Finns många åsikter om den där knäpparlarven.
Jag vill minnas när jag var på en potatisodlarkurs med folk fr SLU mfl
ställen att de sa att potatis direkt efter gräsvall går bra. Problemen kommer följande
år då larven förökar sig. Efter första året uppehåll 2-3 år.
Knäpparlarven ska inte underskattas, den kan bli ett stort problem.
Ja, det är ungefär så jag också uppfattar att det ligger till. Plus att problemen kan variera mycket utöver detta, till synes av andra mer eller mindre okända orsaker. Min teori är att det bland annat handlar om storlek på fält, likformighet/mångfald hos det som växer där, samt hur intensivt man bearbetar. Enligt uppgift föredrar knäpparlarverna gräsrötter. Potatis är nödföda för dem när gräsrötterna tagit slut. Jag kan tänka mig att med en stor intensivt bearbetad monokultur ställer man saken på sin spets och ökar risken under några år, när gräsrötterna snabbt tar slut. Och då ökar behovet av att följa såna tumregler som du nämnt här. Om jag har rätt vill säga. Jag är inte säker på den saken.
Förslaget att barbeta vallen innan plöjning är vettig. Vänder man bara ner svålen kommer den
finnas där i många år nästan intakt vilket är så bra när rötterna från växterna där uppe ska ta sig
neråt. Vill minnas att det sker del processer också som inte är så bra.
Ska man odla småpfröiga köksväxter måste man nog fräsa efter vallbrott. Med mycket torvor kan potatisen
bli skorvig pga av för mkt luft, om jorden är lätt.
Ja, det var ungefär av dessa skäl jag nämnde fräsning. Plus att man kan vilja ha lite extra mineralisering. Alternativt kan man i mindre skala gödsla lite extra plus täcka för att det ska bli mindre luftigt. Men då kan man hoppa över direktsådd av småfröiga växter första året.
Edit; tillägg, använd fräs med knivar, en med krokar, pinnar kan piska sönder en del jordar så det man får
problem med strukturen bl.a. skorpbildning
Här blir jag intresserad. Alla fräsar jag sett har haft knivliknande "verktyg". De kan vara mer eller mindre böjda. Dessutom uppfattar jag att fräs rätt allmänt är farligt för jordstrukturen och att man ska fräsa med måtta. Jag fräser bara vid vallbrott, och då ganska grovt. Men kan du beskriva skillnaden mellan det du kallar knivar respektive krokar/pinnar?