Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammalt trägolv, val av lack?  (läst 17873 gånger)

Cees

• Närke
Gammalt trägolv, val av lack?
« skrivet: 11 feb-11 kl 13:36 »
Hej:)

Har ett par gamla furugolv med sliten lack på vissa ställen..
Tänkte om man kunde slippa att slipa hela golven o lacka om?
Kan man slipa lite på dem slitna ställena och lacka? vill ju gärna att det ska se lite gammalt och slitet ut.
Spelar det stor roll vilken lack man väljer? finns det olika nyanser?

Mvh Morgan

Broberg

• Gäst
SV: Gammalt trägolv, val av lack?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-11 kl 13:41 »
Hej:)

Har ett par gamla furugolv med sliten lack på vissa ställen..
Tänkte om man kunde slippa att slipa hela golven o lacka om?
Kan man slipa lite på dem slitna ställena och lacka? vill ju gärna att det ska se lite gammalt och slitet ut.
Spelar det stor roll vilken lack man väljer? finns det olika nyanser?

Mvh Morgan

Lackade golv ser aldrig gamla ut, bara slitna eller inte slitna.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 11 feb-11 kl 19:50 »
om golven är snyggt slitna så skulle jag lacka hela golvet med en tålig klarlack.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 feb-11 kl 19:56 »
om golven är snyggt slitna så skulle jag lacka hela golvet med en tålig klarlack.

Om det är så och golvbräderna är av en tillräcklig kvalitét, så slipar man bort den kvarstående lacken försiktigt med en handslipmaskin.
Sen börjar man skura. Enligt mitt tycke förstås...

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 11 feb-11 kl 20:01 »
Snyggast blir det faktiskt om du hyr en slipmaskin och slipar ner lacken och lackar om....
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 feb-11 kl 20:11 »
Snyggast blir det faktiskt om du hyr en slipmaskin och slipar ner lacken och lackar om....

Hädare!! Blir ju helt platt och fulare och sämre än det billigaste billigaste laminatgolvet man kan hitta i de billigaste billigaste lågprisbutikerna.
Dumt att göra ett dåligt golv, när man kanske både billigare och enklare kan göra ett bra och snyggt golv.

flax

• Halland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-11 kl 20:15 »
Tja, tycker man att skurgolv är ett bra alternativ, så kan man ju lägga på govsåpa och skura golvet en gång i veckan....
Själv har jag andra prioriteringar.

bua

« Svar #7 skrivet: 11 feb-11 kl 21:25 »
Hur är det slitet? Fläckvis avnött eller?
Plastlacker slits fort och blir bara fula. Jag tror at du kan tvta noga, låta torka ordentligt och antingen fernissa med gamaldags fernissa eller stryka tunt med linoja. Är den gamla fernissan/lacket pigmenterat kan du förska tillsätta lite pigment i samma kulör. Jag tycker också att det gamla och slitna har sin charm + at det syns att här har människor levt, älskat grälat etc.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 feb-11 kl 21:28 »
Tja, tycker man att skurgolv är ett bra alternativ, så kan man ju lägga på govsåpa och skura golvet en gång i veckan....
Själv har jag andra prioriteringar.

En gång i veckan? Går du direkt in med stövlarna från ladugården eller leråkern?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 feb-11 kl 22:01 »
Det skulle inte vara ett alternativ att måla golvet?

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 feb-11 kl 22:06 »
Det skulle inte vara ett alternativ att måla golvet?

Det borde komma på andra plats i kön. Med riktig färg. Underbart vackert... Och bra, lättskött och allt det där.

Vilse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 feb-11 kl 22:27 »
Slipa ner det,,olja det,,låt det sen åldras o slitas bäst det vill,,vackert!
dammsuga och torka som allt annat golv,,ljummet vatten med grönsåpa och ett varv med moppen,

Cees

• Närke
« Svar #12 skrivet: 12 feb-11 kl 20:10 »
Tack för alla snabba svar!
Golven är mest slitna vid ingångarna till rummen.. där är lacken bortsliten helt eller fläckvis.. annars mest repor o så.
ett av golven har lite nyans skillnader här o där plus att jag tycker att lacken är rätt mörk.. så det borde ju vara pigment i den, är väldigt dåligt insatt på det här så alla tips o råd uppskattas..
Fernissa hur fungerar den blir det en "yta" som på lack eller blir det mer som att olja golven?
Helst så skulle jag vilja slipa ner dem och olja dem ist men det blir ett för stort projekt för närvarande, vill bättra på dem lite bara..
Kan inte säga att dem är speciellt snyggt slitna definitivt inte det golvet med nyansskillnader..

Testade på en liten yta där det var slitet med lite båtlack jag hade hemma:) såg rätt ok ut men den va inte lika mörk som den gamla lacken.. hur vet man om det är lack eller fernissa som har används?

flax

• Halland
« Svar #13 skrivet: 12 feb-11 kl 20:54 »
Tack för alla snabba svar!
Golven är mest slitna vid ingångarna till rummen.. där är lacken bortsliten helt eller fläckvis.. annars mest repor o så.
ett av golven har lite nyans skillnader här o där plus att jag tycker att lacken är rätt mörk.. så det borde ju vara pigment i den, är väldigt dåligt insatt på det här så alla tips o råd uppskattas..
Fernissa hur fungerar den blir det en "yta" som på lack eller blir det mer som att olja golven?
Helst så skulle jag vilja slipa ner dem och olja dem ist men det blir ett för stort projekt för närvarande, vill bättra på dem lite bara..
Kan inte säga att dem är speciellt snyggt slitna definitivt inte det golvet med nyansskillnader..

Testade på en liten yta där det var slitet med lite båtlack jag hade hemma:) såg rätt ok ut men den va inte lika mörk som den gamla lacken.. hur vet man om det är lack eller fernissa som har används?

Lack...fernissa.. samma sak....är det oljeburet gulnar lacken och nyansskillnader uppstår där det är bortslitet och träet åldras utan påverkan av lackskiktet.
Olja är en mycket tåligare ytbehandling än såpa, men båda alternativen kräver en slipning av golven för att få bort befintligt lackskikt. Tyvärr kan du inte trolla bort skillnaderna på något snabbt och enkelt sätt, men du kan naturligtvis behandla ytan som i dagsläget är utan lack. Detta gör du smidigast med ny lack och lever med nyansskillnaderna.  ;)
Lycka till!

flax

• Halland
« Svar #14 skrivet: 12 feb-11 kl 20:55 »
En gång i veckan? Går du direkt in med stövlarna från ladugården eller leråkern?

Nej, verkligen inte, men det var så man behandlade skurgolv på "den gamla goda tiden" för att hålla porerna i trägolvet igentäppta..... :P

malarmaster

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 feb-11 kl 21:23 »
för att kunna svara måste jag veta: hur länge sedan är det golvet lackades sist/hur gammalt är golvet?
det är avgörande med vad golvet lackades med förra gången.
Är det så gammalt att det är gjort med en linoljefernissa dvs tidigare än 60-talet kan det förklara varför golvet är mörkt då fernissa gulnar kraftigt o furu gör likadant.det i kombination gör att golvet blir i brunton.
är det lackat senare är det troligen med en alkydoljelack/fernissa  eller en 2-komponentlack.
Är det linoljefernissa brukar det gå att bättra slitna fläckar med ny linoljefernissa.du får visserligen nyansskillnad men lacken gifter sig.Det går tillomed att ta hela golvet efter kraftig rengörning.
Försök däremot inte att använda någon annan färgtyp ovanpå linoljan.det skiter sig med häftproblem och avflagning.Givetvis går det att måla golvet med en linoljefärg i kulör.
Är det någon modernare färgtyp blir det mer problematiskt.De flesta lacker idag är vattenbaserade o baserade på en akrylbas.De kräver trärent underlag för att funka,går sällan att bättra
gammal linoljefernissa känns igen på att gnuggar du ytan snabbt med ett slippapper så geggar det igen pga värmeutvecklingen. ett annat tecken är ifall det finns små krackeleringar o bruna knutor i lacken(hittas enklast i hörnor). känns som knottror när man tar handen över ytan.
Ny linoljefernissa köps i byggnadsvårdsbutik eller välsorterad färghandel.
OBS att linoljefärg o fernissa inte är samma sak,fernissa innehåller hartser som gör det slittåligt.Ulf

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 feb-11 kl 22:17 »
Nej, verkligen inte, men det var så man behandlade skurgolv på "den gamla goda tiden" för att hålla porerna i trägolvet igentäppta..... :P

Skurning är ingen behandling, det är en rengöringsmetod och det görs när det blivit för skitit.

sub rosa

« Svar #17 skrivet: 24 feb-11 kl 19:39 »
En halvmatt parkettlack! Skit-enkel!  Rugga ytan med ett 220 papper, damsug väl och torka med fuktig trasa. Häll ut med och fördela jämt fiberduks-spackel. Mellanslipa en gång, damsug väl och torka med fuktig trasa igen. Strykning nr2 - låt torka.

Klart!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Hilde

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 05 mar-13 kl 10:25 »

Kanske värre än så! Tänker på... barn.  :D

Mina golv ser fördjävliga ut och ska slipas.
Det har varit kennel i huset vid två olika tillfällen.  ::)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Klara

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 05 mar-13 kl 18:44 »
Jag har ett sådant lackat och fult slitet golv i mitt hus. Har kommit på att jag ska måla det med linoljefärg för att slippa slipa. Målarmaster skriver att det går bra att måla med linoljefärg på linoljefernissa - men hur blir det om det är någon annan sorts lack? Golvet är nog lagt på femtitalet, det verkar som om de då bröt upp de gamla (väldigt vackert slitna breda furuplankor... sitter som mellanväggar till garderober nu....) golven och la in grangolv som underlag till linoleummattor. Hittade en tidning från 1957 under linoleummattan i ett annat rum.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare
MickeMård, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser