Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninrättegång  (läst 47934 gånger)

Djinn

• Gäst
SV: Kaninrättegång
« Svar #140 skrivet: 15 apr-11 kl 21:52 »
Justitiemord får plötsligt en helt ny innebörd. (Jag syfter till kaninernas lidande.)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #141 skrivet: 15 apr-11 kl 22:11 »
För min del fattar jag allt mindre av detta ...  ???  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Just_me

• Småland
« Svar #142 skrivet: 16 apr-11 kl 14:35 »
När domen kommer den 28:e april kommer den troligen att överklagas av den part som förlorar.
Eftersom nu åklagaren har visat sina kort eller snarare brist på kort så kan jag agera på lite annorlunda sätt.
jag har skriftligen bjudit in Jordbruksverket, Länsstyrelsen, Kommunen samt veteriärförbundet under 2010 att närvara vid en normal slaktdag för att de skall kunna förvissa sig om hur det går till. Samtliga har avböjt min inbjudan. Om de hade närvarat så faller ju hela anklagelsekedjan som ett korthus och det vore ju ett kraftigt nederlag för den drivande kraften....
Det finns ytterligare ett mål mot mig som är direkt kopplat till MR B. Det ligger i dag hos förvaltningsrätten efter ett överklagande på Länsstyrelsens beslut som har förbjudit mig att använda slag i huvudet vid bedövning. Jag får inte ens vid nödslakt bruka detta. Nödslakt= misslyckat skott/skadskjuten kanin. Metoden är rekommenderad vid dessa tillfällen, dock tydligen inte för mig.
Gösta

Så man fråntar rätten att nödslakta ett djur hos en slaktare... det låter jättevettigt.
Du får börja elda ihjäl kaninerna istället, eller stampa ihjäl dem. Då kanske de blir nöjda.

Kan ju få "feltvist" i alla lägen men jag tycker du bör engagera medierna. Det här fallet är så pass komiskt/ironiskt att det nog lockar till en och annan artickel hos de största AB och Expressen.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #143 skrivet: 16 apr-11 kl 15:09 »
Kan ju få "feltvist" i alla lägen men jag tycker du bör engagera medierna. Det här fallet är så pass komiskt/ironiskt att det nog lockar till en och annan artickel hos de största AB och Expressen.
Slakt, precis som jakt, är inget kreti och pleti vet eller vill veta hur det går till. (men gärna har åsikter om!)
De är glada om de får sitt vacuumförpackade mög på stormarknaden med en massa tillsatser för att det skall gå att äta.

De vill inte veta hur det går till att slakta, inte minst kaniner för de är ju gulliga! Precis som bambi i skogen som alla hemska rådjursjägare mördar... *sarkasm*

Skämt åsido så har inte svensson en aning om hur slakten går till och vill heller inte veta.
Att Aftonhor... eh, Aftonbladet skulle ta upp detta för att ni skall få stöd i debatten är nog rätt rökt.

Låt oss hoppas att kompetensen får ta beslut i saken och inte inkompetenta motståndare.

Just_me

• Småland
« Svar #144 skrivet: 16 apr-11 kl 15:17 »
Slakt, precis som jakt, är inget kreti och pleti vet eller vill veta hur det går till. (men gärna har åsikter om!)
De är glada om de får sitt vacuumförpackade mög på stormarknaden med en massa tillsatser för att det skall gå att äta.

De vill inte veta hur det går till att slakta, inte minst kaniner för de är ju gulliga! Precis som bambi i skogen som alla hemska rådjursjägare mördar... *sarkasm*

Skämt åsido så har inte svensson en aning om hur slakten går till och vill heller inte veta.
Att Aftonhor... eh, Aftonbladet skulle ta upp detta för att ni skall få stöd i debatten är nog rätt rökt.

Låt oss hoppas att kompetensen får ta beslut i saken och inte inkompetenta motståndare.

Tycker inte man behöver vara inriktad på slakten (även om jag förstår precis vad du menar!) utan sättet de driver den här rättegången på.
Åklagaren förstjänar publik shame! Det är ju pinsamt och ett förbannat slöseri av skattemedel. Dessutom känns det som om Gösta jagas personlien av de här idioterna.
Även om man inte vill läsa om slakt så trir jag de flesta fattar att nödslakt är nått alla slaktare och djurägare måste få ta till när nöden kräver det!
Media har en tendens att lysa på saker myndigheter helst vill hålla för sig själv och det skulle nog behövas i det här fallet!
Sen vet jag att i vart fall Aftonbladet har en förkärlek till ironiska artiklar och gärna häcklar rättssystemet. De skulle nog vilja skriva om det.

Gille

• -
« Svar #145 skrivet: 16 apr-11 kl 16:36 »
Kommer ATL att skriva om det?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #146 skrivet: 16 apr-11 kl 17:30 »
Jag avvaktar domen först och det gör media också. Finns ju igentligen ingenting att skriva om förrän domslutet kommer.
Blir jag fälld för lagbrott ??? kommer jag att agera kraftfullt i media. Vi får avvakta den 28:e april.
Vet inte om jag sagt det tidigare men Svenska Försvaret har anlitat mig för att slakta kaniner ute i fält som skall användas till överlevnadsövning för militären. De får inte utföra detta själva utan en erfaren godkänd slaktare ;D ;D ;D måste utföra handlingen. jag blev ombedd att göra det eftersom jag både kan och vet hur detta ska ske enligt lag.  ;D ;D Statens Jordbruksverk har rekommenderat mig, dock inte MR B
Man kan ju tro att det är första april!
Även en jaktkurs blev nekad att avliva själva. Jag avlivade och tog ur. Sedan fick de avpälsa och ta av huvudet.
Jag är åtalad men anlitas av samma myndigheter :o
Gösta

Jakobsson

« Svar #147 skrivet: 16 apr-11 kl 17:55 »
Jag avvaktar domen först och det gör media också. Finns ju igentligen ingenting att skriva om förrän domslutet kommer.
Blir jag fälld för lagbrott ??? kommer jag att agera kraftfullt i media. Vi får avvakta den 28:e april.
Vet inte om jag sagt det tidigare men Svenska Försvaret har anlitat mig för att slakta kaniner ute i fält som skall användas till överlevnadsövning för militären. De får inte utföra detta själva utan en erfaren godkänd slaktare ;D ;D ;D måste utföra handlingen. jag blev ombedd att göra det eftersom jag både kan och vet hur detta ska ske enligt lag.  ;D ;D Statens Jordbruksverk har rekommenderat mig, dock inte MR B
Även en jaktkurs blev nekad att avliva själva. Jag avlivade och tog ur. Sedan fick de avpälsa och ta av huvudet.
Gösta

Ska man skratta eller gråta  ???
Inte klokt ju! Hur man än vrider på det så går dom ju emot sig själva!

P**kon*

//
Jakobssons fru

Broberg

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 16 apr-11 kl 18:04 »
Gösta

Ja, vad säger man...  ;D ;D Helt sjukt!

Trollmor

• -
« Svar #149 skrivet: 16 apr-11 kl 21:37 »
Intressant ...  ::)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #150 skrivet: 16 apr-11 kl 22:09 »
Men herregud, är det inget du kan använda emot dom på nåt sätt???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Bettan Jernberg

• Värmland
« Svar #151 skrivet: 16 apr-11 kl 22:19 »
Sverige är fantastskt....... Horibelt... Får väl lov att anmäla mej själv nu då. För två år sen blev min katt överkörd fick hela bakkärran krossad, det var bara att inse att räddningen var obefintlig. Av ren barmhärtighet tog jag syllen (som jag förövrig alltid avänt vid kaninslakt) och gjorde slut på lidandet DIREKT. Frågan är då skulle jag ha stoppat henne i bilen och åkt till veterinären istället å låtit avliva henne där??????  Helsjukt. Nu gick det snabbt och INTE f*n var det nån trevlig handling från min sida. Meeeeen..... däremot kommer jag att fortsätta slakta mina egna kaniner i framtiden också.

Jag står förmina handlingar/Bettan
Mormors visdomsord: -Lyssna på andra, men gör som du själv vill...

Just_me

• Småland
« Svar #152 skrivet: 16 apr-11 kl 23:18 »
Sverige är fantastskt....... Horibelt... Får väl lov att anmäla mej själv nu då. För två år sen blev min katt överkörd fick hela bakkärran krossad, det var bara att inse att räddningen var obefintlig. Av ren barmhärtighet tog jag syllen (som jag förövrig alltid avänt vid kaninslakt) och gjorde slut på lidandet DIREKT. Frågan är då skulle jag ha stoppat henne i bilen och åkt till veterinären istället å låtit avliva henne där??????  Helsjukt. Nu gick det snabbt och INTE f*n var det nån trevlig handling från min sida. Meeeeen..... däremot kommer jag att fortsätta slakta mina egna kaniner i framtiden också.

Jag står förmina handlingar/Bettan

Ja se vi är mördare hela bunten... Jag har dödat en fågelunge en gång som blivit påkörd, fått bägge vuingar brutna, näbben hängde på sne och ena benet var borta.
Jag borde förstås ha haft barmhärtighet och låtit den ligga kvar... 
Blä för sverige

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #153 skrivet: 17 apr-11 kl 08:11 »
Jepp samma här, i securitasuniform mitt i stan avlivade jag en fågelunge som krälat sönder bägge vingar i asflaten med hjälp av en äldre dam som dolde min handling i en gränd. Ett sving i en tegelbelagd fönsterkarm och lidandet var över. Naturligtvis skulle jag som övriga 200 man som stirrande passerade dens krälande bara passerat  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Just_me

• Småland
« Svar #154 skrivet: 17 apr-11 kl 14:25 »
Man skulle gjort en kupp.
Alla som någonsin nödslaktat ett djur av något slag skulle samlas vid en och samma polisstation i typ Uppsala och säga:
"Gösta NN är anmäld för nödslakt och eftersom det då gör nödslakt olagligt vill jag anmäla mig själv."

Sen tvingar vi polisen att ta emot varje nödslakt-anmälan en efter en så kan vi stå där i kö och ställa till ett helvete. Då skulle det nog uppmärksammas ;)

Om han blir fäld är jag i vart fall beredd att göra det! Utan tvekan!

Trollmor

• -
« Svar #155 skrivet: 17 apr-11 kl 15:54 »
Heder åt den äldre damen också, Kimma!

(Gösta heter Jonsson i efternamn)

Om vi ställer oss i en sån kö, bör vi noga kolla först att det blir uppmärksammat i media ...  Men först väntar vi på domen, enligt Göstas instruktion.

Gösta

« Svar #156 skrivet: 17 apr-11 kl 18:59 »
Helt rätt Trollmor. Vi avvaktar domen först.
Gösta

skånetösen

• Skåne
« Svar #157 skrivet: 25 apr-11 kl 08:28 »
Har följt tråden med intresse och faller in i kören av indignation och huvudskakningar. Måste också ställa mig i kön för att anmäla mig själv. Tvingades nödslakta en av mina kaniner en tidig morgon när en iller brutit sig in i kaninburen. Skrämde iväg illern ( som hade ett snyggt struptag om kaninen ) dängde den avsvimmade kaninen i huvudet med flatsidan av en yxa för att sedan omedelbart dekapitera densamma med andra sidan yxan. ( Vad gör man i yrvaket tillstånd kl fyra på morgonen??? ) Antar att detta gör mig inte bara till en kaninmördare utan också djurplågare. Eller ska jag kanske polisanmäla illern?

Stöööööön för svensk byråkrati. Synd att jag inte sitter som nämndeman i just den rättegången ( utan just nu bara i tråkiga skattemål ) för då hade det åtminstone funnits en sansad ( vad gäller slakt iallafall ) person i rummet utöver Gösta.

Avvaktar domen med spänning.

Stå på dig Gösta!!!
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Gösta

« Svar #158 skrivet: 26 apr-11 kl 13:26 »
Hej.
Har inte skrivit något på ertt tag. Är mycket mera psykiskt påfrestande än jag kunde ana. Har väldigt svårt att sova t. ex. Att bli åtalad för att jag följer lagen är jobbigt. De här två dagarna fram till torsdag kl. 14.00 blir extremt kämpigt. Jag kommer att hämta ut domen personligen i Uppsala. Skriver om den först på fredag. Orkar nog inte innan.
Tack för allt stöd från Er!
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #159 skrivet: 26 apr-11 kl 13:41 »
Hej.
Har inte skrivit något på ertt tag. Är mycket mera psykiskt påfrestande än jag kunde ana. Har väldigt svårt att sova t. ex. Att bli åtalad för att jag följer lagen är jobbigt. De här två dagarna fram till torsdag kl. 14.00 blir extremt kämpigt. Jag kommer att hämta ut domen personligen i Uppsala. Skriver om den först på fredag. Orkar nog inte innan.
Tack för allt stöd från Er!
Gösta

Styrkekram till dig Gösta!  :-* Ta den tid du känner att du behöver. Även om vi såklart är spända på resultatet så ska du inte känna nån press från vår sida. Du vet ju att vi är med dig hur det än går.  :)

(Och jag skriver "vi" helt fritt här eftersom jag känner att jag kan skriva för oss alla. ;) )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 3 användare
javill, Radar, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser