Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig tacka, AKUT  (läst 14373 gånger)

Gångtrött

• Gäst
Dålig tacka, AKUT
« skrivet: 20 feb-11 kl 14:54 »
Hittade nyss en tacka som var väldigt hängig och hon blödde någonstans bakifrån. Det var relativt mkt blod även om det inte blödde just när jag var där, det såg ut som klumpar i blodet där hon legat också. Två andra tackor har lammat relativt nyligen så det skulle kunna vara något sådant även om hon inte har visat några direkta tecken på att lammning skulle vara nära förestående.

Ska man gå in och känna om det finns något dött lamm där inne eller vad ska man göra?

Putte E

SV: Dålig tacka, AKUT
« Svar #1 skrivet: 20 feb-11 kl 15:09 »
blödde någonstans?men du vet inte vart?

Mia64

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-11 kl 15:47 »
 Jag tycker du skall ringa en vetrinär så FORT som möjligt,har själv haft får och vet att det kan gå väldigt fort från att du ser dom är dåliga tills det inte finns nått att göra,RING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bor på gård med man och ungar som fortfarande bor hemma.Har hästar,grisar,kalvar,liten uppfödning av dvärgvädur,vit mignon,barnevelder,påfågelduvor,2 hundar och katt

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 feb-11 kl 15:58 »
Det kan inte vara så att hon HAR lammat och att hon fått ett lamm, som någon annan tacka har snott från henne? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

tessiem

« Svar #4 skrivet: 20 feb-11 kl 16:26 »
Gångtrötts fru svarar:
Inget lamm, vi har så få tackor så vi har rätt bra koll & det fanns inga nya lamm.
Blodet är mörkt, inte mkt, kommer från vulvan men inga mängder. Slemmigt.
Tackan är dålig, ligger ner men visar inga tecken på smärta.
Kalkbrist?
Såg inga darrningar i musklerna men det här kom ju fort, hon var normal imorse.

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 20 feb-11 kl 16:45 »
Hon kanske håller på och kastar lammen...

Hade en tacka för nåt år sedan som blödde 1 månad innan beräknad lamning. Hon öppnade sig dock inte så veterinären lära komma hit och ge henne kortison (tror jag det är ) så att hon skulle släppa ut de döda lammen...

Undersök henne. Dock kan det vara väldigt trångt om hon inte är redo för lamning än på några veckor, men det är det enda ni kan göra och då känner ni om hon är öppen el inte. Är hon stängd el ni inte får ut lammen är det nog bäst ni ringer veterinär.

Blödning är inte symptom på kalkbrist. Att hon blöder tyder på att det är nåt fel med fostren (om hon inte är fullgången förstås, men de brukar inte blöda innan lammen kommer vid en normal lamning).
« Senast ändrad: 20 feb-11 kl 16:51 av samaka »

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #6 skrivet: 20 feb-11 kl 17:42 »
Forum som Alternativ är väldigt bra till mycket.
Fast när det handlar om djur, om deras hälsa och det står AKUT i rubriken så tycker jag det vore bättre att ringa en vetrinär...innan man kopplar upp sig på internet.
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 20 feb-11 kl 18:35 »
Kan så vara Ann E, men det är inte ovanligt att vet. inte har tid att åka för någon lammande tacka. Det är inget prioriterande, som exempelvis ko eller häst!

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #8 skrivet: 20 feb-11 kl 18:51 »
Kan så vara Ann E, men det är inte ovanligt att vet. inte har tid att åka för någon lammande tacka. Det är inget prioriterande, som exempelvis ko eller häst!

Kanske inte, fast en vet. kan ge ett mer korrekt svar..

Jag kan ge mitt svar, att tackan ev. har börjat föda men att lammet ligger fel. Eller att det ligger ett dött lamm i vägen.
Fast det hjälper inte mycket när man har en tacka som är dålig och där det kan handla om timmar...
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 feb-11 kl 18:53 »
Tyvärr är får lika lågt rankade som höns hos de flesta veterinärer.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 20 feb-11 kl 18:55 »
OCH de flesta kan inte ge bra svar då de inte får någon närmare utbildning om just de djuren.....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 feb-11 kl 19:24 »
Jag vet att jag kommer få skit för detta men ärligt talat så vill jag gärna se vad man kan göra själv innan man ringer ut en veterinär, speciellt på helgen. Och som jag ser det så är det nästan vettigare, i.a.f rent ekonomiskt, att avliva en dålig tacka än att betala 2000 spänn för ett veterinärbesök, för den pengen kan jag köpa 4 nya tackor. Och ser man det så så kan man mycket väl gå in, söka i böcker, fråga på Internet och sedan ta ett beslut om man ska avvakta, avliva eller ta ut veterinär.

Nu blev antagandet att det var att hon börjat kasta fostren i kombination med kalkbrist och beslutet blev att ge lite extra selen, åka bort till en granne med en mjölkkobesättning, låna lite kalkpasta, ge henne det och avvakta tills i morgon för att då antingen avliva henne eller ringa veterinär beroende på hur hennes tillstånd var. 3 timmar senare är hon nu på benen i.a.f. från att förut inte kunna resa sig, hängig är hon fortfarande men nu går hon i.a.f. omkring i boxen. Kalkpastan borde rimligtvis inte ha hunnit ge någon verkan, selenet vet jag inte riktigt om det skulle kunna ha hjälpt, men är hon i.a.f. uppe och går så finns det nog en god chans att hon är bättre i morgon bitti.

gernsö

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 feb-11 kl 19:34 »
kalkpastan kan ha hjälp så snabbt, gjorde på vår.
jag förstår dig med att vilja läsa på och kolla upp, värdet är mindre än räkningen och jag tänker som du. även om djurets liv är viktigt så  anser jag att - är det inte ett extremt keldjur så är din inställning rätt.
sen brukar en vet för 2000 + inte kunna ge diagnos, rädda djuret i vilket fall som hellst, de brukar bara sätta dropp och läsa i deras böcker.
så från mig kommer inga negativa kommentarer, men jag kan tänka mig att det dyker upp från andra håll.

Danarp

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 20 feb-11 kl 19:58 »
kalkpastan kan ha hjälp så snabbt, gjorde på vår.
jag förstår dig med att vilja läsa på och kolla upp, värdet är mindre än räkningen och jag tänker som du. även om djurets liv är viktigt så  anser jag att - är det inte ett extremt keldjur så är din inställning rätt.
sen brukar en vet för 2000 + inte kunna ge diagnos, rädda djuret i vilket fall som hellst, de brukar bara sätta dropp och läsa i deras böcker.
så från mig kommer inga negativa kommentarer, men jag kan tänka mig att det dyker upp från andra håll.

Jag instämmer med ovanstående skribent. Visst kan man ring ut veterinär, men med fårbesättning och om man dessutom misstänker att lammen är körda så är den tackans förtjänst bort de närmasta åren. Så jag tycker inte någon skall klandra någon. Sen är det alltid lika trist när ett djur är dåligt.

ulfg

« Svar #14 skrivet: 20 feb-11 kl 20:39 »
Det är tufft när ett djur sjuknar in snabbt. Det kräver nerver, snabbhet och mycket kunskap för att hinna rädda dem.
Ibland går det inte och då ser man till att djuret inte lider i onödan med hjälp av bultpistolen. Jag tillkallar vet om det är typ ledartackan eller avelsbaggen om tid finns kvar och jag inte fixar det själv. Men för de andra djuren använder jag faktiskt bultpistolen istället. Man kan inte förstöra den lilla ekonomi som finns i det småskaliga lantbruket med att ringa en vet som kanske ändå inte kan göra så mycket. Så hård är verkligheten om det är ekonomi man pratar om.  Visst suger livet rejält alltsomoftast...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 feb-11 kl 20:58 »
Får se hur hon mår i morgon, om hon är piggare nu kanske hon kan krysta ut fostren/lammen under natten. Kände ingen som helst rörelse i magen på henne så lammen är antingen döda eller så är var de inte tillräckligt gågna för att kunna kännas.

Något som stör mig lite är att man är tvungen att ringa ut en veterinär för att kunna ge en spruta med kalk.. Varför skulle man inte kunna få ge det själv? Han jag hämtade kalkpastan hos var också irriterad på det, korna verkar drabbas i högre utsträckning av detta så han var inte alls nöjd med att inte kunna få ha möjligheten att ge en spruta själv.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 20 feb-11 kl 21:06 »
Jag känner någon som köpte dessa sprutor utomlands så man kunde ge dem själv till djuren.  :P
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

tinna.m

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 20 feb-11 kl 21:26 »
http://www.eurodrugstore.eu/
Har inte koll på vad de har, men här finns rätt mycket. Blir billigare trots frakt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 20 feb-11 kl 21:26 »
det är ju inte speciellt avancerat att ge en kalkspruta,så jag fattar inte heller varför man inte får det
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

tinna.m

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 20 feb-11 kl 21:30 »
det är ju inte speciellt avancerat att ge en kalkspruta,så jag fattar inte heller varför man inte får det

Monopol Som hos tandläkaren. Nån får ju fixa kosing till hans semester..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
jsv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser