Rinnande ögon

Startat av L8smed, 11 Feb-11 kl 07:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

L8smed

Vår 9-månaders Dala pälsfårsbagge har haft besvär med rinnande ögon och det har också runnit ur näsan och munnen. Han verkar ha "fått till det" med tackorna först i början av december och sen började det här. Nu är det bättre men ska vi ge honom något kosttillskott. Han äter hö, havre och korn och är ganska ivrig på saltstenen.

Rosa

Nått annat ni sett t.ex har han gnuggat nosen mot något? Nyst?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

L8smed

Hej. Nej, han har inte burit sig annorlunda åt på något sätt, kanske att han har varit lite stillsam. Jag kom på att vi i den vevan ungefär började ge dem krossat korn, innan hade de bara fått havre. Kan det ha påverkat honom?

vallhunden

Korn har ju väldigt vassa hullingar på sina strån på axet. Kanske att något sådant har kommit in i näsa/ögon?

Jag hade tagit pencillinsalva i ögonen på honom. Alternativt köpt Noviform på Apoteket som är receptfritt och som man kan använda på hundarna om det har fått "drag" i ögonen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

L8smed

Tack! Vi provar en salva.

Rosa

Jag skulle avmaska baggen också, med ett ivomec preparat. För att vara säker på att hans besvär inte kom från parasiter.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

L8smed

Då provar jag en avmaskning. Tack.

tåppon_co

Läste ditt inlägg och tänkte bara skriva ett inlägg om kraftfodret. Man ska inte så gärna ge kraftfoder åt baggar eftersom de kan få urinsten av det. Får de urinsten så är det rätt omöjligt att behandla, prognosen är mycket dålig. Så om ni ändå vill ge baggen kraftfoder kom ihåg att se till att ge honom ordentligt med salt också så han dricker mycket.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

173 Gäster, 4 användare (1 Dolda)
ánimo, von tratt, simon.arvestrand