Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundskit som gödsel?  (läst 13929 gånger)

Mata

• Södermanland
SV: Hundskit som gödsel?
« Svar #20 skrivet: 21 apr-11 kl 19:57 »
Här är ett till tips: http://humanurehandbook.com/contents.html

En recension av den:

Citera
"Forced to self-publish due to the 'taboo topic, the unthinkable issue,' of this publication, Joseph Jenkins' Humanure Handbook has now become an international best-seller. It is presented with humorous cartoons, facts and diagrams, and Jenkins makes a compelling case for the composting of human excrement, in doing so questioning the very nature of what we consider 'waste.' With an unashamed tongue-in-cheek tone, Jenkins extols the virtues of new toilet systems, and yet he fervently believes in his argument, as do the thousands of converts to the cause, who themselves offer tips and anecdotes. The award-winning handbook stresses the importance of our 'symbiotic relationship with our planet,' and the fact that the addition of human waste will, in fact, significantly speed up the processes already at work in our composts. Whether we are all ready to subscribe to his ideology yet or not, Jenkins' enjoyable and witty publication is a no-nonsense insight into the 'dreaded ingredient.' Organic Life, January, 2006

Fast om människoavfall. Författaren förklarar metodiskt under vilka förhållanden avföring kan komposteras på ett säkert sätt. Rätt temperaturer bör uppnås för att parasiter och annat läskigt ska försvinna. Man kan inte göra hur som helst. Men på rätt sätt gjort får man mulljord som luktar och ser ut som vanlig jord.

Det är upp och nervända världen nu där vi tycker detta är äckligt, men gärna blandar vår avföring med dricksvattnet...

Se denna video:

Emptying Humanure Toilet Receptacles

lavendula

• I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 11 mar-12 kl 07:58 »
Jag låter min hundskit hamna i latrinkomposten (allt går ju att ta vara på på ett eller annat sätt) för att sedan spridas där det behövs. :D
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

LenaWB

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 17 mar-12 kl 16:56 »
skottar in högarna i häcken, lägger inte i komposten, där lägger jag istället hästskiten...
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

tropfrog

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 28 mar-12 kl 11:07 »
Jag har alltid lagt hundskiten på trädgårdsavfallskomposten som jag sedan använde som jordförbättring i trädgården. Nu till hösten skall jag börja att gräva upp en del av gräsmattan för att odla grönsaker, hade ingen tvekan om att använda min kompost till det förrän nu.

Som jag ser det så måste rimligtvis patogener som drabbar grönsaker vara vanligare i bajs från växtätareätare än från köttätare. Patogener som går på både djur och växter måste vara ytterst sällsynta. Dessutom kommer man alltid att ha ogräsfrö i bajs från växtätare, det är många växters naturliga sätt att sprida sig. Min kompost står i tre år innan jag använder den (mycket eklöv och häckklipp). De patogener som lever tre år utan en värd bör rimligtvis också vara hyffsat ovanliga. Jag tror nog att jag kommer att använda min kompost, men nu med viss oro pga denna tråden.
MVH
Magnus

tench

• -
    • Solrot
« Svar #24 skrivet: 02 apr-12 kl 19:04 »
Men det är ju inte frågan om patogener som angriper växterna för att i sin tur angripa människorna. Snarare att bakterier, virus, organismer eller vad det nu kan vara hamnar på delar man äter, som exempelvis dvärgbandmask.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser