Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Småbrukare i fårnäring!  (läst 9620 gånger)

Birgit

SV: Småbrukare i fårnäring!
« Svar #20 skrivet: 17 feb-11 kl 07:34 »
Citera
Jag tycker man ska införa transportdokument på alla djurtransporter.... För det handlar ju om smittspridning, he he tänk alla hundägare och hästägare mohahaha... varför ska vissa djurslag undantas?
Helt rätt! ;)

En sak som glöms bort i debatten är att EU faktiskt bitvis lyft Sverige i nackskinnet. Svenska staten har INTE värnat om småbrukare och hotade husdjursraser t.ex. Det är EU som drivit fram stöden för de hotade raserna, för naturlandskapen, miljömässiga intressen m.m. Kolla övriga Europa, det finns mängder av ost tillverkare, småslakterier osv. Det kostar inte skjortan och reglerna är rimliga, utom i Sverige!
Att svenska staten (Jordbruksverket/livsmedelsverket m.fl.) driver vissa regler och krav in absurdum ska man inte skylla EU för. Att vi har bland de högsta avgifterna för entreprenörer på landsbygden, de hårdaste livsmedelskraven osv. är saker Sverige drivet själva. Dessutom när vi gick med i EU tackade de nej till massor av stöd till landsbygden för det var "för dyrt för Sverige" att satsa 50% och få 100% tillbaks. Det var sossarna som regerade (bara som upplysning). Dessutom var de "anti" i många frågor och ställde sig helt utanför diskussionerna, där många regler formades. Klaga sedan är lite fel enligt mig. Idag är vi åtminstone med i debatten.
Vad som glöms är att många direktiv kommer från EU, men man kan oftast anpassa dem efter sina egna behov och önskemål. Så att vissa saker är galet, är inte enbart EUs fel.
Varför ska man värna om småbrukare, när de inte värnar om rovdjuren? Vill man ha biologisk mångfald eller?

Ett framtidsyrke: EU parlamentariker!
Däremot borde vi försöka samarbeta mer på landsbygden. Det skulle öka lönsamheten. Men i vårt land kör man helst sitt eget race och gnäller när det inte lyckas.

freeky

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 feb-11 kl 20:19 »
Jag tycker man ska införa transportdokument på alla djurtransporter.... För det handlar ju om smittspridning, he he tänk alla hundägare och hästägare mohahaha... varför ska vissa djurslag undantas? Tror att det finns en missunnsamhet hos de svenska administratörerna gentemot lantbruket.

Jag vet inte om jag tänker fel nu, men jag kan inte se hur ett transportdokument kan säja något om djurens hälsa? Och man skickar ett dokument där man rapporterar vilka djur man flyttar från vilken produktionsplats och till vilken, där kan man se förloppet, så för mej är det tårta på tårta ???Och om man hyr en trailer syns inte det, för man fyller i bilens reg. nr, so what´s the point?Det är möjligt att dokumentet har en funktion för transport av större mängder djur, men flyttar man 10 får hit och dit ser jag ingen funktion med det.Men, jag kanske missar något?

Vad beträffar EU kanske en del blivit bättre, men enligt det samme sätter reglerna stopp för småproducenter av alla slag att kunna sälja till kommuner, och kommuner är enligt lag tvingade att utesluta småproducenter enligt upphandlingslagen.I Norrköpings Kommun var målet att 2010 servera  25% Krav- och närodlat på skolor och förskolor.Det sket sej tack vare EU.Kommunerna tvingas köpa billigast möjliga mat, det spelar ingen roll om kycklingen kommer från Thailand.Svenskt kött serveras 2 ggr/år ungefär.Närodlat finns inte att få tag på, det är knappt att det ens finns svenska grönsaker.Tänk vilken kvalitet det skulle bli på barnens mat om kommunerna kunde köpa sina produkter från lokala producenter.Och vilken efterfrågan det skulle bli på bra mat!

Birgit

« Svar #22 skrivet: 18 feb-11 kl 07:29 »
Citera
ag vet inte om jag tänker fel nu, men jag kan inte se hur ett transportdokument kan säja något om djurens hälsa?

Spårbarheten freeky. Du kan följa kedjan och kartlägga varifrån smittan kommit.
Man fyller i nr på transporten, inte bilen! Det är det fordon djuren färdas i de vill veta.

Tror du pratar om lagen om offentlig upphandling? Det är inte EU som kräver detta heller.
EU förespråkar inte import från Thailand. Tror du rör ihop EU med staten och landstinget/kommunernas egna affärer?
Grejen med EU är ju också att de olika länderna ska vara med och diskutera fram lösningar som gynnar dem själva. Som jag skrev tidigare, så var Sverige dåliga på det i början.

freeky

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 feb-11 kl 08:04 »
Spårbarheten freeky. Du kan följa kedjan och kartlägga varifrån smittan kommit.
Man fyller i nr på transporten, inte bilen! Det är det fordon djuren färdas i de vill veta.

Tror du pratar om lagen om offentlig upphandling? Det är inte EU som kräver detta heller.
EU förespråkar inte import från Thailand. Tror du rör ihop EU med staten och landstinget/kommunernas egna affärer?
Grejen med EU är ju också att de olika länderna ska vara med och diskutera fram lösningar som gynnar dem själva. Som jag skrev tidigare, så var Sverige dåliga på det i början.

Om det är så att direktiven om upphandlingslagen INTE kommer från EU ljuger kommunerna oss rakt i ansiktet. Vi har fått veta att kommunerna följer EU-direktiven om offentlig upphandling och att vi därför inte kan inhandla närproducerat.Och därför kunde inte målet att ha 25% krav/närproducerat nås.Fast å andra sidan, i vår kommun bär sej tjänstemännen åt precis hur dom vill så det vore inte direkt förvånande om det är lögn.
Om böndernas situation beror på EU,staten,jordbruksverket eller länsstyrelsen vete fan, men när man lägger ner en mjölkprodktion för att det inte går att få lönsamhet och lever på skogen istället, då är det något som är fel.När någon skulle vilja ha en fårbesättning av lantras och hjälpa till att bevara men inte kan för det är för krångligt och dyrt, då är något fel.När man slaktar djur för att dom inte är märkta är något fel.Allt har två sidor, och för att få balans måste man dra lika mycke åt båda hållen.
« Senast ändrad: 18 feb-11 kl 08:30 av freeky »

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #24 skrivet: 18 feb-11 kl 08:20 »
Lagen om offentligupphandling är en EU anpassning och den är skriven för att vara konkurrens främjande, därför får man inte styra en produktion till ett vist område det betyder att närproducerat inte får vara med som ett "skall krav" då gynnar man en region mot en annan och det får man inte.

Däremot kan man ha krav märkt eller liknande som ett "skall krav" ofta för att inte få överklagande och för mycket bedömningsfall så väljer man att lägga större delen på priset vid en upphandling. Det är väldigt svårt att få en bra upphandling då en anbudsgivare kan överklaga och försen leverans och i värsta fall kan kommunen eller ett kommunägt företag dömas till höga böter.

Lagen är ganska ny och därför inte prövad fullt ut, jag hoppas att man (vi) vågar vara tuffare i framtiden och skriva in fler miljö "skall krav" man kan tex lägga in en max koloxid åt gång vid produktion, då hindrar man uppvärmda växthus och långa transporter men pekar inte ut en region som enbart får lämna anbud.

"skall krav" = måste uppfyllas för att lämna ett anbud.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #25 skrivet: 19 feb-11 kl 06:57 »
Lorita: Klockrent! Då skulle vi ju egentligen kunna se till att all kommunal mat köps in relativt lokalt.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 19 feb-11 kl 08:29 »
Det går att förenkla, fråga en same som har renar.
Du behöver inte ha stängsel en gång.

Fast man skulle nog inte få ersättning för trafikdödade får eller getter...

Knappast heller för att man har en lodjursföryngring inom ett par mil från gården.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Birgit

« Svar #27 skrivet: 19 feb-11 kl 09:03 »
Citera
Lagen är ganska ny och därför inte prövad fullt ut, jag hoppas att man (vi) vågar vara tuffare i framtiden och skriva in fler miljö "skall krav" man kan tex lägga in en max koloxid åt gång vid produktion, då hindrar man uppvärmda växthus och långa transporter men pekar inte ut en region som enbart får lämna anbud.
Ja, det är ett EU direktiv, men inte en lag. Precis som skrevs, så kan man väga in sådant som behövs, för att göra som man vill. Problemet är väl att de flesta kommuner inte bryr sig om det. De vill bara köpa billigt.

träsleven

• -
« Svar #28 skrivet: 24 feb-11 kl 12:44 »
Ja, det är ett EU direktiv, men inte en lag. Precis som skrevs, så kan man väga in sådant som behövs, för att göra som man vill. Problemet är väl att de flesta kommuner inte bryr sig om det. De vill bara köpa billigt.

Direktiv från EU uppfattas av svenska staten som en lag det är så med mycket mer. Ska vi ta ett exemel så är det detta med 60 träd i alla hagar.
Jag har tagit bort mycket mark från stöden för jag vill vara min egen o göra som jag vill o då skiter jag i stödpengar för vissa områden.
Skulle var glad om man slapp alla allmosor o kunde försörja sig på att få vettigt betalt för det man producerar istället

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser