Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets förkultivering  (läst 17439 gånger)

Znibban

• Skåne
Årets förkultivering
« skrivet: 09 feb-11 kl 15:16 »
Har ni börjat er odlingssäsong än?
Bor i Malmötrakten och idag är det strålande solsken.... ;D
All snö är borta (for now), vintergäck och snödroppar tittar ääääääntligen fram.
Björken har ju inte fått några musöron men jag tänkte inte så utomhus utan i stallfönstret. I växthuset har vintersalladen börjat gro - den sådde jag i höstas. Den står i ett litet växthus inne i växthuset som inte är uppvärmt.
Förra året förkultiverade jag tomater i januari det blev förskräckliga...men vad ska man göra när abstinensen träder in >:D
I år har jag lyckats hålla mig hela januari ut men nu börjar det bli problem :P
När startar ni och med vad?

rosita51

• Skåne
SV: Årets förkultivering
« Svar #1 skrivet: 09 feb-11 kl 18:00 »
Jag har startat! Chili, paprika, rotselleri, lök, kronärtskocka, sallat, Lobelia och petunia i januari och denna veckan blev det tomater och mer sallat. Jag har mycket svårt att hålla fingrarna i styr!  :-[

Kolla gärna min blogg: www.ankispassion.blogg.se
MVH Rosita zon 1

melongurka

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 feb-11 kl 18:18 »
Chili, paprika,riddarsporre och pense åkte ner för tre veckor sedan. Till helgen blir det mer chili och tomaterna ligger i startblocket. Sen har vi Basilikan som inte är någon förkultivering utan ett mer ständigt sällskap under vintern. Basilikan för sommarodling och infrysning får vänta till Mars.( kanske) :) Sen kommer jag säkert att riva i fröpåsehögen och vips så blir det lika trångt som vanligt trots fyra stora odlingsbrickor. Men det är ofta de lite udda plantorna man har mest glädje av framåt sommaren. Och när kruktillgången och jorden finns går det alltid att skapa mer utrymme.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 feb-11 kl 09:32 »
Så härligt att man inte är ensam med vårabstinenesen!  :P
Nästa fråga, vilken temperatur har ni och hur mycket ljus och hur länge. ???
Jag vill ha frodiga, kraftiga och billigt framtagna plantor i år. 8)

melongurka

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 feb-11 kl 09:49 »
20 grader varmt tills plantorna grott. Sen sänker jag till cirka 15 grader. Problemet kan vara att man förodlar i omgångar i samma rum men då får den nya förodlingen klara sig med 15 grader. Det brukar gå fint. Jag har lysrör med odlingsbrickor under och låter dem lysa direkt efter sådd. Vissa frö är otäckta av jord och vill ha ljus omgående och de andra planteringarna mår också bra av ljuset. Tänk på att fröer av samma familj har olika lång grotid. Iår satte jag massa chili. De första kom upp efter tio dagar medan tex citronchilin kan ta upp till fyra veckor. Precis när man börjar misströsta dyker de upp, så till nästa år sätts de redan i början på Januari.

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 feb-11 kl 11:11 »
tack melongurka.
Då borde jag starta upp inne i huset och när de kommit ut med sitt gröna, flytta de till stallet. Där håller vi +17 grader. Fördelen är att det är bättre ljus i stallet som ligger i söderläge. boningshuset skuggas av stallarna.

Wisteria

« Svar #6 skrivet: 12 feb-11 kl 11:17 »
Är det några speciella lysrör man behöver ha? Jag har satt paprika, chili, smultron, blåregn, och heliotrop, och mer blir det... det är ju såå kul, men var ska allt ta vägen innan man plantera ut det?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 12 feb-11 kl 12:29 »
Igår petade jag ner chili- och paprikafröna. Resten får vänta lite till.
Jag brukar inte lyckas så värst bra med mina förkultiveringar pga dåligt med plats där jag kan rigga upp tillräcklig belysning och för hög temperatur. I år ska jag prova att sätta ut plantorna är ett rum i stallet där det går att hålla lagom temperatur och gott om plats för belysning. Hoppas det kommer att fungera bättre.

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 12 feb-11 kl 13:26 »
Lyllosar  :-*

Med mina 4-5 grader inne på morgonen får nog förkultiveringen vänta tills det blir varmare .

melongurka

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 feb-11 kl 15:13 »
Jag köpte mina odlingsbrickor med växtlysrör på Willab Garden för många år sedan. När inte platsen räckte till tillverkade jag en egen ställning och köpte extra brickor. Lysrören fixade jag på second hand för en billig peng och de fungerar lika bra som växtlysrören. Så att ordna utrustning för att förodla på ett bra sätt behöver inte kosta många kronor.

Zebbe

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 feb-11 kl 20:23 »
Lemonchili och vanlig chili har tittat upp likaså kronärtskocka, purjo och paprika. Tomaterna åkte i jorden nu i helgen. Men nykomlingen i år fish- eller crab chilin har inte kommit - nån som kan något om den?
I helgen läste jag Stefans lilla gröna - och jag blev så glad :) Jag tror jag skall ge mig på en odlingssäng i år ...undrar om det går att bottna med  fårens gödselhög?
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 13 feb-11 kl 22:41 »
chili är satt och lite annat..sockermajs..mullbär...havtorn... sen har jag satt lite blandat på prov..sockerbeta..kålrabbi.. grönkål o blomkål...kummin...
Fjäderfän och kaniner

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 13 feb-11 kl 23:02 »
Bra tråd, tänkte just fråga hur länge det borde ta innan mina små frön gror. Har sått aubergine, chili, paprika, physalis 29/1 och tomat i går 12/2. Tomaten kanske är lite för tidigt satt men jag ska fler sorter längre fram. Har försökt hålla över 20 grader, på dagarna runt 25 men på nätterna har det blivit lite kallare de senaste dygnen då värmen krånglat i huset...hoppas det inte är kört...
Självhushåll till nytta och nöje

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 14 feb-11 kl 12:26 »
kålrabbin har blivit 5cm på en vecka!!
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 feb-11 kl 12:46 »
Har lämnat min underbara zon 1 och bor numera i zon 3.

Ingen större skillnad egentligen, men...

Hur som helst så har jag gjort misstaget att börja för tidigt förut.

Så numera brukar jag börja runt min födelsedag den 4 april.
Det brukar vara lagom. :)

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 15 feb-11 kl 13:45 »
Hej!

Började förra veckan med att plantera tomat, citrontemynta, pepparmynta, kamomill och sockerplanta. Två små sockerplantor, tre tomatplantor och en hel drös citrontemynteplantor har börjat titta fram och dom växer så det knakar (särskilt tomaterna)
Har alltihop i ett litet drivhus på diskbänken under lysrörsbelysningen. Hoppas kunna ställa ut dom i det "riktiga" växthuset snart. Ska även sätta ännu lite mer plantor nu i veckan, bl.a. isbergssallad, broccolli och lite annat smått och gott.

Ha en fin dag, allesammans!

//Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

melongurka

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 15 feb-11 kl 18:31 »
I Söndags var det tomaternas tur. Ville sätta lite tidigare i år för att kunna få resultat snabbare. Fjorton olika sorter av biff, körsbär, picnic, gul, vit, svart, grön mm. Satte fyra av varje sort så nu bör säsongen vara räddad. :) Och jo, jag fullkomligen älskar tomater.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 15 feb-11 kl 18:54 »
Åh vad sugen jag blir nu då. Men jag har ingen erfarenhet, brukar få plantor av pappa som han driver upp. Jag är dålig på att komma ihåg att vattna mina krukväxter men sätter man små frön själv så kanske man är lite mer rädd om dem. De blir ju som ens små bebisar...eller?!
Jag bor i Dalarna, när börjar jag med vad? Vill gärna ha tomater. Har inget växthus utan får plats med 4-5 tomatplantor mot en vägg och sedan har jag pallkragar som jag odlar lite i.

Är det för tidigt för mig som bor här uppe?

Och måste man ha ett svalt utrymme? Har inga bra sådana utrymmen. Har bara normal rumstemp överallt 18-20 grader i hela huset.

Så vad tror ni? Ska jag låta pappa driva upp tomaterna i år igen?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Radhusman

• Norge
« Svar #18 skrivet: 15 feb-11 kl 22:12 »
Kiwano, jalapeño, brysselkål, tomater och paprika tjuvstartade vi med för 3 veckor sedan, mest för nöjes skull. Kiwano och brysselkål ser ut att gå bra, tomat och chili okej men tyvärr har inte en endaste paprika tittat upp ännu. Solen orkar upp över trädtopp... eh... radhuslängan framför vårt hus nu så växer det bra.
Om 2-3 veckor kör vi igång på riktigt!

rosita51

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 16 feb-11 kl 07:59 »
Måste bara visa min paprikaplanta som har fått kart:
(såddes i okt -10)

MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser