Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta ifrån förstagångstackorna??  (läst 1787 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Ta ifrån förstagångstackorna??
« skrivet: 18 feb-11 kl 19:04 »
Jag har fyra tackor som ska lamma i år. De två första ska lamma i mars och är förstagångslammare.  De andra två ska lamma för andra gången och i april.  Är det bäst att ta isär tackorna innan lamningen? Jag tänker mig att de yngsta tackorna kanske inte får vara ifred för de äldre (och baggen)  kan, i så fall, de två yngre gå i en egen box tillsammans eller ska de två oxå vara åtskiljda?

Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

samaka

• Dalarna
SV: Ta ifrån förstagångstackorna??
« Svar #1 skrivet: 18 feb-11 kl 22:48 »
Det finns för- och nackdelar med att sära tackorna. Bla....

+ man garderar sig för att det inte blir nån ihopblandning av lamm, större chans att tackan fattar att det är hennes lamm (enl skolboken ska de vara frånskiljda med sina lamm).

- omständigare att utfodra, tackorna kan bli stressade av att bli separerade från flocken.

Har själv övergått från strikt avskiljning av tackor innan lamning till att låta dem lamma i mindre grupper och sedan, vid behov, skilja av dem efter det att lammen kommit. Det brukar gå bra, trots att det är förstagångare. Men är du orolig så är ju ett alternativ, såsom du skriver, att sätta undan ungtackorna tillsammans, då har du lite mer pejl.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 18 feb-11 kl 23:37 »
Vi gör likadant som samaka. Vi låter tackorna lamma i grupp och ställer sedan tacka + lamm i en egen box nån dag eller två.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 feb-11 kl 17:57 »
Min erfarenhet är att tackorna tenderar att "knipa" om man sätter dom ensamma i en box... >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 19 feb-11 kl 18:42 »
Mina äldre tackor brukar själva söka sig till en lamningsbox, det ser ut som om de tycker det är skönt att få vara i fred, få egen mat och eget vatten. Ungtackorna låter jag däremot lamma i grupp och ställer sedan tacka+lamm i lamningsbox. där handlar jag efter läroboken och låter dem vara lika många dagar som antal lamm + en, och många gånger någon dag ytterligare också. Tackorna brukar bli så vimsiga och oroliga för lammen så det kan vara bra om lammen får växa på sig lite. Jag kan istället utöka boxen lite så lammen får träna löpning lite mera innan de går ut.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser