Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninrättegång  (läst 47779 gånger)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Kaninrättegång
« Svar #40 skrivet: 16 feb-11 kl 23:55 »
Snälla Gösta!  o:) Har ingen TV just nu och här ute finns inget bredband! :P  Bara en litet kort referat så att vi o i obyggden fattar lite mer!

:) H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #41 skrivet: 17 feb-11 kl 09:48 »
Snälla Gösta!  o:) Har ingen TV just nu och här ute finns inget bredband! :P  Bara en litet kort referat så att vi o i obyggden fattar lite mer!

:) H/Tt
Ja, samma här.  Sitter med modem, och en film klämmer sig inte igenom ...

Obs:  Det måste ju inte vara Gösta, vem som helst som såg inslaget eller kan klicka på länken!  :)
« Senast ändrad: 17 feb-11 kl 09:51 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Just_me

• Småland
« Svar #42 skrivet: 17 feb-11 kl 10:18 »
Jag tycker det såg bra mycket er humanare ut att slå till dem i huvet. Speciellt om hjärnan är så liten och kaninerna kan röra sig...
vet inget om slakt och kan tänka mig att det är förbjudet för att det blir väldigt plågsamt om personen som slår tvekar eller använder nått som är för lätt. Borde det inte vara tvärtom helt enkelt? att slaktare får bedöva med slag och att hemmaslaktare måste ha gått nån kurs för att få bedöva med slag?

Som sagt, vet inget om det, bara tänker högt :/

Hoppas du får den ändring som behövs. Skönt att se djurvänner som lugnt och sansat bara står på sig!

Gösta

« Svar #43 skrivet: 17 feb-11 kl 18:04 »
Personen som inte förstår någonting är åklagaren som väckt åtal mot mig ;)
Filmen handlar om att jag har blivit åtalad för att "slentrianmässigt gå omkring och slå kaniner i huvudet" :o
Åklagaren påstår att jag slaktar 3000 kaniner per år genom att slå dom i huvudet. Både antalet och metoden är hans egen fantasi eller möjligtvis en order från Statens Jordbruksverk (läs Björn Dalén)
Jag får i filmen redovisa för att vi använder slaktmask till ca 98% De övriga 2 % är nödslakt. Dessutom sker klubbning på ytterligare ca 200 - 250 djur som nödslakt när slaktmasken missar sitt mål. Detta är till 100% enligt gällande lagar och regelverk.
För att få slakta till försäljning måste personen gå en utbildning enligt lag. Gäller alla djurslag.
Flera artiklar finns i enkopingsposten.se atl.se Troligen även i Land med flera tidningar.
Gösta

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #44 skrivet: 17 feb-11 kl 18:30 »

Läste artikeln i EP idag, hur många fel räknade du Gösta?  8)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Gösta

« Svar #45 skrivet: 17 feb-11 kl 18:46 »
Lättare att räkna det som var rätt ;D Betydligt mindre att räkna.
Artikeln i ATL är bra däremot. Finns på atl.nu
Gösta

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #46 skrivet: 17 feb-11 kl 19:01 »
Lättare att räkna det som var rätt ;D Betydligt mindre att räkna.
Artikeln i ATL är bra däremot. Finns på atl.nu
Gösta

Intressant att de som arbetar med att skriva ofta är så usla på det  :P
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 17 feb-11 kl 20:50 »
Läste artikeln i EP idag, hur många fel räknade du Gösta?  8)

Går den att läsa på nätet? Enköpings-postens hemsida suger... I alla fall den jag hittade...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #48 skrivet: 18 feb-11 kl 22:54 »
Går den att läsa på nätet? Enköpings-postens hemsida suger... I alla fall den jag hittade...  ::)

/Sara

Det går nog inte att läsa den på nätet. De behöver väl pengarna från sålda tidningar  :P
Jag har med tidningen från jobbet dock.....och scanner  8)

Jan lindgren

« Svar #49 skrivet: 19 feb-11 kl 10:59 »
Hej!
Jag tror att det finns en dold agenda i det här fallet. Det börjar bli lika olämpligt att äta kanin som hund. Man äter inte keldjur i Sverige. Djurrättsterroristerna vinner mark.
Den här rättegången är ett gyllene tillfälle att försöka stoppa en omoralisk människa. Inte nog med att han slaktar kaniner själv, han lär andra hur man ska göra och dessutom propagerar han för att man ska äta kaninkött. Alla vet att behöver man avliva en kanin så går man till veterinären som använder en human spruta. En företagsbot är ett perfekt sätt att försöka knäcka en människa ekonomiskt och på så sätt få tyst på Gösta.
MVH
Jan

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #50 skrivet: 19 feb-11 kl 11:11 »
Om någon skulle lyckas att få tyst på Gösta (vilket jag inte hoppas och tror) så finns det väl tillräckligt många kaninslaktare som kommer fortsätta hans verk.
Jag får nog gå den den kursen  ;D

johanna84

• Västergötland
    • Sörgårdens kaniner
« Svar #51 skrivet: 19 feb-11 kl 11:28 »
Jisses vad trött jag blir.... Det är ju bättre att klubba kaninen så att processen går fort istället för att den ska lida... Eller???? Som Gösta säger att det är så lätt att man missar, om kaninen inte ligger still... Att de inte lägger mer tid på djurrättsaktivisterna ist som släpper ut & skadar slaktdjur ist. Det är ju de som är djurplågare. Jag blir förbannad  >:D Hoppas du går fri Gösta

Sen fattar inte jag vad skillnaden är:
Du får klubba för eget bruk, MEN inte annars...

Kan ngn förklara eller är det bara lagen som är suddig???
sorgardenskaniner.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #52 skrivet: 19 feb-11 kl 11:40 »

Sen fattar inte jag vad skillnaden är:
Du får klubba för eget bruk, MEN inte annars...

Kan ngn förklara eller är det bara lagen som är suddig???

Det där fattar inte jag heller. Och förmodligen ingen annan heller för den delen. Du får bedöva kaninen genom klubbning vid nödslakt, om du själv eller din familj ska äta upp den, eller om du ska sälja slaktkroppen som foder till ett rovdjur (tex hund). Men du får inte bedöva med klubba om du ska sälja slaktkroppen som föda till människor.  ??? Sen när brydde sig kaninen om vem/vad som ska äta upp dess kropp?! Vad är skillnaden?!
Gaaaahh! Jag blir bara så jävla frustrerad!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

johanna84

• Västergötland
    • Sörgårdens kaniner
« Svar #53 skrivet: 19 feb-11 kl 11:50 »
Tack, då var det inte bara jag... hihi

Ne det är ju inte så att man använder samma kanin gång på gång... Hmmm, Märkliga Sverige
sorgardenskaniner.se

Sussilo

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 19 feb-11 kl 12:04 »
Jag tror att det finns en dold agenda i det här fallet. Det börjar bli lika olämpligt att äta kanin som hund. Man äter inte keldjur i Sverige.

Javisst är det så. Den dolda agendans yttersta mål, som jag ser det, är att förhindra en livsstil där människor blir allt mer självförsörjande och allt mindre beroende av storindustin/bolagen för att överleva. Gösta är ett hot mot dessa kommersiella intressen och rådande samhällsordning.

Djurrättsterroristerna vinner mark.

Visst, och de har inte förstått att de nu utnyttjas och går denna dolda agendas ärenden. Ett djävulskt knep som använts i många sammanhang.

Den här rättegången är ett gyllene tillfälle att försöka stoppa en omoralisk människa. Inte nog med att han slaktar kaniner själv, han lär andra hur man ska göra och dessutom propagerar han för att man ska äta kaninkött. (...)

Sådana som Gösta är allvarliga hot mot den stora livsmedelsindustrins intressen och rådande maktstrukturer och måste ovillkorligen näpsas.

En företagsbot är ett perfekt sätt att försöka knäcka en människa ekonomiskt och på så sätt få tyst på Gösta.

Ja, och att svartmåla Gösta i allmänhetens ögon och statuera exempel! Fortsätt kampen, Gösta!

De kursiverade svaren är mina.
/Sussilo
« Senast ändrad: 19 feb-11 kl 16:08 av Sussilo »

Staaf

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 19 feb-11 kl 13:25 »
Har följt tråden men inte skrivit något hittills. Jag håller tummarna för dig Gösta :)

Kickan_

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 20 feb-11 kl 01:01 »
Hejsan, jag är verkligen en djur vän och gillar inte att man avlivar djur. trode aldrig att jag skulle säga att någon metod är bättre än den andra MEN:
jag måste säga att jag tyckte hellre att klubban skulle användas än bulten, då det såg ut att lidandet gick över snabbare.
tycker inte alls ok att de är ok att använda en bult som det inte ens är säkert att man träffar, klubban är ju ganska svårt att missa kaninens huvud med,
så jag hade hellre sett att man gjorde så än tog bulten, om jag ska vara helt ärlig.

hoppas de går bra för dig.
"Du är inte som alla andra, du är bättre"

Gösta

« Svar #57 skrivet: 20 feb-11 kl 18:11 »
Vill tacka för det stöd jag får här i forumet. Har inte varit inne på ett par dagar på grund av att jag hållit kurs i produktion för 9 mycket trevliga och vetgiriga personer som vill starta med kaninuppfödning. Tror inte att det finns någon som igentligen begriper paragraf 7  i L22
Är en skrivbordsprodukt utan verklighetsanknytning. Inte ens åklagaren begrep vad det handlade om. (men åtala kunde han)
Hoppas på att många här på forumet kan och vill ställa upp som åhörare på kommande rättegång. Så fort jag vet datum kommer jag att lägga ut detta.
hela spektaklet är fruktansvärt psykiskt påfrestande för mig och min familj men nu måste jag orka igenom annars vinner galenskapen över förnuftet.
Gösta

Just_me

• Småland
« Svar #58 skrivet: 20 feb-11 kl 18:17 »
Vill tacka för det stöd jag får här i forumet. Har inte varit inne på ett par dagar på grund av att jag hållit kurs i produktion för 9 mycket trevliga och vetgiriga personer som vill starta med kaninuppfödning. Tror inte att det finns någon som igentligen begriper paragraf 7  i L22
Är en skrivbordsprodukt utan verklighetsanknytning. Inte ens åklagaren begrep vad det handlade om. (men åtala kunde han)
Hoppas på att många här på forumet kan och vill ställa upp som åhörare på kommande rättegång. Så fort jag vet datum kommer jag att lägga ut detta.
hela spektaklet är fruktansvärt psykiskt påfrestande för mig och min familj men nu måste jag orka igenom annars vinner galenskapen över förnuftet.
Gösta

Det du gör är i alla fall för en mycket god sak!

Skulle det mot förmodan vara så att du döms för nått, vad skulle det då bli?
Böter?
Jag skulle själv gärna velat starta en insamling i såna fall, för inte ska du ha bötesstraff för att du på bästa sätt ser till att kaniner slaktas på ett snabbt och smärtfritt sätt!

Hoppas själv på att gå kurs hos dig när det börjar bli dags!

Gösta

« Svar #59 skrivet: 20 feb-11 kl 18:21 »
Om kommande åtal vidhåller brott mot djurskyddslagen (genom att slakta humant) så är straffskalan upp till ett års fängelse (:)
har visserligen svårt att se vad brottsanklagelsen igentligen gäller.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser