Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rinnande ögon  (läst 3095 gånger)

L8smed

• Närke
Rinnande ögon
« skrivet: 11 feb-11 kl 07:22 »
Vår 9-månaders Dala pälsfårsbagge har haft besvär med rinnande ögon och det har också runnit ur näsan och munnen. Han verkar ha "fått till det" med tackorna först i början av december och sen började det här. Nu är det bättre men ska vi ge honom något kosttillskott. Han äter hö, havre och korn och är ganska ivrig på saltstenen.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Bagge
« Svar #1 skrivet: 11 feb-11 kl 14:16 »
Nått annat ni sett t.ex har han gnuggat nosen mot något? Nyst?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

L8smed

• Närke
SV: Rinnande ögon
« Svar #2 skrivet: 11 feb-11 kl 18:04 »
Hej. Nej, han har inte burit sig annorlunda åt på något sätt, kanske att han har varit lite stillsam. Jag kom på att vi i den vevan ungefär började ge dem krossat korn, innan hade de bara fått havre. Kan det ha påverkat honom?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 feb-11 kl 18:15 »
Korn har ju väldigt vassa hullingar på sina strån på axet. Kanske att något sådant har kommit in i näsa/ögon?

Jag hade tagit pencillinsalva i ögonen på honom. Alternativt köpt Noviform på Apoteket som är receptfritt och som man kan använda på hundarna om det har fått "drag" i ögonen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

L8smed

• Närke
« Svar #4 skrivet: 14 feb-11 kl 13:57 »
Tack! Vi provar en salva.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Bagge
« Svar #5 skrivet: 14 feb-11 kl 14:26 »
Jag skulle avmaska baggen också, med ett ivomec preparat. För att vara säker på att hans besvär inte kom från parasiter.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

L8smed

• Närke
« Svar #6 skrivet: 23 feb-11 kl 12:47 »
Då provar jag en avmaskning. Tack.

tåppon_co

• Finland
« Svar #7 skrivet: 09 okt-14 kl 20:42 »
Läste ditt inlägg och tänkte bara skriva ett inlägg om kraftfodret. Man ska inte så gärna ge kraftfoder åt baggar eftersom de kan få urinsten av det. Får de urinsten så är det rätt omöjligt att behandla, prognosen är mycket dålig. Så om ni ändå vill ge baggen kraftfoder kom ihåg att se till att ge honom ordentligt med salt också så han dricker mycket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser