Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfödd killing med släpande bakben  (läst 9611 gånger)

Beatrice Aurore

• Gäst
Nyfödd killing med släpande bakben
« skrivet: 12 feb-11 kl 09:22 »
En kompis har en lantget som fick en killing för två dagar sedan. Den lilla kan bara stå på frambenen och släpar bakbenen rakt bakåt, den ligger mest men verkar inte ha ont. Getens månar mycket om killingen och har gott om mjölk. Hon ställer sig intill och över killingen så den kan dricka. Killingen får också hjälp flera gånger om dagen att få i sig mjölk, så problemet är inte brist på mat. Kan det vara en bristsjukdom? Finns det något man kan ge killingen? Kan det gå över eller ska man ta bort den genast?

Lina W

• Ångermanland
SV: Nyfödd killing med släpande bakben
« Svar #1 skrivet: 12 feb-11 kl 12:10 »
Fick geten selen innan killning?
Jag skulle ge killingen selen, det kan bero på det. Selenbrist kan visa sig på flera sätt men vanligt att benen inte bär.
Lider inte killingen är absolut rätt att prova, har hon ingen i närheten som kan mer om getter och killingar som kan titta på den lilla?
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 12 feb-11 kl 21:36 »
Låter inte så kul det där.  Kan vi få se en bild?

Jag håller med:  Om killingen inte verkar lida, utan har en så god relation med sin mor, är det inget ont i att låta den försöka.  Selen bör alltid ges med E-vitamin; de flesta preparat innehåller båda i lagom relation.  Kolla noga doseringen, ty just selen kan även ge förgiftning.  Det terapeutiska fönstret (nivåerna mellan brist och förgiftning) är smalt för selen.

Om geten har så stor brist på något ämne att killingen får symptom, är det en god idé att i första hand ge mamman, för killingen får ju i mjölken!

Men om det var en svår förlossning, kan det vara så illa att ryggen är bruten.  Det brukar dock göra mycket ont.  Detta är enkelt att kolla:  Om killingen inte reagerar, om man trycker med nageln mot en klöv (det mjuka), så känner den inget.  Då är det inte mycket hopp.  Men om den försöker dra åt sig klöven, eller på annat sätt visar att den känner obehaget, så är nerverna inte helt av.

Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 feb-11 kl 18:41 »
Tack för svar!
LinaW, kompisens get hade inte fått selen innan, bara hö och saltsten. Veterinären ville inte komma ut och titta på killingen utan hade sagt att det fanns inget att göra, utan det var bara att ta bort den :( . Det finns ingen som kan getter däromkring, men en granne med får kom och tittade på killingen. Grannen hade med sig Tokosel som han gav till både geten och den lilla. Om det hjälper, hur lång tid kan det ta tills man ser en förbättring?

Trollmor, grannen och kompisen har testat killingens reaktioner och den har känsel.

SoleSan

• Jag är stark, när jag orkar...
    • Uppland
    • www.vitalarevovve.blogg.se
« Svar #4 skrivet: 13 feb-11 kl 20:08 »
Har egen erfarenhet av killingar med släppande ben och har dom fåttt selen så avvakta ge massage ,gärna med ett milt liniment eller arnica. Ge också ad-droppar eller d-vitamin droppar. Inom en vecka brukar det vara okey även med dessa killingar.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #5 skrivet: 14 feb-11 kl 09:42 »
Veterinären ville inte komma ut och titta på killingen utan hade sagt att det fanns inget att göra, utan det var bara att ta bort den :( . Det finns ingen som kan getter däromkring, men en granne med får kom och tittade på killingen. Grannen hade med sig Tokosel som han gav till både geten och den lilla.
Men vilken nonchalant veterinär! Om killingen klarar sig kan det vara läge att tala om för veterinären att den överlevde och varför. Om man googlar på symtomen speciellt på engelska sidor så får man massor av träffar på killingar med liknande sympom (White muscle disease). Men veterinären har kanske inte dator. Håller tummarna för att den lilla killingen klarar sig!
Tur att Alternativ.nu finns - här får man alltid hjälp av erfarna, kunniga getmänniskor.  :)

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 14 feb-11 kl 11:06 »
Oj, det var ord och inga visor, Bergsblomman!  Och vi har anledning att anta, att det Du hittat är instruktivt och sakligt.  Kan TS få en länk eller annat söktips?

"Tur att Alternativ.nu finns - här får man alltid hjälp av erfarna, kunniga getmänniskor.  :) "  Ja, dit räknar vi Dig, Bergsblomma!!!  :) :D

Jag är fortfarande nyfiken på hur killingen ser ut.  Går det att få se en bild?

« Senast ändrad: 14 feb-11 kl 11:10 av Trollmor »

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 feb-11 kl 12:47 »
SoleSan.
Hur gick det med dina killingar med släpande ben? Denna lilla masseras och hjälps upp på bakbenen flera gånger om dagen. Kompisen berättar att killingen småstampar med frambenen och ser ut som den vill skutta när de hjälper den att hålla upp bakdelen.

Bergsblomman.
Tack för googlesöktipset och hållna tummar! Är de på rätt spår med Tokosel tror du? Jodå, veterinären >:( ska få veta om detta slutar bra!

Trollmor.
Jag har inte själv sett killingen, bor för långt ifrån, och har ingen bild på den. Kompisen har inte sådana möjligheter.
« Senast ändrad: 14 feb-11 kl 14:17 av Beatrice Aurore »

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 feb-11 kl 17:21 »
(...) kompisens get hade inte fått selen innan, bara hö och saltsten. (...) kompisen har testat killingens reaktioner och den har känsel.

Ett par funderingar bara. Innehåller inte saltstenen selen? Jag antar att du menar att killingen har känsel i bakkroppen och bakbenen? Isf skulle jag prova att hänga upp killingen i en mjuk och säker sele, inte högre än att klövarna kan stå på underlaget som ska vara fast. Men lämna inte killingen i selen utan tillsyn. "Sjukgymnastik" på det här sättet flera ggr/dag och selen/e-vitamin enl en annan veterinär eller fårgrannen. Mamma get behöver kanske också litet mer näring? Hoppas det går vägen!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 14 feb-11 kl 17:37 »
Ett par funderingar bara. Innehåller inte saltstenen selen?

Saltstenar innehåller såå lite selen att det inte ska beaktas när man pratar om Selentillskott.

Kolla noga doseringen, ty just selen kan även ge förgiftning.  Det terapeutiska fönstret (nivåerna mellan brist och förgiftning) är smalt för selen.
Om geten har så stor brist på något ämne att killingen får symptom, är det en god idé att i första hand ge mamman, för killingen får ju i mjölken.

Så himla "smalt" är det inte. Man ska överdosera rätt rejält och under en lång tid innan förgiftningsrisk uppstår.
30 gånger högre dos en rekomenderat, varje dag i mellan 2veckor till flera månader...

Tyvär så går selenet inte över via mjölk det är därför man ska ge Selen+E-vitaminge 6 veckor före födsel+ 2 veckor före födsel...
PM. Om man ska vara exakt och skriva långa inlägg, så menar jag att varför man ger selen före födseln är eftersom selenet går över till moderkakan och till ungen i en avsevärt större mängd än vad det gör när det ska gå via mjölken när ungen är född.
« Senast ändrad: 16 feb-11 kl 10:49 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 feb-11 kl 17:41 »
Ok, misstänkte att det kanske inte var tillräckligt men har inte innehållet klart för mig.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 14 feb-11 kl 23:03 »
Grimla!  Du gör mig bekymrad.  Dina uppgifter om att selen inte skulle ha ett smalt terapeutiskt fönster finner jag tveksamma ur flera synpunkter:

a)  Vilket djurslag uttalar Du Dig om?  Visserligen förekommer svaret på gettavlan, men enligt Dina egna uppgifter är Du inte ägare av några getter.  Det skulle vara intressant att veta om Du verkligen menar att detta gäller getter.

b)  Enligt veterinär-FASS HAR selen ett vad man får kalla för smalt terapeutiskt fönster.  Vet-FASS säger så här om får, kor och grisar:

"Symtom kan ses vid doser över 1 mg/kg av selen. Ostadig gång, onormal kroppsställning, diarré, buksmärta, ökad puls och respiration, skummande nasalt exsudat."

c)  Jag har använt selenpreparat på veterinärförskrivning sedan år 2000.  Veterinärerna har alltid gjort mig uppmärksam på risken för överdosering för getter.

d)  Vilken källa stödjer Du Dig på?  Vi brukar på gettavlan gärna ange sådana, om vi kommer med "nya" eller, som vi tycker, viktiga upplysningar.

e)  Många som är okunniga eller nybörjare vad gäller djurhållning söker stöd och hjälp på alternativ.nu.  Därför anser jag att det är nödvändigt att vi håller en hög kvalité på våra inlägg, rent faktamässigt.

SLUTSATS:  Selen och selenpreparat bör alltjämt anses ha ett smalt terapeutiskt fönster, och doseringsanvisningarna skall följas med noggrannhet, om ej en getkunnig veterinär har förskrivit annat!

H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 14 feb-11 kl 23:14 »
Det terapeutiska fönstret för selen är ungefär en tiopotens.  Om Du överdoserar till 30 gånger rekommenderad dos, så får Du säkert förgiftning!  Och symptomen för brist och förgiftning kan vara mycket snarlika, för att inte säga identiska ... :o

Det är riktigt, att slickstenar inte innehåller tillräckligt av något spårämne för att bota en redan uppkommen brist.  Dem har vi ju för att förebygga.

(Men Du menar väl 2 veckor efter förlossning?  ;) )

Aha, där hann Du före, Torptomten!  Nåja, jag skickar det här i alla fall!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 15 feb-11 kl 00:26 »
(Men Du menar väl 2 veckor efter förlossning?  ;) )
??? Nej jag menar 6 v före och sen 2 veckor före som alltid gällt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 15 feb-11 kl 01:00 »
a)Vilket djurslag uttalar Du Dig om?  Det skulle vara intressant att veta om Du verkligen menar att detta gäller getter.
Djurslagen var häst,svin,får,fjäderfä,nöt,hund,katt.
Uttalandet var inte specifikt, trodde man fick dryfta saker ur andra perspektiv än get.

b)Enligt veterinär-FASS HAR selen ett vad man får kalla för smalt terapeutiskt fönster."Symtom kan ses vid doser över 1 mg/kg av selen.
Enligt veterinär-FASS står det:kronisk selenförgiftning uppträder vid dagligt intag av foder innehållande 5-40mg selen/kg foder under veckor till månader.
Där står också att läsa: "det fodras mer än 30 gånger högre doser än rekomenderat", för att framkalla akuta symptom

d) Vilken källa stödjer Du Dig på?  Vi brukar på gettavlan gärna ange sådana, om vi kommer med "nya" eller, som vi tycker, viktiga upplysningar.
Veterinär FASS är min källa. Skapligt bra källa..eller ;D

e)  Många som är okunniga eller nybörjare vad gäller djurhållning söker stöd och hjälp på alternativ.nu.  Därför anser jag att det är nödvändigt att vi håller en hög kvalité på våra inlägg, rent faktamässigt.
Samma här. Därför ska man t.ex inte skriva att killingarna får selen via mjölken.
« Senast ändrad: 15 feb-11 kl 09:27 av Grimla »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 15 feb-11 kl 01:31 »
En kompis har en lantget som fick en killing för två dagar sedan. Den lilla kan bara stå på frambenen och släpar bakbenen rakt bakåt, den ligger mest men verkar inte ha ont.  Kan det vara en bristsjukdom?

Så här ser det ut när det är Kopparbrist! på unga djur.

Sista bilden visar symptom på lite äldre från ca 6veckors ålder "sway back".
« Senast ändrad: 16 feb-11 kl 11:23 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 15 feb-11 kl 11:39 »
??? Nej jag menar 6 v före och sen 2 veckor före som alltid gällt.
Då förstår jag inte alls ..  ???

Och tack, Rosa!  Det är ett lamm, eller hur?  Man undrar, om det kan se något annorlunda ut på killing, och om det finns gradskillnader.
« Senast ändrad: 15 feb-11 kl 11:48 av Trollmor »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 15 feb-11 kl 13:45 »
Och tack, Rosa!  Det är ett lamm, eller hur?  Man undrar, om det kan se något annorlunda ut på killing, och om det finns gradskillnader.

Ja det är en lammunge. Kan tro att det finns gradskillnader, men det sprider sig från bakdelen framåt eftersom tiden går. Orsakas av att mamman haft kopparbrist den senare hälften av dräktigheten.
« Senast ändrad: 15 feb-11 kl 13:49 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #18 skrivet: 15 feb-11 kl 16:24 »
"Tur att Alternativ.nu finns - här får man alltid hjälp av erfarna, kunniga getmänniskor.  :) "  Ja, dit räknar vi Dig, Bergsblomma!!!  :) :D
Tack det var snällt sagt, jag är bara en vetgirig getnybörjare!
White muscle disease:
http://sheepandgoat.com/articles/WMD.html

Swayback kopparbrist :
http://www.nadis.org.uk/DiseasesSheep/Swayback/Swayback%20prevention.htm
Men om det är kopparbrist så borde det synas på geten - fiskstjärtssvans, avsaknad av pigment i pälsen (även hos killingen) osv. Om det är något jag har lärt mig så är det att söka information om kopparbrist!  ;D

Vore det inte bra om en veterinär kom och gav killingen selen samt e-vitaminspruta? (Om det nu är anledningen till lamheten.)

Sussilo

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 feb-11 kl 17:13 »
Tyvär så går selenet inte över via mjölk det är därför man ska ge Selen+E-vitaminge 6 veckor före födsel+ 2 veckor före födsel...

Selenet finns i råmjölken. Däremot höjer man e-vitaminhalten i mjölken genom tillskott. Se Bergsblommans första länk om White muscle disease:

"WMD can be prevented by supplementing the diet of susceptible animals with selenium and vitamin E. Since it occurs mostly in lambs and kids whose mothers were fed a selenium-deficient diet, supplementation of pregnant animals helps reduce disease in newborns. This is because selenium is transferred from dam to fetus across the placenta and also is present in the colostrum. While not much Vitamin E is transmitted across the placenta, colostral levels of Vitamin E increase with ewe/doe supplementation. "

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 2 användare
Stengrim, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser