Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MONSANTO  (läst 6698 gånger)

captcleo

• Blekinge
MONSANTO
« skrivet: 12 feb-11 kl 11:07 »
Idag läste jag igen i tidnig att bin Dör p.g.a chemikalier som blir brukt i kampen om ogräs (blommor)
Vad tycker ni om monsanto och vad kan man gjöra för att försvara våra blomsterängar.
monsanto har också andra ägg i korgen F.ex

http://freiheitskampf1984.wordpress.com/2010/04/26/patent-auf-schweine-zuruckgezogen/
"I´ll be back"

captcleo

• Blekinge
SV: MONSANTO
« Svar #1 skrivet: 12 feb-11 kl 12:10 »
Vill man bevara en blomsteräng, sprutar man inte på den Roundup. Vad som är problemet?
Problemet är att dom flesta (törs jag påstå) inte bryr sig. En mjölkbonde bryr sig inte om blomsterängar han vill ha kraftfoder.
En spannmålsbonde vill ha sin gröda utan ogräs o.s.v
Vad jag vill fram till att man måste tänka om , om man vill att världen skall se ut som idag om 100 år så måste man bekämpa sådana som Monsanto och please Monsanto säljer inte bara Round up
"I´ll be back"

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #2 skrivet: 12 feb-11 kl 12:11 »
ߟl

Monsanto kan dra dit pepparn växer (börjar vid 6:00 i klippet).

http://alternativportalen.wordpress.com/2011/02/08/food-inc-den-skrammande-verkligheten-bakom-livsmedelsindustrin/
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

captcleo

• Blekinge
"I´ll be back"

Georgisten

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 12 feb-11 kl 12:43 »
Bönderna själva vill nog se vild flora och fauna. Men banken som de är skuldsatta till vill inte det. Inte heller företagen de köper gödning, foder och gift av. Spannmålsindustrin så som den ser ut idag är ett otyg, styrt av globala karteller, och skulle må bra av att omstruktureras. Se gärna hela food inc. ovan som reder ut det. Man kan även se Fresh - the movie:

FRESH (part 1)

Folk världen över skulle nog svälta mindre om det inte vore för att spannmålsföretag från väst dumpar billigt spannmål i deras samhällen och slår ut lokalbönderna. Likväl skulle sjukdomarna i väst sannolikt vara färre om inte nästan allt vi åt var baserat på någon form av spannmål.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

bua

« Svar #5 skrivet: 12 feb-11 kl 12:58 »
Vill man bevara en blomsteräng, sprutar man inte på den Roundup. Vad som är problemet?

Vore det så enkelt skulle det inte vara något problem men Roundup eller andra gifter stannar inte som en gifthinna där man sprutar utan sprids via vatten och luft samt genom de djur och människor som äter det som blivit besprutat. Så varje gång någon besprutar blir alla jordens varelser en aning mer förgiftade.
Monsanto är inte intresserad av att hejda värlsdsvälten, för om de vore det skulle de inte agera som de gör i bl a Indien där bönderna blir Monsanto-livegna. Monsanto är nog mest intresserade av makt.

Seize the day sjunger om Monsanto:
http://www.seizetheday.org/standAlone.cfm?trackID=67

captcleo

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 12 feb-11 kl 13:08 »
Vore det så enkelt skulle det inte vara något problem men Roundup eller andra gifter stannar inte som en gifthinna där man sprutar utan sprids via vatten och luft samt genom de djur och människor som äter det som blivit besprutat. Så varje gång någon besprutar blir alla jordens varelser en aning mer förgiftade.
Monsanto är inte intresserad av att hejda värlsdsvälten, för om de vore det skulle de inte agera som de gör i bl a Indien där bönderna blir Monsanto-livegna. Monsanto är nog mest intresserade av makt.

Seize the day sjunger om Monsanto:
http://www.seizetheday.org/standAlone.cfm?trackID=67

Nu är vi inne på något
"I´ll be back"

captcleo

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 12 feb-11 kl 13:10 »
Världen idag ser inte ut som den gjorde för 100 år sedan heller och för 100 år sedan såg inte världen som den gjorde 100 innan (tacka fan för det). Det kallas för utveckling. Vi blir fler och fler och det finns faktiskt nåt som heter svält. Och den skulle vara värre om man avskaffade spannmålsbönder och mjölkbönder. Inte bara värre. Totalt. Är det din lösning på problemet?

Så utöver Monsanto skall man även bekämpa bönder. Sancta simplicitas.
Det var nog inte vad jag menade, bönderna har inte något val, jag mear att vi borde ha ett.
"I´ll be back"

captcleo

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 12 feb-11 kl 13:38 »
Vilka vi? Du och jag? Jag kan försäkra dig att jag inte sprutar Roundup på blomsterängar.
Presis Du och Jag, bara det at vi irriterar oss över en konsern som monsanto, medverkar kanske till att en till av oss blir intresserad och läser lite , en bonde kanske tar till godo med det han produserar och låter sig inte bli locad till att kjöpa det nästa (starkare) medel mot ett ogräs han inte hadde förut.
"I´ll be back"

Georgisten

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 12 feb-11 kl 14:02 »
Förr i tiden hade fattiga människor inte råd med kött och åt gröt och bröd och de inte var mindre sjuka än vi. Det som vi däremot fått gentemot gamla tider är modern läkarvetenskap. Läkarna har lärt sig att förlänga de flesta sjukdomar mot förr. Därför ser det ut så att det är flera som är sjuka.

Jo, det stämmer ju såklart. Men sädmaten de åt förr var ju inte riktigt av samma natur som idag. Likväl dog ju folk förr ofta av sjukdomar relaterade till bakterier och virus som TBC o d. Vi vräker istället i oss majssirap och socker dagligen i västvärlden ledande till det metabola syndromet som är grunden för våra välfärdssjukdomar. Även om det kanske blivit lite bättre i just Sverige (enda landet i västvärlden, typ, som verkar börja se en förbättring på överviktsstatistiken). Likväl raffinerade mjölprodukter, margarin och annan i grund icke-föda för människan.

Köttet har vi råd med pga. det billiga subventionerade spannmålet som gynnar intensivuppfödning av djur. När detta hamnar i Afrika slår det ut de lokala bönderna som måste sätta priserna efter de verkliga produktionskostnaderna vilket konkurrerar ut dem... ledande, ironiskt nog, till svält. Sen skeppar vi dit bistånd i form av , just det, billigt spannmål för att de ska hålla sig gående.

Kostnaden för vår mat ligger kvar än i dag men betalas inte nödvändigtvis av oss konsumtenter. Så lägg ned subventionerandet av spannmålet och avskaffa pantentreglerna som håller Monsanto och dess likar under armarna så kanske världen skulle se lite bättre ut... tror jag iaf.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 12 feb-11 kl 14:35 »
Citera
1. Vad är det för skillnad på Monsanto och KRAV? Monsanto vill skaffa sig monopol på mat via diverse patent. KRAV har skaffat sig monopol på ekologisk mat via certifiering.

Monsanto förslavar bönderna och gör framskridande ansträngningar för att monopolisera vår födoproduktion. KRAV kan som mest orsaka irritation.

Citera
2. Vid framställning av ekologisk mat får ingen komponent som är inblandad i processen vara genmanipulerad. Om en bonde (eller biodlare) är sockersjuk och måste ta insulinsprutor och har låtit vaccinera sig mot flunsan, får deras produkter kallas för ekologiska? Insulinet framställs av genmanipulerade bakterier. Vacciner är är genmanipulerade de med.

Vet ej, få bryr sig sannolikt. Annan frågeställning: Borde mina skattepengar användas till att betala för typ 2-diabetiker som dragit sjukdomen över sig själva? Jag har inget att göra med att de förstör sin hälsa. Varför ska jag betala för dem? Och varför ska jag därtill betala till bönderna så att de kan producera spannmål till underpriser så att diabetikern får tillgång till billig stärkelse att äta sig sjuk med?

captcleo

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 12 feb-11 kl 14:58 »
Innehållstomma floskler.
Det säjer ju något om din mening
"I´ll be back"

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 12 feb-11 kl 15:19 »
Det kan inte vara i människans eller naturens intresse att ta fram skördar som blir infertil efter de har växt klart för skörd.

Det är inte att leka gud , det är mer av att vara  >:D satan  >:D

MVH EDWARD :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

pyromanen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 feb-11 kl 15:33 »
40% av dricksvattentäkterna i Danmark innehåller Roundup.  Skål!
http://ing.dk/artikel/115866-bekymrede-forskere-sproejtegiften-roundup-har-ramt-drikkevandet

captcleo

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 12 feb-11 kl 16:23 »
Det kan inte vara i människans eller naturens intresse att ta fram skördar som blir infertil efter de har växt klart för skörd.

Det är inte att leka gud , det är mer av att vara  >:D satan  >:D

Bra Edward !! 8)

När der gjeller att leka Gud,  i mellaneuropa finnes det inte en TV station som sänder något om Monsato före kl 2200

MVH EDWARD :P
"I´ll be back"

Abigail

« Svar #15 skrivet: 12 feb-11 kl 17:49 »
När det gäller monsanto så ser jag deras sätt att ta patent på grödor som mycket allvarligare än roundup. Patent på grödor som korsar sig med grannens grödor och där man inte får spara utsädet. Håller med om att monsanto är en jättebov men jag vill protestera mot ett annat inlägg i tråden.

Citera
Förr i tiden hade fattiga människor inte råd med kött och åt gröt och bröd och de inte var mindre sjuka än vi.

Medellivslängden har ökat stort jämfört med förr. Idag är de flesta 70åringar väldigt alerta och friska och väldigt ungdomliga jämfört med hur 70åringar var för mindre än ett halvsekel sedan. Nog spelar kosten in där. Jag tror att vi klagar mer för småkrämpor nu för vi ser det nästan som en rättighet att vara friska jämt. Att de skulle varit friskare förr vill jag allt gärna se några belägg för innan jag tror på det.

Jan lindgren

« Svar #16 skrivet: 12 feb-11 kl 19:44 »
När det gäller monsanto så ser jag deras sätt att ta patent på grödor som mycket allvarligare än roundup. Patent på grödor som korsar sig med grannens grödor och där man inte får spara utsädet. Håller med om att monsanto är en jättebov men jag vill protestera mot ett annat inlägg i tråden.

Hej!
Naturligtvis får du spara utsädet men du måste betala royalty till ägaren av sorten. Det gäller de flesta nya växtsorter inte bara Monsantos. De stora bolagen tillåter småbönder att utan avgift spara utsäde till skördar som används till egen konsumtion.
MVH
Jan

Abigail

« Svar #17 skrivet: 12 feb-11 kl 20:02 »
Om man ser det som du gör Johannes så är det klart att man var friskare förr. När man blev sjuk så dog man helt enkelt och de sjuka levde inte så länge.  ;) Det är ju knappast något som visar på att man var friskare av den kosten man åt förr. Det var väl snarare mer vanligt med undernäring pga av otillräcklig kost och ensidig kost. Det går absolut inte att dra några slutsatser att man var friskare pga kosten i alla fall, snarare pga av otillräcklig läkarkunskap och vård så att de sjuka dog bort.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 12 feb-11 kl 21:33 »
Om man vidare utvecklar det hela , de som växte upp för levde i ett bättre miljö utan föroreningar , de sjuka dog av = de friska lever idag + att de åtnjuter alla framsteg som modern medicin har utvecklat , som resulterar i ett längre liv.

Man ska inte glömma att efter alla världs krig har mänskan blivit längre + friskare pga att soldaterna i unga ålder blivit på tvingat vård + ändrade kostvanor , om de inte dog vid slagfältet.  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #19 skrivet: 12 feb-11 kl 23:32 »
Vandana Shiva: The Future of Food-Part 1

Se gärna del två och tre av intervjun också.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
Sandra Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser