Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninrättegång  (läst 47930 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Kaninrättegång
« Svar #100 skrivet: 24 feb-11 kl 00:24 »
Fullt stöd från Blekinge-tosing.

Eldens Väktare

• -
« Svar #101 skrivet: 24 feb-11 kl 08:53 »
Angående rättshaverist, läs och begrunda.

Statsvetaren Lisbeth Lindeborg har hävdat att den "enskilde svenske medborgaren som oförskyllt råkar i konflikt med en myndighet blir en 'rättshaverist'".
Hon menar att "enskilda medborgare har en svag rättsposition gentemot maktfullkomliga svenska myndigheter"
Med den aspekt som Lindeborg anlägger på rättshaveribegreppet, blir det i många fall ett maktmedel för myndigheterna:
De kan använda rättshaveristämpeln för att befria sig från kritiska medborgare, utan att behöva ompröva sina ställningstaganden. Medborgaren i fråga kanske för en kamp som till stor del är berättigad, men personen ifråga blir trots detta känd som en person som "kämpar mot väderkvarnar". För varje rättshaverist finns det en motpart: en rättshaverist i myndighetsställning.

Läs framför allt sista stycket. En motpart "en rättshaverist i myndighetsställning" Skillnaden är dock att de inte behöver ha rätt, de får rätt.
"- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination -" Albert Einstein

Sussilo

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 24 feb-11 kl 10:28 »
Ang. rättshaveri, journalistik och andra diskussioner i denna tråd.

Ämnena är både intressanta och viktiga, men skapa egna trådar för dessa diskussioner. Denna tråd är Göstas och till för att vi ska få information om kommande rättegång.

Gösta

« Svar #103 skrivet: 25 feb-11 kl 15:41 »
Har gått igenom alla handlingar i fallet.
Helt uppenbart har åklagaren blandat ihop branschens uppdrag med min verksamhet. Tyvärr vill han inte medge detta utan hävdar sin ståndpunkt. Problemet för honom blir ju att föra fram bevis i detta vilket han knappast har. han bygger hela åtalet på Björn Daléns (SJV) uttalanden vilket bara är fria fantasier.
Väl mött den 14/4 för de som vill och kan närvara.
Gösta

Just_me

• Småland
« Svar #104 skrivet: 25 feb-11 kl 15:44 »
Har gått igenom alla handlingar i fallet.
Helt uppenbart har åklagaren blandat ihop branschens uppdrag med min verksamhet. Tyvärr vill han inte medge detta utan hävdar sin ståndpunkt. Problemet för honom blir ju att föra fram bevis i detta vilket han knappast har. han bygger hela åtalet på Björn Daléns (SJV) uttalanden vilket bara är fria fantasier.
Väl mött den 14/4 för de som vill och kan närvara.
Gösta

Låter som att åklagaren mest kommer göra bort sig.
Önska jag kunnat åka dit, får skicka en stöttande tanke istället.
Kämpa på! Du har många bakom dig!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #105 skrivet: 26 feb-11 kl 21:57 »
Bara en detalj, Gösta:  Vilken sorts slaktmask använder Du?  Jag har sett både sådana som man stoppar in en krutladdning i, och sådana som man spänner en fjäder i, för hand.

Vi tänker på Dej.  Försök ändå att sova om nätterna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #106 skrivet: 27 feb-11 kl 00:34 »
Jag är inte Gösta  ;)  men jag vet att han använder den fjäderspända varianten.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #107 skrivet: 27 feb-11 kl 11:17 »
Helt korrekt som Sara skriver. Den slaktmask jag använder är framtagen för kaniner. Den är fjäderdriven. Den masken som laddas med skott är till för större djur som kor, oxar, grisar och får.
Masken är italiensk och heter "Finito"  ;D
Gösta

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #108 skrivet: 27 feb-11 kl 16:19 »

Masken är italiensk och heter "Finito"  ;D

Skulle tro den var från Göteborg   8)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Gösta

« Svar #109 skrivet: 15 mar-11 kl 16:46 »
Vi tar en paus nu fram till 4:e april. Därefter skall försvaret läggas upp.
Förra gången (2005) blev jag fälld för att jag ansåg att djurskyddslagen var övergripande föreskrifters tillägg. Efter det så rättade jag mig helt efter föreskrifters tillägg...Nu är jag åtalad för att jag rättade mig efter förra domen!??!
Låter det inte lite märkligt....?
Visst kommer tolkningen att bli intressant ;D
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #110 skrivet: 15 mar-11 kl 17:12 »
Ja, det ska verkligen bli intressant att se hur dom tänkte lägga upp detta.  ::)

Som min ekonomi ser ut just nu så kommer jag inte att ha råd att åka ner (50 mil enkel väg ;) ) för att vara med vid rättegången. Vilket verkligen känns jättetråkigt, men jag är med i tanken, det vet du Gösta!  :-*

/Sara

Gösta

« Svar #111 skrivet: 15 mar-11 kl 17:17 »
Jag känner ert stöd :-[
Jag kommer att, oberoende av resultat, lägga upp utslaget på forumet så att alla kan läsa. Oberoende av utslag så räknar jag med en fortsättning i Hovrätten. Skulle jag förlora kommer jag att överklaga. Vinner jag kommer troligen åklagaren (på B:s begäran) att överklaga.
Visst används våra skattemedel till verkligt viktiga saker, eller hur ;D ;D ;D
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #112 skrivet: 15 mar-11 kl 18:35 »

Visst används våra skattemedel till verkligt viktiga saker, eller hur ;D ;D ;D

Jamenvisst! Vad ska vi med skolor och sjukvård till när vi kan göra av med pengar på vansinniga rättegångar...  ::)

/Sara

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 16 mar-11 kl 06:35 »
Är antagligen inte här i landet när rättegången hålls men är med i tankarna och följer din information Gösta.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #114 skrivet: 16 mar-11 kl 21:45 »
"Damn you if you do, damn you if you don't", det är Dubbelbestraffning, en av Berit Ås nu klassiska fem Härskartekniker.  Visst är det intressant att en svensk myndighet ägnar sig åt sånt, men jag tycker det är mycket obehagligt.

Men vem är "B"? 
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gösta

« Svar #115 skrivet: 17 mar-11 kl 11:25 »
B står för Björn Dalén, en av cheferna på Jordbruksverket.
Gösta

Djinn

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 17 mar-11 kl 12:10 »
Nu har jag läst igenom hela tråden. Du har mitt stöd Gösta!!!

God lust att ställa mig utanför och sälja kaninburgare den 14:e. Skulle kanske kunna financiera bensinpengarna.

FY FAN för det här, hoppas att allt går vägen. 

Gösta

« Svar #117 skrivet: 18 mar-11 kl 22:11 »
Tack för allt stöd i tråden!
Det här tar mycket mera på krafterna än vad jag någonsinn kunde tro.
Så fort jag träffar någon eller någon ringer så kommer frågorna. En del vänliga men en del är väldigt syrliga.
Media har ju sagt att jag bryter mot djurskyddslagen eftersom jag arbetar med myndighetsfrågor som bland annat gäller bedövning av kaniner. Vad som inte framgår är att jag trots mitt arbete med dessa frågor rättar min verksamhet efter det regelverk som gäller.
Jag kommer inte att skriva mera på ett par veckor nu för jag måste få distans till kommande rättegång, annars finns risk att jag inte orkar genomföra detta.
Gösta

Broberg

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 18 mar-11 kl 22:53 »
Det här tar mycket mera på krafterna än vad jag någonsinn kunde tro.
Så fort jag träffar någon eller någon ringer så kommer frågorna. En del vänliga men en del är väldigt syrliga.
Media har ju sagt att jag bryter mot djurskyddslagen eftersom jag arbetar med myndighetsfrågor som bland annat gäller bedövning av kaniner. Vad som inte framgår är att jag trots mitt arbete med dessa frågor rättar min verksamhet efter det regelverk som gäller.
Jag kommer inte att skriva mera på ett par veckor nu för jag måste få distans till kommande rättegång, annars finns risk att jag inte orkar genomföra detta.
Gösta

Var stark och håll fast vid det som är rätt.  Låt inte förståsigpåarna vinna...

Sussilo

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 19 mar-11 kl 10:27 »
Det här tar mycket mera på krafterna än vad jag någonsinn kunde tro. (...)
Gösta

Tror säkert alla här förstår en tids tystnad från dig, Gösta. Vila med din familj så gott det går. Vi är många som tänker på dig!
/Sussilo

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
Toothpaste, motalamolle

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser