Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fröså Krolllilja  (läst 6515 gånger)

LillaGranby

• Uppland
Fröså Krolllilja
« skrivet: 21 feb-11 kl 09:35 »
Hej!
Köpte för ett tag sen frön från en krollilja, blev förtrollad vid den vackra bilden och tänkte inte riktigt på om den är lättodlad eller hur man på bäst sätt odlar den.
Tycker jag inte hittar nån bra info på nätet, men kanske nån här som vet???

petra 08

• Södermanland
SV: Fröså Krolllilja
« Svar #1 skrivet: 21 feb-11 kl 09:43 »
Har försökt få in krollilja i trädgården i flera år via frön och lökar,inga av fröna har tagit sig,
 trots att dom ynglar av sig som  ogräs hos den jag fick av ..
Har en lök som  är på 3 året i sommar , alla andra har dött..
Tror den är så att trivs den så ja, då trivs den,  om inte... ja då  e  det pyssel. =(
Det är nog bra om du sår dom på  en skyddad plats  så du har kolla på dom..
Mvh Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 21 feb-11 kl 11:21 »
Hej!
Det är inga problem med att så krollilja. Så den i kruka på våren eller förodla den inomhus.  Odla den i en bra bädd de första åren tills löken blivit stor. Har du en bra sort så kan du föröka den vegetativt. Se handboken, växtförökning.
MVH
Jan

Luvan

• Närke
« Svar #3 skrivet: 21 feb-11 kl 20:12 »
Jag läste på odla.nu och i div trädgårdslitteratur, att från frösådd tar det ca 7 år innan plantorna blommar.... Så om du vill njuta av blommorna någorlunda "snart", så får du nog försöka få tag i äldre plantor...

LillaGranby

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 22 feb-11 kl 07:38 »
Tack för svaren.
Jag provar nog med att fröså inne, så får vi se vad det blir. Och sen i framtiden köper jag endast frön som jag har ett hum om hur man odlar  :)

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 23 feb-11 kl 16:35 »
Hej!
Köpte för ett tag sen frön från en krollilja, blev förtrollad vid den vackra bilden och tänkte inte riktigt på om den är lättodlad eller hur man på bäst sätt odlar den.
Tycker jag inte hittar nån bra info på nätet, men kanske nån här som vet???
Krolliljor är helt underbara. Jag har satt fröer från egna krolliljor i en pallkrage som jag skyddat med nät så att inte katterna idkar gödsling där och för att jag själv ska komma ihåg att jag satt fröer :-[
Det tar lång tid innan det blir blommor jag tror det tagit ca 4 år men jag kan ha fel där för jag har dålig koll på exakt när jag satte dem. Har man plats så är det värt att vänta - såg på närmsta gardencenter att en liten futtig planta kostade typ 125:- så min lilla odlingskrage är väl nästan värd sitt pris i guld ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

pyromanen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 feb-11 kl 16:52 »
Har sådd krollliljor av frön från befintliga krolliljor. Både vanliga och vita. De sår sig även själva och finns lite överalt i trädgården i olika stadier.  Det tar nog närmare 7 än 4 år att få dom i blom. Mina sådda är  6 år om jag minns rätt och har inte blommat än.  Lökarna har massa "klyftor" lite som vitlök och är lätta att dela.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser