Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja, Byta fröer  (läst 90906 gånger)

vicky-g

• Västmanland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #320 skrivet: 30 maj-11 kl 12:53 »
Det stora problemet är att jag måste betal 80 kr för att fröna ska till Grekland och det har jag inte råd med. Då blir det ju ingen direkt vinst på fröerna utan jag kan ju lägga de pengarna på att köpa exakt det jag vill ha i frö väg.

Fast frökedja är ju kul.

sway307

• Hälsingland
« Svar #321 skrivet: 30 maj-11 kl 14:52 »
skippa att skicka till grekland då? kör en frökedja endast i Sverige blir billigare så?

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #322 skrivet: 31 maj-11 kl 09:09 »
Varför skippa Grekland?? Jag tror inte alla som fick en överraskning på posten härom veckorna tyckte det var så himla tråkigt. Tvärtom. Vilket fall som helst så kom jag överens me Vicky att jag tar portot som krävs fr Sverige t Grekland och så betalar hon eller den som e innan mig bara inrikes kostnaden. Jag kommer ändå stå för vidare skicket och sen alla 14 brev jag skicka betala jag oxå själv och har inte sagt nått om det. Paket e kul och då jag fyller år på julafton så behöver jag mera överraskningar under resten av året. Så skicka på så öppnar jag plånboken! :P

Jakobsson

« Svar #323 skrivet: 31 maj-11 kl 09:24 »
Nej, absolut inget skippa Grekland! Jag e toknöjd med fröerna därifrån, dom växer så
det knakar!  ;D

Heja Christinaki!

Jag väntar fortfarande md spänning på nästa paket!  ;D

//
Jakobssons fru

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #324 skrivet: 31 maj-11 kl 09:32 »
Greklandsfrörena var verkligen kul!!
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #325 skrivet: 31 maj-11 kl 09:36 »
Jag förstod inte vilka fröer som var från Grekland, hade bråttom att skicka vidare, så för min del får de gärna vara med igen. Jag kan också vara med och betala för den resan, tex lägga i extra frimärken i paketet till Christinaki.

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #326 skrivet: 31 maj-11 kl 18:41 »
Fröer från Grekland? I kedja nr 2?
Har jag missat??  ???
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #327 skrivet: 31 maj-11 kl 22:55 »
Det var i kedja 1. :) Fick hamna först i listan då jag var tillfälligt hemma i Sthlm men hade inga roliga fröer hos mamma så när jag kom hem till Grekland satt jag och knåpa ihop brev till samtliga i kedja 1 me lite grek-fröer. Hoppas jag inte missa någon! skrik till i sånt fall!! :)

Anemona

• Skåne
« Svar #328 skrivet: 01 jun-11 kl 00:01 »
Det var i kedja 1. :) Fick hamna först i listan då jag var tillfälligt hemma i Sthlm men hade inga roliga fröer hos mamma så när jag kom hem till Grekland satt jag och knåpa ihop brev till samtliga i kedja 1 me lite grek-fröer. Hoppas jag inte missa någon! skrik till i sånt fall!! :)
Ok  :)
Ingen fara, hoppas bara nu "året-runt-kedjan!" nu kommer igång så man får frossa igen.... ;D
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #329 skrivet: 03 jun-11 kl 20:49 »
Tycker att alla ska skicka sina fröer till dig tillsammans med returporto, att du sriver vilka fröer som finns, behövande säger vad som önskas. Du får alla fröer och mer jobb  ;), alla får hela utbudet och snabbare leverans. Julaftonskänslan finns kvar.  :D
(Säger hon som redan har mer än det finns plats till)
En trevlig idé, men överraskningsmomentet försvinner.  Kan Du ta med en Hemlig Påse, och lägga med i varje försändelse?  Blir mera jobb för Dig, Vicky, men kanske enklare ändå i längden?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anemona

• Skåne
« Svar #330 skrivet: 03 jun-11 kl 23:53 »
Kan vi inte bara köra på som tidigare?? Om Christinaki lägger lite extra porto för utrikes och att vi kör en eller två listor som cirkulerar? Mindre jobb för Vicky-g...? (Det har nog varit en del pyssel med detta?)

Anemona

• Skåne
« Svar #331 skrivet: 03 jun-11 kl 23:56 »
Om Christinaki ligger efter mig på listan kan jag lägga ut för Greklandpaketet?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #332 skrivet: 04 jun-11 kl 07:33 »
:D Ah, dessa härliga alternativare!  :D  Erbjuder sig att ta jobbet, eller bidra till varandras välgång på så många olika sätt!  :D :D

Kan man låta jobbet cirkulera, till exempel byta "central" för varje omgång, eller en gång om året?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #333 skrivet: 04 jun-11 kl 21:58 »
Ni e söta!! Det e ok för mig att betala. Jag tycker vi kör på som vanligt med överraskningsmoment när hela paketet kommer!

Anemona

• Skåne
« Svar #334 skrivet: 05 jun-11 kl 15:06 »
:D Ah, dessa härliga alternativare!  :D  Erbjuder sig att ta jobbet, eller bidra till varandras välgång på så många olika sätt!  :D :D
:-[ :)

Ni e söta!! Det e ok för mig att betala. Jag tycker vi kör på som vanligt med överraskningsmoment när hela paketet kommer!
:)
Ja, det kan vi väl?? Vicky_g, vad säger du?? :)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #335 skrivet: 05 jun-11 kl 15:30 »

Överraskningsmoment var perfekt! Vi kör!

;D

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

vicky-g

• Västmanland
« Svar #336 skrivet: 06 jun-11 kl 08:09 »
Paketet är på väg, men p.g.a. alla dessa röda dagar lär det väll ta tid. Lades på lådan i onsdags, men maken tror inte att det han med eftersom han var några minuter sen. Osäker på om lådan tömdes i torsdags, men fredag var ju en vanlig dag. Så paket borde komma fram till Santorini någon gång i veckan.

Av de två alternativen att skicka allt till frölistor med överraskningsmoment eller att alla skickar frön till mig som sedan beställs är det första att föredra tycker jag. Mindre jobb för mig och överraskningen är ju kul. Mera julafton till alla.  ;D
Jag har inget emot att samordna det hela.

Det är med portot till Grekland. 80 kr kan ses som en liten summa, men för mig är varje krona viktig. Har ganska nyligen blivit av med 55 % av min inkomst eftersom regeringen inte ser med blida ögon på deltidsarbetare. Så min hobby får inte bli för dyr och börjar portot skena iväg så att det blir dyrare än att köpa frön så måste jag avstå. Vilket jag självklart inte vill. Det här sättet att få frön är så bra på många sätt. Vi delar på påsar med för mycket frön och iallafall jag provar mycket mer än vad jag skulle gjort i annat fall.

Nu löser sig portokostnaden den här gången, men något vi alla bör tänka på är att frömängden bara ökar och ökar. Vad ska vi göra när det blir för mycket för att skickas runt? Fröna blir ju även gamla.  Än så länge har vi fått in nya listmedlemmar varje gång och då finns det ju chans att frön vi andra fått nog av kommer någon annan till nytta. Men jag har sett att vissa frön har valsat runt sen i början och det känns onödigt att de bara åker runt runt och kostar pengar.

Hur rensar vi ur på bästa sätt? Göra en lista på allt och skänka bort mot portokostnad till andra alternativare? Kanske med tillägget att de som vill kan skänka en slant till våra omkostnader. Det skulle kunna lösa den extra utgiften till Grekland och får vi in mer pengar skulle jag i varje paket kunna stoppa i frimärken som alla får ta t.ex. ett av för att dryga ut kostnaden för porto.

Eller bara en lista på sådant jag vet har åkt runt länge? Ge mig gärna er synpunkt på det hela.
Är ni nyfikna på ordningen på den här omgången???

Då får ni vänta ett tag till för nu är det dags att dra igång dagen med byggande av odlingslådor och äntligen kommer jag att kunna plantera ut det sista och så lite frön. Attans vad sent det blev i år. Men nästa år…

Återkommer med listan…

Bullerybo

• Närke
« Svar #337 skrivet: 06 jun-11 kl 12:13 »
Jag talar uppenbarligen för döva öron här eftersom ni fortsätter tjaffsa om frövikt och portokostnad: OM MAN TEJPAR ÖVER FRIMÄRKENA BEHÖVER NÄSTE MAN INTE FRANKERA OM DÅ POSTENS STÄMPLAR EJ FÄSTER. Det sk. kedjebrevstricket.

Hörde alla nu? ;D

Utlandsportot måste man såklart lägga till för ändå, och om det är någon som har ett mindre flexibelt samvete än jag få de väl betala för nya frimärken om de vill. Men man _behöver_ inte frankera nytt för var person när man skickar runt bytespåsar eller andra kedjebrev, rent praktiskt går det lätt att fuska med detta.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #338 skrivet: 06 jun-11 kl 12:19 »
Och om merparten gör så och lägger ner ett frimärke var så kommer nog merparten av utlandsportot att täckas.

Jag frankerade inte i förra kedjan och det kom fram.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

christelle

• Blekinge
« Svar #339 skrivet: 06 jun-11 kl 12:53 »
Och om merparten gör så och lägger ner ett frimärke var så kommer nog merparten av utlandsportot att täckas.

Jag frankerade inte i förra kedjan och det kom fram.
Jag frankerade om båda omgångarna eftersom märkena hade synliga stämplar - ska vi köra kedjetricket så måste nog märkena tejpas från start  :D
Med en riktigt glansig och glatt tejp  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser