Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asiatiska bin?  (läst 4488 gånger)

Gerard

• Västergötland
Asiatiska bin?
« skrivet: 22 feb-11 kl 17:38 »
Nu när det visar sig att japanska jättegetingar har flyttat till Europa så började jag läsa lite om dem. I samband med det slog det mig att alla förödande sjukdomar och parasiter som som gör det hela omständligt för oss hobby-biodlare kommer från asiatiska bin, men även att de asiatiska bina faktiskt tål dem.

Jag har läst lite om de bin de traditionellt håller i Japan och kan konstatera att de tål Varroa, de tål Nosema ceranae, och har försvarsmekanismer mot jättegetingar. Vidare så verkar de bilda ganska små samhällen och vara väldigt fredliga. De ger förstås inte så mycket honung heller, men det är inget stort problem för en hobbybiodlare; Själv tycker jag mest det är mest besvär med honungen. Vore det inte ett alternativ för att popularisera bihållningen att ha denna sorts bin? Med mindre kupor och enklare driftsformer skulle det snart kunna stå en bikupa i varje trädgård!

Gerard

• Västergötland
SV: Asiatiska bin?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-11 kl 20:18 »
Att samhällena sprider varroa kan knappast vara ett stort problem i en situation där alla andra samhällen gör samma ändå. Skulle vi haft möjlighet att utrota varroan, åtminstone i vissa regioner kunde det möjligen vara en aspekt. Men som det är idag? Eller är det kanske så att de tål det såpass mycket bättre att de sprider mer än ett obehandlat samhälle mellifera? Jag kan faktiskt inte tro det i och med att resistensen beror på att infekterade larver inte kläcks samt på att de rensar bättre. Om något borde ett cerana bi ha färre kvalster på sig än ett genomsnittligt mellifera. Sedan att de har vissa rövartendenser vad jag förstår kanske gör att de är mer benägna att gå i andras kupor. Frågan är om det är värre än felflygningar idag. Det känns som om felflygningar mellan cerana och mellifera skulle vara mindre.

Har man redan importerat cerana till europa? Har du koll på hur de försöken löpte ut? Kanske lite länkar?

Skönt att de invandrade getingar åtminstone inte är sådana som livnär sig på bi-larver... Tack för den infon.

Solklart

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-11 kl 18:32 »
Hur klarar Vespa Velutina vårt klimat? Kan den sprida sig norrut till våra trakter?

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Solklart

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-11 kl 19:13 »

Jag undrar om det blev rätt där med bilderna som Johannes klistrade in. Vespa velutina kännetecknas tydligen av sina gula ben.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vespa_velutina

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Gerard

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-11 kl 19:57 »
Dina spekulationer om cerana, varroa och spridning är det vad de är - bara spekulationer.

Givetvis. Jag ser däremot ingen anledning att självklart anta att de är en spridningsvektor större än någon annan när väl kvalstret redan förekommer. Varför acceptera den ena spekulationen som självklar för att därefter avfärda den andra spekulationen som spekulation?

Hur som haver så verkar det inte finnas att få Japanska bin här hemma, så det är väl som det är med den saken. Själv skulle jag inte välja att ta risken att föra in ytterligare något otyg vi ännu inte vet om. Men om det slog mig som sagt som ett potentiellt fungerande alternativ för småskalig bihållning.

Gerard

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 feb-11 kl 07:44 »
De duger inte till kommersiell biodling. Vare sig här hemma eller i japan.

Svärmar och rymmer ofta stämmer bra det, men vad jag förstår ska åtminstone den Japanska undertypen vara betydligt fredligare än europeiska bin. Svärmande och rymmande löser man enklast med andra skötselformer, det traditionella i japan är ingen skötsel alls. Man ställer ut en kupa med lockmedel sedan har man bin. När man vill ha fler bin ställer man ut fler kupor. Rymmer det har man uppenbarligen ställt dem på ett ställe de inte gillar. Svärmning är inte samma problem när det rör sig om så få bin.

Jag föreslog dem inte som ett alternativ till honungsproduktion utan som ett alternativ för lokal pollinering och mindre mängd honung för husbehov. Ska man ha mycket honung eller bedriva något slags rationell verksamhet är de helt fel.

Gerard

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 feb-11 kl 17:21 »
Är den minskade honungsproduktionen för vanliga bin på grund av det ökade röveriet? Eller finns det någon annan mekanism? Vad är det som minskar pollineringen?

Rune H

« Svar #7 skrivet: 27 feb-11 kl 22:43 »
När det gäller Apis cerana i Australien kan man också studera vad som hänt på  Salmon Islands. Det rör sig om samma sort (java) Se t.ex.

http://aciar.gov.au/project/PC/2004/030
eller
http://www.theabk.com/article/solomon-experience-asian-honey-bees
 The island used to have approximately 2000 hives back in 2000, now in 2008 it is estimated that less than 5 hives still remain alive.

This rapid decline appears to have been the result of the Asian honey bee out competing the European honey bee for resources. The Asian honey bee was also robbing directly from the European honey bee hives.

Det finns ju ett alternativ till att ha våra vanliga bin och det är att syssla med solitärbin. En intressant värld som är okänd för de flesta av oss. Och de bidrar också till pollineringen.

Att vi skulle fått varroa till Europa genom import av Apis cerana är en ny uppgift. Jag tror att det är en missuppfattning att det var cerana.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 1 användare
Sandra Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser