Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skyddsjakt på hund?  (läst 6446 gånger)

Vitis

• Skåne
Skyddsjakt på hund?
« skrivet: 20 feb-11 kl 15:10 »
Kanske är i fel forumavdelning.

Som några av er läst i "Höns-ledsen-tråden" så har vi haft besök av en stor hund i natt/tidiga morse igen och blivit av med ytterligare fyra hönor och en tupp. Tidigare har den tagit två hönor och några kaniner.

Visst är det vårt ansvar att se till att våra djur är säkra men man kan inte förutse allt. Hunden är så pass stor att den kunnat välta en stor kaninbur. Dessutom är våra stägsel förstörda av snön och jag tycker att vi ska ha rätt att känna oss trygga i vår egen trädgård.

Vi har också en bebis som vi vill kunna ha lekandes ute i trädgården i sommar. Jag själv tycker också att det är obehagligt att gå ut när det är mörkt, jag är inte van att hantera stora hundar.

Vi har inte lyckats lista ut vems hunden är, har kollat runt bland grannarna.

Jag talade med Polisen för en stund sen och de tyckte att det snarare var ett ärende för Länstyrelsens skyddsjägare än för Polisen. Får prova att ringa Lst. imorrn

Vad gör man?

Attes matte

• Jämtland
SV: Skyddsjakt på hund?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-11 kl 15:14 »
Jag har haft samma problem. Tack och lov var det en engångsföreteelse hos mig, men jag förstår hur ni känner er. Jag är däremot van vid både stora och "bråkiga" hundar, så jag har väl en fördel där.
Har du sett hunden?
Ring länsstyrelsen och fråga hur du ska bete dig, och försök hålla djuren skyddade tills du/dom kommit fram till en lösning.
Hundar kan springa långa sträckor under en natt om dom släpps lösa, så det behöver inte vara nån i din närmaste omgivning som äger den.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-11 kl 15:36 »
Men det måste väll ändå vara ett polis ärende om man inte våga släppa ut sina barn på tomten alt sin gård för att man är rädd för en lösspringande okänd hund som kanske uppträder hotfullt/aggressivt   tycker jag då....

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 feb-11 kl 15:41 »
Jag ringde Polisen igen och har fått upprättat en anmälan.

På kommunens hemsida står det :

Citera
Tillsynen av hundar och katter (t.ex. lösspringande och hotfulla hundar) hanteras av polisen, tel 114 14.

Ringer Lst. imorrn så får vi se vad dom säger.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 feb-11 kl 15:47 »

Har du sett hunden?

------------- 8< -----------------

/Sara

Nej, jag har inte själv sett den men närmsta grannen har sett den ett par gånger tidigt på morgonen.

Jag får bara se spåren i snön.

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 feb-11 kl 15:51 »
Lag 2007:1150 om tillsyn över hundar och katter, § 14, bör vara tillämplig.

Citera
14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
   Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.

Observera förbehållen, samt att jag inte är någon jurist. Men skrivningen verkar nog så tydlig i mina ögon. Just termen lantbruksdjur verkar däremot inte finnas definierad någonstans, och förekommer enligt Rixlex bara i just denna lag. Se www.riksdagen.se.

Självklart är det bättre att ta till mindre drastiska åtgärder, och det förutsätter ju att du tar den "på bar gärning" s.a.s., men lagrummet finns alltså.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 feb-11 kl 16:00 »
Har du möjlighet göra en fälla? Fångad hund med grannes vitnesbörd om tidigare besök, förenklar skadeståndsanspråk. Att det kostar hundägaren motiverar( tyvär) ofta bättre tillsyn.
Låt polisen hämta infångad hund, såvida ni inte då vet var den hör hemma. Är det möjligt göra fällan i stallet så dörren går igen?(stabil fälla)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 feb-11 kl 16:05 »
Har samma hund ställt till mera problem och vid annat tillfälle eller engångstilfälle?
Kan ju vara en hund som tapats bort vid transport/trafikolycka eller jakt.

Om min hund påträffas ute och jag larmas och hund tas om hand så betalar jag för eventuell skadegörelse.
Min jycke öppnade dörren när vi var nyinflyttade och gick ut själv fast det var LÅST!  :o

Vad sa grannen att det var för typ av hund?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #8 skrivet: 20 feb-11 kl 16:12 »
Har du möjlighet göra en fälla? Fångad hund med grannes vitnesbörd om tidigare besök, förenklar skadeståndsanspråk. Att det kostar hundägaren motiverar( tyvär) ofta bättre tillsyn.
Låt polisen hämta infångad hund, såvida ni inte då vet var den hör hemma. Är det möjligt göra fällan i stallet så dörren går igen?(stabil fälla)

Vi funderar på vildsvinsfälla, den borde vara stor nog. Och så lämnar vi hunden till polisen.

Har samma hund ställt till mera problem och vid annat tillfälle eller engångstilfälle?
Kan ju vara en hund som tapats bort vid transport/trafikolycka eller jakt.

Om min hund påträffas ute och jag larmas och hund tas om hand så betalar jag för eventuell skadegörelse.
Min jycke öppnade dörren när vi var nyinflyttade och gick ut själv fast det var LÅST!  :o

Vad sa grannen att det var för typ av hund?

Detta är tredje gången och enligt grannen är det en schäfer, men det är nog inte säkert.
Höns, stickning och pelargoner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 20 feb-11 kl 16:14 »
Förmodar att du inte har storlek 5 på handskarna... ;) Ja, det är en stor hund.
Berätta gärna hur det går framöver, sånt här är alltid bra att ha exempel på om/när man råkar ut för det själv.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 20 feb-11 kl 16:21 »
Jag tycker att skjuta hunden ska vara den absolute sist åtgärd, ägeren kanske har hunden försäkrad och då får de ersättning för hundens värde, de lär inte sin läxa om de för penger och det har hänt att hund ägeren blir aggressive om de för reda på vem som har skjutit hunden.
     Fällan låter utmarkt, då har du den påbar gärning och ringer polisen och efter de hämta hunden får du reda på vem som ägere den, så kan du får skadegörelse. 
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Wizard

• Arrendegården
« Svar #11 skrivet: 20 feb-11 kl 17:14 »
Om du lyckas fånga/koppla hunden så skall du lämna den hos polisen alt. att de plockar upp den.
Det kostar en bra slant varje gång de måste lösa ut hunden samt att de måste betala det som hunden har ställt till med.
Det brukar avskräcka även den sämsta hundägaren.

Skulle man skjuta en hund som kommer in i t ex en hönsgård så blir man skadeståndsskyldig för hundens värde om man fälls.
Detta är verkligen sista utvägen men hundar kan ställa till med mycket ofog.
Dock är det sällan hunden det är fel på, det är hundägaren, och de bör klämmas dit om de inte har koll på hundarna.

Den som sade att det var ett fall för en kommunjägare hade så många fel att jag inte vet var jag skall börja  ???

Lycka till.

Vilse

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 feb-11 kl 17:48 »
Vi funderar på vildsvinsfälla, den borde vara stor nog. Och så lämnar vi hunden till polisen.

Detta är tredje gången och enligt grannen är det en schäfer, men det är nog inte säkert.

Vildsvinsfälla, jag vet inte hur dom ser ut men antar det är en fånga levande fälla,,typ possum fälla.

släng in lite smaskens och fånga hunden,,
men men men,,fångad hund kan vara arg/ledsen/rädd när den ska släppas ut så snacka med hunden genom buren och se vad det är för social status på den eler ha hundmänniska med vid uttagandet ur fällan.

säkerhet först :)

Wizard

• Arrendegården
« Svar #13 skrivet: 20 feb-11 kl 18:20 »
Vildsvinsfälla, jag vet inte hur dom ser ut men antar det är en fånga levande fälla,,typ possum fälla.

släng in lite smaskens och fånga hunden,,
men men men,,fångad hund kan vara arg/ledsen/rädd när den ska släppas ut så snacka med hunden genom buren och se vad det är för social status på den eler ha hundmänniska med vid uttagandet ur fällan.

säkerhet först :)
Plocka inte ur hunden själv ur fällan om ni tar den!

Det skall inte vara någon trevlig upplevelse för hunden om den går i fällan för då kommer den tillbaka till "de snälla människorna".
Av precis samma anledning kastar man koppel, mössan eller någonting annat mot främmande hundar som kommer in på gården. Det skall vara läskigt!

Detta är inte elakt på något sätt, det är vanlig hunduppfostran.

Polisen får plocka ur hunden ur fällan och ta den med sig så hundägaren får lösa ut den senare.

Kan ni inte sätta upp elstängsel? Hundar och rävar hatar verkligen el...
Jag har ordentligt med tråd runt mina olika fåglar och vare sig mina jakthundar eller rävarna törs korsa de trådarna kan jag lova. (inte för att mina hundar skulle göra någonting med det är inte deras domäner)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #14 skrivet: 20 feb-11 kl 18:24 »
Polisen får så klart komma och hämta hunden, om vi nu lyckas fånga den överhuvudtaget.

Elstängsel kanske det blir så småningom. Det tål att tänkas på...
Höns, stickning och pelargoner

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 20 feb-11 kl 18:28 »
Om ni fångar hunden i en bur, lägg då ett skynke över och vänta på polis. Se till att den har vatten bara, det kan den ha gått utan länge :/

Om det är en Berner Sennen, skriv här för en sån vet jag en olycklig ägare fått stulen.

Hunden kan ju ha tagit höns då den vart nära svält. Det är lätt byte tyvärr och en hund kan ju inte jaga på samma sätt som ett vilt rovdjur :(
Hoppas ni får ersättning och kan känna er trygga snart igen!

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #16 skrivet: 20 feb-11 kl 18:43 »
Jag får bara se spåren i snön.
Ooh, stora spår. Monster?

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 20 feb-11 kl 19:03 »
Ooh, stora spår. Monster?

Kan det vara en Yeti som kommit fel?

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 20 feb-11 kl 19:05 »
Mycket respons här i tråden, tack för goda råd.

Vi tänker inte skjuta hunden som trådens titel kanske lite överdrivet antyder.  :-[

tinna.m

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 20 feb-11 kl 19:07 »
Kan det vara en Yeti som kommit fel?

OM så är fallet, skippa polis & Länsstyrelse. Ring Kvällsposten!!! Lovor att tjäna :D :D :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 2 användare
Broccolie, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser