Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den svenska ankan?  (läst 21294 gånger)

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Den svenska ankan?
« Svar #80 skrivet: 24 feb-11 kl 23:02 »
  Ännu en gång så grattullerar jag er som har lyckats få jordbruksverket att betala ut så mycket pengar som 7 miljoner, mycket bra jobbat.  O jag tycker att det är granna djur i Lanthönsen men att kalla dom för en RAS vet jag inte direkt.
Men det är ju till alla djur,kor,får,grisar,höns
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Den svenska ankan?
« Svar #81 skrivet: 24 feb-11 kl 23:48 »
Behöver väl inte vara olika raser i dom för att dom har olika färg o några har hättor o vissa har benbefjädring;-)

Det råder delade meningar om det!

Jag tycker det vore intressant om du startade en sån tråd. Men tänk på att ta med alla eller så många som möjligt på bilderna. Något enstaka utvalt höns säger inte så mycket. Tänk om du har hittat en ny lantras - det vore väl roligt för dig!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Den svenska ankan?
« Svar #82 skrivet: 25 feb-11 kl 00:11 »
Men det är ju till alla djur,kor,får,grisar,höns

Vi har ju fått Varggravs välsignelse att spåra lite ur tråden, så jag tillåter mig spinna vidare.

Ja, det mesta går till ägare av nötkreatur som fjällkor och rödkullor. Bidraget till ägare av svenska hotade husdjursraser (MUTRO) är 800 per djurslag plus 1000 kr per djurenhet. 1 ko är en djurenhet, 7 får och getter osv. För höns, ankor, gäss och kaniner gäller inget extra per djurenhet utan endast 800 per djurslag. I sammanhanget är 7 miljoner en blygsam summa. Enligt min mening borde det vara betydligt högre, inte minst för att hålla egna handjur tex tjurar och galtar. Det skulle öka den effektiva populationen inom de aktuella raserna. Pengarna är till för att stimulera det genetiska bevarandet. Bevarandeföreningar med godkänd avelsplan för dessa raser får dela på ca 1 miljon för information och kunskapsspridning (hette tidigare KULM). Om jag inte har helt fel för mig är motsvarande avsatta summa för "hotade växtsorter" (ellar vad det kan heta) nåt på 90 miljoner. Jag är inte helt säker, men det är förhoppningsvis någon som vet eller kan ta reda på detta mer exakt.
« Senast ändrad: 25 feb-11 kl 00:19 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Nizze

  • Inlägg: 21
    • Halland
SV: Den svenska ankan?
« Svar #83 skrivet: 25 feb-11 kl 08:34 »
Tack Ronny för ett bra svar med fakta i. Det finns andra skribenter som skulle ta efter dig så att det inte blir pajkastning o personliga påhopp;-)   
« Senast ändrad: 25 feb-11 kl 08:52 av Nizze »
Kochin dvärg svartvitfläckig. Tysk Modenes duva. Figurita duva,   H

Nizze

  • Inlägg: 21
    • Halland
SV: Den svenska ankan?
« Svar #84 skrivet: 25 feb-11 kl 08:54 »
Men det är ju till alla djur,kor,får,grisar,höns
Jo tack jag vet detta o tycker att det är lika bra jobbat för det.
Kochin dvärg svartvitfläckig. Tysk Modenes duva. Figurita duva,   H

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Den svenska ankan?
« Svar #85 skrivet: 25 feb-11 kl 08:55 »
Jag antar att Nizze åsyftar mig gällande pajkastning och personliga påhopp (???) :-[, men kasta inte sten i glashus!
Tack Ronny för uttömmande svar så att även vår älskvärde Nizze blev nöjd.

/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Nizze

  • Inlägg: 21
    • Halland
SV: Den svenska ankan?
« Svar #86 skrivet: 25 feb-11 kl 09:13 »
JBF Du har alldeles rätt att du är en av dom;-) Det är ju inte enbart här på denna tråden du varit spydig, läste på en tråd om fårbidrag där du var inne spelade "allan"  o märkte ord.  Du är säkert en go människa som kan känner dig säker bakom tangentbordet;-)
Kochin dvärg svartvitfläckig. Tysk Modenes duva. Figurita duva,   H

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Den svenska ankan?
« Svar #87 skrivet: 25 feb-11 kl 09:56 »
JBF Du har alldeles rätt att du är en av dom;-) Det är ju inte enbart här på denna tråden du varit spydig, läste på en tråd om fårbidrag där du var inne spelade "allan"  o märkte ord.  Du är säkert en go människa som kan känner dig säker bakom tangentbordet;-)

Och DU säger att jag ägnar mig åt personliga påhopp och pajkastning, och säger att jag har spydig ton? Som man frågar får man svar.

Det är säkert svårt för dig att bilda dig en bild av mig efter dina 19 inlägg på forumet, och jag känner inte att jag behöver ödsla energi på att berätta för dig om hur go jag är. Du verkar ju ha din bild av mig klar redan, och med tanke på tonen i dina inlägg så verkar du inte vilja se på världen eller på mig med öppnare ögon.

Roligt att du har kollat mina tidigare inlägg, och återkom gärna om sisådär 500 foruminlägg så kommer du att förstå mitt inlägg i fårtråden också  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Den svenska ankan?
« Svar #88 skrivet: 25 feb-11 kl 10:19 »
För att återgå till de urspårade diskussionerna i tråden så tycker jag att jorbruksverkets skrift om lantraser i genbank ganska väl sammanfattar vad som ligger till grund för dagens genbanker.

http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr142.pdf

Av intresse då är att man är ödmjuk för att det inte handlar om någon exakt vetenskap utan att det i mångt och mycket på olika bedömningar, gissningar och tolkningar. Men andemeningen finns där i vidare mening vilket jag försökte skriva något om i ett tidigare inlägg här på forumet.

Sen skrev jag också något om ömsesidig respekt men det får vi nog jobba vidare på   ;D

För övrigt kommer jag ta upp det personliga påhoppet på mina renrasig och svenska myskankor(ej genbank) lite längre fram i en annan tråd då jag inte orkar tjafsa med vederbörande just nu.

Ha en bra dag alla !
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Nizze

  • Inlägg: 21
    • Halland
SV: Den svenska ankan?
« Svar #89 skrivet: 25 feb-11 kl 10:27 »
Och DU säger att jag ägnar mig åt personliga påhopp och pajkastning, och säger att jag har spydig ton? Som man frågar får man svar.

Det är säkert svårt för dig att bilda dig en bild av mig efter dina 19 inlägg på forumet, och jag känner inte att jag behöver ödsla energi på att berätta för dig om hur go jag är. Du verkar ju ha din bild av mig klar redan, och med tanke på tonen i dina inlägg så verkar du inte vilja se på världen eller på mig med öppnare ögon.

Roligt att du har kollat mina tidigare inlägg, och återkom gärna om sisådär 500 foruminlägg så kommer du att förstå mitt inlägg i fårtråden också  ;)
Får väl börja med att ursäkta mig för att jag tagit mig mod att börja skriva på alternativ.nu  för här är man ju enbart en nolla ifall man inte skrivit i en massa inlägg  enligt vissa, sen att man läst en hel del här räknas väl inte?  Sen ber jag om ursäkt ifall jag trängt mig på o läst trådar som intresserat mig och av en ren slump där du varit o skrivit spydigt till andra skribenter som inte förtjänar det.   Vill ni skribenter att det ska vara en chargong med otrevligheter o spydighet så kan jag rekomendera flachback.se  den här sidan trodde jag skulle va för folk som ville ha ett bra forum för hjälp med olika saker i livet?   Jag är glad att det finns många skribenter här som verkar vara av den glada typen och inte behöver spela "allan" bakom ett tangentbord:-)   
Kochin dvärg svartvitfläckig. Tysk Modenes duva. Figurita duva,   H

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Den svenska ankan?
« Svar #90 skrivet: 25 feb-11 kl 16:02 »
För övrigt kommer jag ta upp det personliga påhoppet på mina renrasig och svenska myskankor(ej genbank) lite längre fram i en annan tråd då jag inte orkar tjafsa med vederbörande just nu.

Åh neeej! Jag orkar inte älta dessa myskankfärger en runda till med dig Shaman! Tar du upp det igen ska jag bita mig i läppen och försöka låta det stå obesvarat hur mycket du än försöker provocera mig.  Om du tycker jag har hoppat på dig på nåt sätt i den här tråden ber jag om ursäkt. Jag tyckte bara att jag svarade på en ren provokation.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Den svenska ankan?
« Svar #91 skrivet: 25 feb-11 kl 18:02 »
Åh neeej! Jag orkar inte älta dessa myskankfärger en runda till med dig Shaman! Tar du upp det igen ska jag bita mig i läppen och försöka låta det stå obesvarat hur mycket du än försöker provocera mig.  Om du tycker jag har hoppat på dig på nåt sätt i den här tråden ber jag om ursäkt. Jag tyckte bara att jag svarade på en ren provokation.

Det är lugnt  :)

Vi är bara inte överens om vissa smärre detaljer och sen är det sällan alla är överens om allt. Ser fram emot en utvecklande diskussion längre fram när forumet inte är lika hett som det är just nu. /Klas
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Den svenska ankan?
« Svar #92 skrivet: 25 feb-11 kl 20:31 »
Ja, det är klart det är lugnt. See you later - alligator  ;)
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Den svenska ankan?
« Svar #93 skrivet: 01 mar-11 kl 18:41 »
schaman jag ska få myskanksägg av en lärare nu till våren som jag ska kläcka fram. skiljer sig skötseln mellan myskankor och "vanliga" ankor?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Den svenska ankan?
« Svar #94 skrivet: 25 aug-11 kl 23:58 »
Livar upp denna tråden lite, pratades lite om boken var översatt eller ej.
Vad jag kan se - nej?
som jag förstod det är den en bok i paketet  "Silens praktiska bibliotek".
några andra böcker som ingår i detta paketet:
God svensk husmanskost
Huskurer
Ordförklaringar
Formulärboken
Småbrukarens trädgårdsbok
Köpmannens gyllene bok


"stockholm - Silens bokförlags aktiebolag"

Vette sjutton hur jag ska tolka det, men tolkar det som att den är svensk, eftersom att en bok i paketet heter just "God SVENSK husmanskost"
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser