Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takbyte, hur mycket jobb, fixar en person att göra det mestadels själv?  (läst 29860 gånger)

Existens?

• Gäst
Angående tid och vackert väder... Man måste ju inte riva ner allt vad tak heter på en gång.. Det går ju att ta en etapp i taget Här gjordes t.o.m ena sidan på taket ett år, och andra sidan flera år senare.Ser man bara till att hinna färdigt en sida, så är det ju ingen som tänker på att det kanske är olika material på halvorna, man ser ju inte båda sidor på en gång. Det enda som är lite pill är ju nocken om man har valt ett helt nytt material när man lägger om.

Norrsken

• -
Lägger förvisso en del tak till vardags oxo men lade om mitt eget 2008. 200kvadrat tak 28graders lutning tog 2 veckor. Papp, läkt, pannor, vindskivor+plåtar, nya krokar, rännor och stuprör. Nu har jag ett vanligt kyggåstak utan kupor och annat så det är klart att det underlättade en del.

Och... då funderar jag ju lite... Hur många är du? Ensam tjejj? En medhjälpare på marken? Ett gäng medhjälpare? Jobbat från solen gick upp till solen gick ner? (det är jag helt klart beredd att göra! Är det sommar så kan man ju liksom skicka barnet på sommarlov till mormor och morfar ju!)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Vilse

• Gäst
Jag har rivit ett tak.
Vanligt ryggåstak med tegel.
Återanvände det gamla teglet då det var helt och hittade ersättningstegel hos grannar som hade samma tak och några pannor liggande.
Tegel är väldigt individuellt och jag fick väldigt pyssel att få til det då dom hade olika passform fast samma tegel så dom skulle ner och upp på samma plats i princip.

Jag bygde en rutschbana av två byggställningsrör.
klammer höll ihop uppe och nere.
en stod med plockhandske och fångade i farten och stapplade.

tog bort tegel, takpapp och virket under,,,fick byta lite murket på takstolar (gjordes av snickare)
på med plank o papp o tegel,,
hade stor pressenning medans arbetet gjordes och riktade in mej på en solig vecka.
gjorde en halva i taget.

vi var 2 och ibland en snickare.

sub rosa

Och... då funderar jag ju lite... Hur många är du? Ensam tjejj? En medhjälpare på marken? Ett gäng medhjälpare? Jobbat från solen gick upp till solen gick ner? (det är jag helt klart beredd att göra! Är det sommar så kan man ju liksom skicka barnet på sommarlov till mormor och morfar ju!)

Jag......är bara jag. Då, 2008 en rask 34årig på 72kg med 6års byggvana. Fick hjälp med att lasta av pannorna i buntar från pall när kranbil lyfte pallen till nock, men det var mer en snålgrej än en "klara av grej" då kranbilen tog 1000kr/h.
Det var sommar ja!.... men hade upprullad presenning vid nocken för snabb täckning "in case of rain". Ingen ställning men det rekomenderar jag alla andra att ha! -Billig livförsäkring! Nja -från sol upp till ner? Inte riktigt. Hade nyfödd son som behövde sova middag och fick absolut inte störas två ggr om dagen! Snittade nog på 8h-dagar!

Som sagt tidigare takets lutning är avgörande när det gäller tiden! Mer än 30 grader så glider du av nylagd papp, och behöver stödläkta dig upp! -Då tar det längre tid och är tyngre!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

sub rosa

Glömde av att nämna att jag är kille.....men det har nog ingen betydelse!  :)
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
...Jobbat från solen gick upp till solen gick ner? (det är jag helt klart beredd att göra! Är det sommar så kan man ju liksom skicka barnet på sommarlov till mormor och morfar ju!)
Snöfria vinterveckor är helt klart att föredra, speciellt om taket har hög lutning och man måste ha långärmat och långa byxor för att inte fläka sönder sig på pappen. Jag byggde mest på mitt uthus när det var minusgrader med byggstrålkastare upphängda i ställningen, det är inte ljust när man kommer hem från jobbet tyvärr på vintern.

Just_me

• Småland
Eftersom jag inte vill starta en till "taktråd" när den här är aktiv så är jaghelt enklet fräck och smiter in med några frågor till er som kan. Skrik om jag ska starta en ny tråd istället!  :-[

Vad är billigaste takalternativet till ett hönshus? (Kanske också lättast att få tag på beg.)

Just nu har husägaren till viss del enbart pressening över några ganska förmultnade bjälkar, kan jag som novis avgöra om det är kört eller om man kan lägga ett tak på grejerna så det får torka?

Tänkte nämligen göra en liten renovering av hans hönshus som träningsprojekt till våren men jag kommer nog inte kunna avvara en hel vecka eller ås att göra allt på en gång utan måste ta det pö om pö.
Så kan man bygga taket under presseningen helt enkelt? Den sitter så man klarar sig från att få in vatten i alla fall.

Norrsken

• -
Glömde av att nämna att jag är kille.....men det har nog ingen betydelse!  :)

Det var visst jag som blandade ihop nick... F'låt. Men, som sagt, kille eller tjej spelar nog mindre roll... Om man bara har viljan!

Snöfria vinterveckor är helt klart att föredra, speciellt om taket har hög lutning och man måste ha långärmat och långa byxor för att inte fläka sönder sig på pappen. Jag byggde mest på mitt uthus när det var minusgrader med byggstrålkastare upphängda i ställningen, det är inte ljust när man kommer hem från jobbet tyvärr på vintern.

Tål förståss att tänkas på. Jag brukar ju ha lättare att klara kyla än värme... Men, kan ju vara en fördel om det är så pass varmt att man kan arbeta utan lovvikavantar. Men... kanske kan börja innan sommarvärmen drar på för fullt... Tack för tipset!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Gångtrött

• Gäst
Värt att tänka på är att under sommarmånaderna så kan man få roliga överraskningar i form av getingbon när man lyfter på takpannorna.. Av erfarenhet kan jag säga att det är en bökig situation att sitta på ett tak med ett gäng ilskna getingar omkring sig.

Jag har varit med och bytt 3 tak, 2 av dem bytte vi själva utan inhyrd hjälp men på det första taket hade vi med en kompis som var snickare. Taket på huset där jag bor nu hade vi inhyrd hjälp till (två killar som jag fick tag i via Alternativ) och det sista, syrrans andra kåk så gjorde vi allt själva. Skicket på det taket var väl ungefär som du beskriver att ditt är med en del vinklar också.

Att göra arbetet själv om man har lite erfarenhet av byggnation och är normalhändig är inga större problem tycker jag, men man bör absolut vara 2-3 personer uppe på taket och någon på marken för att få lite effektivitet i det.  Ska man nu göra jobbet själv tycker jag absolut att man först ska prata med en plåtslagare och se till att han kan komma och fixa ränndalarna i vinklarna när det är dags och höra med honom hur underarbetet ska vara för att han ska kunna lägga ränndalen bra. Jag tog inte ut en plåtslagare till min kåk och det ångrar jag som fasen idag, dels blev det inte snyggt och dels så fick jag justera det flera ggr innan det slutade läcka. Jag är fortfarande inte helt säker på att det är helt tätt så jag ska förmodligen riva upp det igen i sommar och ta ut en plåtslagare.

Lasse46

• Jämtland
Här http://www.monier.se/ finns bra beskrivningar hur du lägger tegeltak.

Lasse

davidB

• Västergötland
Tänk på måtten på tegelpannorna.
Om du återanvänder befintliga takpanner så har du ju rätt mått mellan läkten, bara att mäta ock anteckna.
Men om du skaffar andra begangnade pannor så finns det många olika storlekar både på bred och höjd.
Köper du nya så står det i lägningsanvisningen hur tätt läkten ska sitta.
jag har tre byggnader med tegeltak och alla har olika mått.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Eventuella vattenskador under takläggningstiden eller av ett dåligt lagt nytt tak täcks inte av försäkringsbolaget, kan vara bra att ha på minnet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Bjorn2255

• Övriga världen
För mig för ett år sedan taket gjorde affärer med Stockholm, arbete professionellt.
« Senast ändrad: 09 dec-15 kl 09:29 av Bjorn2255 »

Halte

• Östergötland
Känns alltid lite misstänkt med användare som gör sitt första inlägg med att gå in i gamla trådar och berömma samt hänvisa med länkar till ett företag. Hade man varit aningen mer cyniskt lagd hade man kunnat tro att det faktiskt rör sig om smygreklam..  ;)

Tittar man dessutom på ekonomin på det bolag som finns bakom länken så kan man nog säga att man INTE bör anlita dem. Företagets ekonomiska situation ser ju inte så rolig ut så skulle JAG upphandla med dem så skulle jag se till att ALL betalning skedde efter färdigställt och godkänt arbete. Man vill ju inte sitta med Svarte Petter vid en ev. konkurs.
« Senast ändrad: 08 dec-15 kl 17:02 av Halte »
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser