Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Småbrukare i fårnäring!  (läst 9621 gånger)

freeky

• Gäst
Småbrukare i fårnäring!
« skrivet: 12 feb-11 kl 09:46 »
Ni som har får småskaligt, är ni medlemmar i Småbrukarna?Funderar starkt att gå med i den föreningen själv, låter som en vettig sak att stödja :D :D.

Vurre

SV: Småbrukare i fårnäring!
« Svar #1 skrivet: 12 feb-11 kl 12:54 »
Skulle aldrig falla mig in att gå med i småbrukarna. Om inget har ändrats radikalt är de ett gäng stollar i Rune Lanestrands ledband. Men det var ett tag sen jag kollade vad de höll på med.
snus? vad är priset på en pris?

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #2 skrivet: 12 feb-11 kl 15:01 »
Då har du inte hållt dig uppdaterad Rune L är inte längre ansvarig för tidningen eller på god fot med styrelsen.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 feb-11 kl 18:28 »
Hur är det med inställningen till rovdjur?

freeky

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 feb-11 kl 21:35 »
Hur är det med inställningen till rovdjur?

Det vet jag inte, jag tycker det finns en viktigare agenda - lönsamhet och idiotiska regler. Det är så sjukt att man inte kan klara av att ha lönsamhet på småbruk. Att pris ur till kund är så mycke högre än det producenten får. Att man åläggs alla möjliga och löjliga avgifter. Att EU drar upp riktlinjerna för hur vi ska föda upp våra djur. Att det ska naggas och dras ifrån vartenda jävla håll så att det blir i princip noll kvar i plånboken.För att inte tala om alla jävla regler som sätts upp! Man får ju krupp på alla blanketter och skit!Är vi svenskar verkligen en hoper skojare och fifflare? Man får känslan av vi ses som det iallafall >:( Jag blir så förbannad >:D

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 12 feb-11 kl 21:58 »
trycker på "gilla"-knappen!!
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Birgit

« Svar #6 skrivet: 14 feb-11 kl 17:55 »
Rovdjur hatas ensidigt >:( Dessutom är R. A med 8) Av en bekant beskrevs de som ett gäng "morötter".
De är emot EU, samtidigt som de skriker om högre EU-stöd för sina intressen.

De gör en del bra saker, men det skulle behövas ganska mycket "nytänk" för mitt stöd.

Vurre

« Svar #7 skrivet: 14 feb-11 kl 21:57 »
Så nu är de stollar i största allmänhet utan Lanestrand? Zebran är ett randigt djur.

freeky

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 feb-11 kl 08:20 »
Finns det andra alternativ för småbrukare/jordbruk?Vill försöka göra något åt idiotin som pågår.

Wisteria

« Svar #9 skrivet: 16 feb-11 kl 08:56 »
Jag tror man kan stånga sig blodig om man vill det. Det är det ingen ide med... (säger min pappa..) Ta över dina egna försäljnings kanaler, kapa alla mellanhänder, förädla så mycket du kan. Och håll dig god med länsstyrelsen. AMEN!

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 feb-11 kl 09:01 »
Jag säger bara; det skall f-n vara entreprenör i Sverige.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 16 feb-11 kl 09:07 »
Jag tror man kan stånga sig blodig om man vill det. Det är det ingen ide med... (säger min pappa..) Ta över dina egna försäljnings kanaler, kapa alla mellanhänder, förädla så mycket du kan. Och håll dig god med länsstyrelsen. AMEN!

Haller med fullstandigt! Kom ihag att nasta allt av varde ligger i foradling. Ost ar mycket dyrare an mjolk. Halvledare ar mycket dyrare an silikat. Bilar ar mycket dyrare an jarnmalm! Sa gor sa mycket av foradlingen du bara kan!

Vurre

« Svar #12 skrivet: 16 feb-11 kl 09:25 »

Det vet jag inte, jag tycker det finns en viktigare agenda - lönsamhet och idiotiska regler. Det är så sjukt att man inte kan klara av att ha lönsamhet på småbruk. Att pris ur till kund är så mycke högre än det producenten får. Att man åläggs alla möjliga och löjliga avgifter. Att EU drar upp riktlinjerna för hur vi ska föda upp våra djur. Att det ska naggas och dras ifrån vartenda jävla håll så att det blir i princip noll kvar i plånboken.För att inte tala om alla jävla regler som sätts upp! Man får ju krupp på alla blanketter och skit!Är vi svenskar verkligen en hoper skojare och fifflare? Man får känslan av vi ses som det iallafall >:( Jag blir så förbannad >:D

Det är klart att man får mer pengar om man säljer 600 lamm/per år än om man säljer 50. Det är klart att stordrift är effektivare och att avkastningen per arbetsinsats blir högre. Jag ser inte hur man skulle kunna göra något åt det.

Att få ett småbruk att gå med vinst är knepigt, men man får ju se till vad man kan göra som småbrukare jämfört med ett stort jordbruk. T.ex. sälja direkt till kund.

Slakteriet ÄR ett problem, men borde vara minst lika stort problem för konsumenterna. Om de bara kunde fatta det. SCANs inställning till köttproduktion är inte att vara mellanled mellan producent och konsument, utan verkar se sig själva den viktiga faktorn, dvs att jag ska producera såna djur som SCAN vill ha, inte vad konsumenterna vill ha. Men säljer man direkt till kund kan man lösa en del av det problemet.

Att ha en djurskyddslag tycker jag är bra, oavsett om den är gemensam för EU eller bara svensk, så var ligger det problemet? Miljöhusesyn är ett bra hjälpmedel. Så farligt med blanketter är det väl inte? Och vilka är de löjliga avgifterna?

Problemet är att maten är för billig.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 feb-11 kl 10:22 »
Ett problem med vissa regler är att de tvingar in all produktion i mellanhandssystemet. Med fler munnar att mätta och dessutom en oligopolmarknad blir det mindre över för producenten.

EG-förordningarna tar hänsyn till detta och undantar sådan småskalig produktion som går direkt från producent till konsument. Det har dock inte fått något större genomslag i Sverige.

freeky

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 feb-11 kl 15:26 »
Det är klart att man får mer pengar om man säljer 600 lamm/per år än om man säljer 50. Det är klart att stordrift är effektivare och att avkastningen per arbetsinsats blir högre. Jag ser inte hur man skulle kunna göra något åt det.

Att få ett småbruk att gå med vinst är knepigt, men man får ju se till vad man kan göra som småbrukare jämfört med ett stort jordbruk. T.ex. sälja direkt till kund.

Slakteriet ÄR ett problem, men borde vara minst lika stort problem för konsumenterna. Om de bara kunde fatta det. SCANs inställning till köttproduktion är inte att vara mellanled mellan producent och konsument, utan verkar se sig själva den viktiga faktorn, dvs att jag ska producera såna djur som SCAN vill ha, inte vad konsumenterna vill ha. Men säljer man direkt till kund kan man lösa en del av det problemet.

Att ha en djurskyddslag tycker jag är bra, oavsett om den är gemensam för EU eller bara svensk, så var ligger det problemet? Miljöhusesyn är ett bra hjälpmedel. Så farligt med blanketter är det väl inte? Och vilka är de löjliga avgifterna?

Problemet är att maten är för billig.

Det är helheten jag tycker är åt helvete.Ett exempel är inräkningen av får.Vad syftar den till? Att ha som grund för bra djurskötsel, eller ett sätt för storfinansen att se till att man inte tjänar nån extra krona på att sälja svart?Jag VET att det på ett sätt är bra,men allt har ren baksida.För samtidigt som man ålägger detta på producenter drar man in på inspektörer som kan kolla djuren.Och hur många går det åt att bokföra alla rapporter?Vem får betala det?
Transportdokumentet, vad tjänar det till?Kontroll i all ära, men så länge Sveriges kommuner och landsting är tvingade att följa upphandlingsregler kommer vi ALDRIG att få en bra prisbild, och svenskarna är fortfarande benägna/tvingade att handla billigast möjliga för att ha råd.Det gapas och skriks om att vi ska ha bra mat, men hur fanken är det möjligt att genomföra det när en grisbonde med 5000 grisar går 1,5 milj. back per år?Läste här på forumet vad det kostar att bygga ladugård för mjölkproduktion.En plats kostar 65000 spänn.Utan robotar, foder och allt annat.Inte konstigt att bönderna lägger av.
En annan sak som retar gallfeber på mej är det här med KRAV.När en bekant var aktiv mjölkbonde kostade det 5000 om året.Inte en enda gång under 8 år var någon ute och kontrollerade att han följde reglerna.Var han ett undantag?Och exakt vad är det man betalar för?
Det finns så mycke som skulle kunna göras för att underlätta för bönder, det är ju för fanken dom som håller oss med mat!

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 feb-11 kl 18:16 »
Det går att förenkla, fråga en same som har renar.
Du behöver inte ha stängsel en gång.

Dessutom tar de bra betalt för köttet, kolla in vad renskaven kostar / kg nästa gång du är på tex Coop eller ICA.

Finns bara viljan och lite lobby på det så går de mesta att ordna.

De här med EU-direktiven för småjordbruk har jag missat.
Får leta lite men tar gärna emot hjälp om vilka de är.
Sverige är i allmänhet dåliga på att anamma direktiv så det kan vara värt att putta på lite där...

freeky

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 feb-11 kl 19:43 »
Jodå allt går,inget är omöjligt.Det är inte första hand för min egen del jag tycker det är uppåt väggarna med jordbrukspolitik, jag ser och hör mycke som jag tycker är alldeles galet, och jag skulle vilja göra något,frågan är bara vad.

Wisteria

« Svar #17 skrivet: 16 feb-11 kl 21:53 »
Jag tycker man ska införa transportdokument på alla djurtransporter.... För det handlar ju om smittspridning, he he tänk alla hundägare och hästägare mohahaha... varför ska vissa djurslag undantas? Tror att det finns en missunnsamhet hos de svenska administratörerna gentemot lantbruket.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #18 skrivet: 16 feb-11 kl 22:19 »
vi hästägare är inte undantagna, inte en meter utan pass och för långt då krävs veterinär.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hustran

« Svar #19 skrivet: 16 feb-11 kl 22:56 »
Jodå allt går,inget är omöjligt.Det är inte första hand för min egen del jag tycker det är uppåt väggarna med jordbrukspolitik, jag ser och hör mycke som jag tycker är alldeles galet, och jag skulle vilja göra något,frågan är bara vad.
Säger bara....Egypten. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser