ju att göra så mycket som möjligt själv.. Och, detta med taket behöver ju åtgärdas så snart det blir någorlunda sommar... Så, funderingar går ju... Fixar jag det? Hur mycket jobb innebär det?

Fakta om taket. Lertegeltak, med vittrade trasiga tegelpannor. Pappen kan det ju rimligtvis inte vara så där väldigt väl bevänt med, eftersom det läcker. Under det finns råsponttak. Råsponten är på sina håll ganska så fuktmättad, på andra håll helt okej. Om man drar till med en gissning så kanske 20-30% av råsponten behöver bytas. Sen nya läkt, och papp, och tegel.

Så, först och främst, kan jag fixa det? Eller ska man ställa in sig på att måsta ta hantverkare till taket? Sen får den som vill och kan gärna ha lite tips på materialval... Framför allt pappen jag tänker på då, resten är ju ganska så givet.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Tokyoboy

• Uppland
Det beror pa hur handig du ar och hur mycket tid du har, och om du kan fa hjalp med handrackning och stegar och sadant. Aven hur stort taket ar, hur det ser ut pa sidan om, om du har sakerhetslinor eller tanker kopa (begagnat antar jag) etc. etc.

Massor av detaljer som avgor hur det blir. Men jag tror inte det ar omojligt om du ar normalbegavad, pluggar lite och inte har rorelsehinder.

Sa har skulle jag gjort om jag varit snal och lat (och det skall man, bast for miljon och bast for halsan):

Kop en eller tva begagnade sakerhetslinor sa att du inte slar ihjal dig om du skulle trilla. Se till att du har en eller tva bra stegar som racker enda upp eller att du kan bygga en trappa av lastpallar.

Ga upp pa taker, plocka ner en tegelpanna, ta ett foto och kolla runt pa blocket om du kan hitta extrapannor som ser likadana ut.

Jag antar att du lyckas. Nasta steg ar att plocka av alla tegelpannor pa ena sidan av taket (jag antar att det ar ett vanligt inte alltfor brant tak du har med tva sidor under 45 graders vinkel). Tegelpannorna staplar du pa den ena sidan av taket (du kan behova bygga en enklare trastallning for att kunna stapla ordentligt) eller plockar ner pa marken om du orkar. Rensa bort alla spruckna pannor eller sadana som lacker (de ar bara att kasta ner pa backen).

Under takpannorna har du lakten och sedan takpapp. Om lakten ar i bra skick kan du marka upp den och ta ner den. Sedan spanner du pa nytt takpapper efter konstens alla regler och satter tillbaka lakten ovanpa, den gamla lakten eller den utbytta beroende pa hur bra den hallit. Sedan tillbaka med takpannorna, och sedan gora om hela jobbet pa andra sidan.

Klart. Det finns ingen anledning att ta bort raspont och papper om det bara ar fuktigt. Det torkar om du har en val ventilerad vind. Om du inte har det kan du behova stalla upp en lufttorkare under den fuktiga delen av taket, och stanga alla ev. ventiler helt och hallet.

Detta forutsatter dock att du inte har nagra storre skador i trossbotten, vaggar eller bjalklag. Om det ar sa maste du gora en mer grundlig reparation.

Om du har en fint gammalt hus med kallvind kan det vara vart att kontrollera ventilationen, isolera bjalklaget i golvet ner mot stugan och kolla att alla hangrannor ar i bra skick och inte lacker eller ar fulla skrap, nar du anda ar dar upp.

Existens?

• Gäst
Det fixar ni själva, du och SV, kanske med hjälp av några polare. Det tar tid och är jobbigt, men inget direkt svårt, bara man är noggrann. Största problemet brukar vara ränndalarna i vinkeln, där utbyggnaden går ut på framsidan, för jag vill minnas att det var en sån?
Läkt och råspont kostar ju inga summor, så byt allt som behövs av råsponten, och all läkt. Snåla sen inte på takpappen, utan köp en riktig som är tänkt att ha under tegel, ( YAP 2200 ) dock är det ju inte fel att köpa på Byggmax t.ex och den kostar då lite under 30 kr/m2.  Sen är det ju upp till skicket på pannorna om de går att använda eller måste bytas, Tokyos förslag var ju bra.
Tänk på att taket är husets viktigaste del, och man bygger det för att det ska stå länge.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Så, först och främst, kan jag fixa det? Eller ska man ställa in sig på att måsta ta hantverkare till taket? Sen får den som vill och kan gärna ha lite tips på materialval... Framför allt pappen jag tänker på då, resten är ju ganska så givet.

Jag avråder dig, om du inte har bytt tak tidigare. Antingen anlitar du en hantverkare eller försöker få tag på någon/några som har erfarenhet av takbyte som kan hjälpa dig. Och ser till att det hela blir ordentligt gjort. Det finns liksom inte så mycket utrymme för experimenterande.

Efter att du har bytt taket ett tak, ihop med någon, så kan du avgöra om du klarar av att göra det själv eller inte. Så ett knep kan ju vara att försöka komma åt att byta tjänst med någon. Du hjälper någon annan att byta sitt tak, efteråt hjälper hen dig att byta ditt.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
Grejen är att man ju gärna vill att det ska gå fort också, man vill ju ogärna ha taket öppet nån längre tid.
 Läkten skulle jag nog inte återanvända, den har ju legat där ett tag redan, och är ju dom åren närmare nedbrytning... Dessutom är det inte såå stora pengar i läkten.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Jag bytte ett tak själv på ett uthus för några år sedan, allt utanför takstolarna. Ca 2 timmar/kvadratmeter tog det. Det kritiska momentet är från att du river tills du fått upp råspont och pappat det, detta måste göras när det är uppehåll! Så gör det när du har semester under några intensiva dagar, gärna med handräckning och med bra väderprognos. Tror du inte du kan få ihop dessa moment utan problem så avstå från att göra det själv.

De enda svåra besluten är:
- Hur långt ner ska första brädan sitta? Speciellt på gamla takstolar som är skadade i änden är det svår att avgöra.
- Sätta nedersta brädan rakt. Mät, mät och mät.
- Hur långt ut ska taket sticka på sidorna? Bygg längre ut och såga en rak linje. Mät noga, såga detta för hand med (en bra!) fogsvans, vinkeln och arbetsställningen är för farlig för maskinsågning.
- Hur hög ska nockplankan vara? Det är den regel som står på högkant i nocken. Det beror på taklutningen och är skitsvårt att räkna ut. Den ska sitta under takpappen så det måste vara klart tidigt. Det går dock att sala på läkt utanpå pappen om den är för låg.
- Hur högt ska vindskivorna sitta?
- Hur vill du ha hängrännor? Detta påverkar hur du sätter fotplåten (krav om det ska hålla bra) och denna måste på plats redan när du sätter pappen.
- Hur fäster du vindskivorna i taket? Det bör sitta en trekantslist längst ut under pappen, både den och vindskivan ska sitta i råspontens ändträ och det är svårt att få till det bra.

Tänk på att när du pappat måste du sätta på ströläkten, annars blåser pappen ner, men sedan kan du ta paus några månader innan du sätter bärläkt, tegel, nockpannor, vindskivor klart och vattbrädor. Skulle uppskatta denna andra halvan av arbetet till mindre än 1/3-del. Det blir många spik, skaffa en bra hammare på minst 500 g.

Glöm inte spika fast nockpannorna, även åtminstone de längs sidorna och längst ner, det behövs även om det står mitt i skogen fick jag erfara under stormen Per.

Jag återanvände gamla pannor som legat på bostadshuset och letade upp lite högar med pannor som stod bakom uthus i byggden - "jo jag fick gärna ta dem om jag hämta dem". Så ett tips är att titta på gamla tak i omgivningarna, välj samma panna, då är chansen stor att du inte behöver betala en krona för pannorna om du tar lite tid på dig att leta.

Jag byggde byggnadsställningar på långsidorna och fixade gavlarna med stege.

Ulric Eriksson

• Gäst
Även jag har lagt om några tak. Det är inte särskilt svårt men ett jäkla jobb. Om man tänker återanvända takpannorna måste man antingen bära ner dem eller bygga en rutschbana. Hur j-vl-gt taket är skadat ser man inte förrän pannorna är nere.

Med tanke på takvinklarna är jag inte säker på att jag rekommenderar tegel. Det finns skäl till att det brukar läcka där.

Om huset har stått och läckt genom taket finns det antagligen fuktskador inne i huset där vattnet har runnit.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
Hej jag har jobbat som snickare i 15 år och jag rekomenderar att anlita en bygg firma då det går mycket fortare ,Det blir dyrare än att göra själv men tak är viktigt att få tätt så fort som möjligt,Mvh

Norrsken

• -
Det är väl ungefär det intrycket jag fått... Att takbytandet är mer arbetskrävande än svårt! Sen är det bara konstatera att jag är den person i vårt hushåll (ja, förutom barnet då!) som är mest klättringsbar. Så det blir jag som kommer att jobba på taket mestadels.. Det är grundförutsättningen. Sen kanske man kan fixa lite bättre förutsättningar genom bekanta eller släktingar eller arbetsbyten eller nåt. Men, det kan jag ju inte säga i dagsläget. 

Det jag känner ang tak och materialval och sånt, är att... det börjar kännas mer och mer som att jag ska ha ett plåttak! Alltså. Inte nu ett sånt där i tegelimitation. Utan ett plåttak, som ser ut som ett plåttak gjorde! Och nä. Det är inte för att det kommer att bli billigare. Det blir det säkert inte. Utan för att jag, så länge jag kan minnas, haft en vurm för sådana plåttak! Och... numera finns det plåttak, som ser ut precis just så som jag vill ha det! Och... som stilmässigt stämmer väldigt bra överens med huset i övrigt! Det blir allltså ett väldigt "Fru Janssonskt" tak!

Sen är jag medveten om att plåt har sina för ohc nackdelar, likväl som att tegel har sina för och nackdelar! Så är det ju!

Men... så åter till frågan "klarar jag av det"? Som några redan varit inne på så är det lite tidsåtgången som kan avskräcka för att självbygga. Just av den anledningen att man inte vill ha taket "naket" längre tid än nödvändigt! Så, om man förbereder allt man kan innan man sätter igång. Har material hemma, och klättringshjälpmedel klara. Och, ser till att jobba riktigt intensivt. Om man kanske kan fixa ett par personer som hjälper. Så borde det inte alls vara så omöjligt?!

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
"Fru johanssonskt" låter bra.
Lägga takpannor: tidskrävande bökigt men inte svårt om förarbetet är bra gjort.
Samla hela släkten/vänner och ha en smart som leder arbetet.

Att lägga papp och läkt måste bli rätt så kanske betala en hantverkare som går med på att leda 2-3 vänner som jobbar enligt anvisning. Lyfta släpa spika.

Täckbräder och ev plåtbitar är bra att få rätt så det ska man fundera några extra varv på.

Göra själv är bra - skänker stolthet och sprider kunskap och ger "personlig touch" på resultatet :-)

Sebastian
Som byggt flera dåliga läckande tak och vet precis vad han pratar om

Broberg

• Gäst
Det är väl ungefär det intrycket jag fått... Att takbytandet är mer arbetskrävande än svårt! Sen är det bara konstatera att jag är den person i vårt hushåll (ja, förutom barnet då!) som är mest klättringsbar. Så det blir jag som kommer att jobba på taket mestadels.. Det är grundförutsättningen. Sen kanske man kan fixa lite bättre förutsättningar genom bekanta eller släktingar eller arbetsbyten eller nåt. Men, det kan jag ju inte säga i dagsläget. 

Det jag känner ang tak och materialval och sånt, är att... det börjar kännas mer och mer som att jag ska ha ett plåttak! Alltså. Inte nu ett sånt där i tegelimitation. Utan ett plåttak, som ser ut som ett plåttak gjorde! Och nä. Det är inte för att det kommer att bli billigare. Det blir det säkert inte. Utan för att jag, så länge jag kan minnas, haft en vurm för sådana plåttak! Och... numera finns det plåttak, som ser ut precis just så som jag vill ha det! Och... som stilmässigt stämmer väldigt bra överens med huset i övrigt! Det blir allltså ett väldigt "Fru Janssonskt" tak!

Sen är jag medveten om att plåt har sina för ohc nackdelar, likväl som att tegel har sina för och nackdelar! Så är det ju!

Men... så åter till frågan "klarar jag av det"? Som några redan varit inne på så är det lite tidsåtgången som kan avskräcka för att självbygga. Just av den anledningen att man inte vill ha taket "naket" längre tid än nödvändigt! Så, om man förbereder allt man kan innan man sätter igång. Har material hemma, och klättringshjälpmedel klara. Och, ser till att jobba riktigt intensivt. Om man kanske kan fixa ett par personer som hjälper. Så borde det inte alls vara så omöjligt?!

Är det ett falsat plåttak du funderar på?

Denna är rätt bra: http://www.dialog.raa.se/cocoon/forlag/visa.html?id=1033

Norrsken

• -
Är det ett falsat plåttak du funderar på?

Denna är rätt bra: http://www.dialog.raa.se/cocoon/forlag/visa.html?id=1033

Tja... Nu kan jag ju inte låta de våta drömmarna bli våtare än jag har råd med. Och... Plåtvikare som ska knyckla in varenda liten kant på varenda litet gammaldags tjusigt plåtark, det kostar!

Men... numera verkar det ju finnas plåttak, som förvisso inte är den "äkta varan", men som förmedlar tillräckligt av rätt känsla (och rent visuellt, i mitt tycker och smak, skulle vara skitsnyggt och helt rätt på det huset!) för att jag ska drabbas av habegär! Och... som är lika läggvänligt som vilket nyare plåttak som helst. Och, då jag kanske till och med skulle kunna ha nytta av farsgubbens kontakter i plåtbranschen... Eventuellt, kanske, möjligtvis. Värt att undersöka i alla fall!
« Senast ändrad: 26 feb-11 kl 12:06 av Fru Jansson »

Ren Hals

Självklart kan du lägga om/byta tak utan att leja in hantverkare men du ska inte satsa på att göra det ensam. Många moment blir otroligt besvärliga och knepiga om du är själv. Skaffa minst en medhjälpare och se till att det finns någon nere på backen som kan serva lite - typ skicka upp saker som du tappar ner, tar emot sånt som ska ned från taket, kan hämta vatten att dricka. Att ha en byggställning upp till takfoten på den sida man jobbar på är oxå nästan en förutsättning. Det är knepigare än man tror att jobba från stege eller att "hänga över kanten" liggande uppe på taket. Jag har själv lagt om två stora tak, första gången trodde jag att jag skulle klara det ensam men det blev väldigt besvärligt. Framför allt är det dessa moment som blir jobbiga:

1) Att rulla ut underlagspappen ensam. Hopplöst, särskilt med brantare taklutning.
2) Att få ned det gamla teglet. Om man bygger en kana måste någon ta emot och flytta bort det man skickar ned.
3) Att få upp det nya/gamla igen. Det bästa är om man kan låna en elivator eller en frontlastare som kan lyfta upp hela pallen med tegel. Att springa upp och ned för en stege med tegelbuntar är drygt. Helst ska man vara många som byter av.
4) Att lassa upp virke till läkt.

Sedan är det kanske självklart att monotona och utdragna jobb som att spika läkt och papp och distribuera ut teglet är mycket mer uthärdliga om man är två eller flera. Första gången jag lade om tak så var jag ensam till stor del men fick sen hjälp de sista dagarna. Det tog ca 10 dagar - långa arbetsdagar - att lägga om 240 kvadratmeter tegeltak - exklusive vattbräden och vindskivor samt slutförande av några genomföringar, som jag tog senare. Men det är inga dagar jag direkt längtar tillbaka till kan jag säga särskilt som det utspelades under en värmebölja... I söderläge blev pappen så varm att ytskiktet smälte och läkten fick spikas nattetid för att undvika brännskador... :-(

pyromanen

• Gäst
Hmm Den enda gången vi haft hantverkare på vårat renoveringsobjekthus (läckande tak, röten grund, rutten panel, inget värmesystem, elledningar från 20-talet mm) var när taket skulle bytas. Och det ångrar vi nåt in i bomben.  Eftersom det resulterade i räkning som var mycket större än det skriftliga anbudet och ett nytt (svindyrt) tak som läckte, Allmänna reklamationsnämnden, advokat, besiktningsman....  ja sammanlagt väldigt mycket dålig nattsömn och enormt mycket energi och oro under mer än ett års tid. Den energin hade varit så mycket trevligare att lägga på att byta tak!
  >:(  Kan fortfarande vakna regniga nätter när jag hör droppljud (numera utanför fönstret) med panik och spjätta upp ur sängen för att ta reda på var det nu läcker in.  Ett tag läckte det så mycket så baljan på vinden blev full på någon timme och för att få lite nattsömn byggde min man avlopp på baljan i form av en slang som gick ner genom sovrummet och vidare ner i avloppet på nedervåningen.  Så vi sov altså med en klukkande vattenslang intill sängen ett tag  :(

Så om det går att dela jobbet i omgångar (en sida i taget t.ex.) och ni kan få ihop 2-3 normalthändiga vuxna några veckor på semestern utöver att ni inte behöver passa barn samtidigt då skulle jag klart göra det själv.

Och vad ni än gör så anlita INTE Grums Husplåt

Norrsken

• -
Hmm Den enda gången vi haft hantverkare på vårat renoveringsobjekthus (läckande tak, röten grund, rutten panel, inget värmesystem, elledningar från 20-talet mm) var när taket skulle bytas. Och det ångrar vi nåt in i bomben.  Eftersom det resulterade i räkning som var mycket större än det skriftliga anbudet och ett nytt (svindyrt) tak som läckte, Allmänna reklamationsnämnden, advokat, besiktningsman....  ja sammanlagt väldigt mycket dålig nattsömn och enormt mycket energi och oro under mer än ett års tid. Den energin hade varit så mycket trevligare att lägga på att byta tak!
  >:(  Kan fortfarande vakna regniga nätter när jag hör droppljud (numera utanför fönstret) med panik och spjätta upp ur sängen för att ta reda på var det nu läcker in.  Ett tag läckte det så mycket så baljan på vinden blev full på någon timme och för att få lite nattsömn byggde min man avlopp på baljan i form av en slang som gick ner genom sovrummet och vidare ner i avloppet på nedervåningen.  Så vi sov altså med en klukkande vattenslang intill sängen ett tag  :(

Så om det går att dela jobbet i omgångar (en sida i taget t.ex.) och ni kan få ihop 2-3 normalthändiga vuxna några veckor på semestern utöver att ni inte behöver passa barn samtidigt då skulle jag klart göra det själv.

Och vad ni än gör så anlita INTE Grums Husplåt

Tja. Det är ju ganska intressant att höra den sidan av myntet också... Och sånt vill man ju för sitt liv inte råka ut för! Men jag måste bara fråga... Tog ni hantverkare till hela alltihop? Var det hantverkarna som stod för material och sånt? Eller, hade ni en hantverkare, och så gjorde ni det ni kunde och hann?

Det jag känner är att.. Jag vill i varje fall vara med! Jag vill se hur de gör, och veta vad som är gjort var, och hur, sen när taket är klart! Tyvärr är jag en smula mesig, och lätt att snacka omkull... Eller, rättare sagt. Jag är lite dålig på att vara påstridig, även när jag vet att jag har rätt.  Och... det kan ju vara dumt ifall att man råkar ut för nån som är mer lurendrejjare än hantverkare... Tål definitivt att tänkas på!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
:)   Det är inte så att jag är oförmögen till arbete.
Men tak och stegar...    Brrrrrr...  näfyfan.. 

FUnderar ikapp med Janssonskan..   :D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pyromanen

• Gäst
Men jag måste bara fråga... Tog ni hantverkare till hela alltihop? Var det hantverkarna som stod för material och sånt? Eller, hade ni en hantverkare, och så gjorde ni det ni kunde och hann?

Vi fick en skriftlig offert på hela takbytet med lagningar av undertak nya stuprör och rubbet.  På grund av några väldigt udda ränndalar är bandtäckning med plåt den enda möjlighet på vårat hus.  Vi började faktiskt med att tro att vi själva skulle göra det änddå, efter principen kan plåtslägare lära sig bocka plåt så kan vi också. Och vi provade och hälsade på en kompis som själv gjort bandtäckning på sitt hus och fick råd o så.  Det var jag som till slut drev igenom att vi för en enda gångs skull skulle anlita hantverkare, trots hårt motstånd från min make. Vi hade en liten 2-åring då och dessutom är huset 2½ våning högt (8 meter i nock) och jag såg framför mig en mycket lång sommar där jag skulle ensamt ta hand om sonen dygnet om medan mannen skulle befinna sig 8 meter uppe och kanske ramla ner...

För att komma tillbaka till ditt tegeltak:  Vi bytte för några år sedan tegeltak på släktens sommarstuga i Danmark. Då fick vi hjälp av en bekant till min pappa som är proffs, han kom en helg och agerade "chef" eller arbetsledare mest av allt, medan vi syskon och kusiner fick jobba.  Det var rätt smart för då var det én som verkligen hade kläm på hur det skulle göras så det blev rätt med en gång och utan en massa funderande.  Och det gick undan och det var trevligt närman var många och det gick undan och det blev bra  :)

Huggorm

• Gäst
Vi fick en skriftlig offert på hela takbytet med lagningar av undertak nya stuprör och rubbet.  På grund av några väldigt udda ränndalar är bandtäckning med plåt den enda möjlighet på vårat hus.  Vi började faktiskt med att tro att vi själva skulle göra det änddå, efter principen kan plåtslägare lära sig bocka plåt så kan vi också. Och vi provade och hälsade på en kompis som själv gjort bandtäckning på sitt hus och fick råd o så.  Det var jag som till slut drev igenom att vi för en enda gångs skull skulle anlita hantverkare, trots hårt motstånd från min make. Vi hade en liten 2-åring då och dessutom är huset 2½ våning högt (8 meter i nock) och jag såg framför mig en mycket lång sommar där jag skulle ensamt ta hand om sonen dygnet om medan mannen skulle befinna sig 8 meter uppe och kanske ramla ner...
Det är inte helt enkelt att falsa plåt. Dels krävs det en massa specialverktyg, dels måste man ju veta hur det skall göras. Min bror är takplåtslagare och fixade mitt tak. Jag var ju med och hjälpte till, men jag skulle inte klara att göra om det själv. Raka bitar möjligtvis, men knappast tunt skorstenar, ränndalar och allt det där. Dessutom förberedda han ju plåten på sitt jobb, där de har stora maskiner för att bocka kanterna, det hade inte alls blivit lika bra om jag försökt göra det själv hemma med handverktyg.

pyromanen

• Gäst
Det är inte helt enkelt att falsa plåt. Dels krävs det en massa specialverktyg, dels måste man ju veta hur det skall göras. Min bror är takplåtslagare och fixade mitt tak. Jag var ju med och hjälpte till, men jag skulle inte klara att göra om det själv. Raka bitar möjligtvis, men knappast tunt skorstenar, ränndalar och allt det där. Dessutom förberedda han ju plåten på sitt jobb, där de har stora maskiner för att bocka kanterna, det hade inte alls blivit lika bra om jag försökt göra det själv hemma med handverktyg.
Jo jag vet. Vi kollade ju upp det innan och provade på och fick instruktioner så vi visste hur det gick till.  Handbockning skulle inte vara något alternativ på vårat bamsetak.

sub rosa

Lägger förvisso en del tak till vardags oxo men lade om mitt eget 2008. 200kvadrat tak 28graders lutning tog 2 veckor. Papp, läkt, pannor, vindskivor+plåtar, nya krokar, rännor och stuprör. Nu har jag ett vanligt kyggåstak utan kupor och annat så det är klart att det underlättade en del.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser