Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsnät, kycklingnät, putsnät, voljärnät....?  (läst 9107 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Hönsnät, kycklingnät, putsnät, voljärnät....?
« skrivet: 22 feb-11 kl 10:49 »
Inne i hösnhuset bör jag ju kunna köpa vanligt hönsnät då inga rovdjur kommer åt dem där men hur säkerställer jag att inga djur gräver eller biter sig in ute i hönsgården?

Maskstorlek? Typ av nät som håller bäst?

Om jag gräver ner det nät som blir bäst en bit ner i marken och sedan bör jag väl kunna ha typ vanligt hönsnät som tak? Eller tar sig elakingarna in ändå?

Tips emottages tacksamt!! :D
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Hönsnät, kycklingnät, putsnät, voljärnät....?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-11 kl 11:00 »
jag använder såkallat svetsnät/minknät/fyrkantsnät både inomhus och utomhus.
Stora tuppar och hönor kan ta sönder sexkantnät ganska enkelt också.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-11 kl 11:08 »
Jag håller med Vargrav. Bygger man permanent så är putsnät ( eller liknande) klart att föredra överallt. Om du har tillgång till plåt eller altantak, så är det inte så dumt att ha tak över en del av utegården. Speciellt vintrar som denna ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 24 feb-11 kl 08:14 »
Ja, hemma hos Emil vet jag inte hur många gånger man har fått lagat stora hål som pippina har orsakat. De går rakt igenom sexkantsnätet och då menar jag "rakt igenom". Maskorna går sönder.

I helgen så bytte vi ut en del av nät hos araucanorna här som också flitigt hade gjort hål där jag har fått snörat och haft mig innan så de inte ska komma ut!  :-X De har fortfarande sexkantsnät men mycket mindre maskor (minsta storleken har jag för mig) som jag upplever håller bättre än de här mellanstora. De där allra största skulle jag inte kunna ha alls, då skulle dvärghönsen knata rakt igenom maskorna. ::) Känns inge vidare säkert. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 apr-13 kl 23:41 »
Hoppar in med en fråga: är putsnät (som jag har idag) samma sak som svetsnät, minknät?

Hörde att mink, mård och iller tar sig igenom putsnät och blev då rekommenderad voljärnät.... Vill liksom trådstartaren bygga säkert från början  :D

Ursäkta inhoppet.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

freitag

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-13 kl 11:22 »
Vi har putsnät nertill, alltså nergrävt och som går upp ca 60-70 cm i hägnet, sånt här: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Putsnat-87838/

Sedan "vanligt" hönsnät upp till 2 m.

Som tak har vi voljnärnät (ett mjukt men starkt nät) köpt här http://www.scancord.net/sv/121-fagelnat-voljarnat

Vill vara väldigt säker tror jag på putsnät överallt, men jag har inte hittat något som är bredare än 1 m, och så fort man skarvar blir det ju också risker med det...

tessg

• -
« Svar #6 skrivet: 04 apr-13 kl 19:52 »
Jag hade tänkt Gunnebostaketsnät, är det för stora maskor?
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 04 apr-13 kl 20:02 »
Jag hade tänkt Gunnebostaketsnät, är det för stora maskor?
Det tycker jag. Kycklingar kan komma igenom, och vesslor och illrar kan komma igenom. Men om man är noga med att stänga in djuren rovdjurssäkert på natten är risken inte så stor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser