Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hantverkstips på flygplan?  (läst 9320 gånger)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
Hantverkstips på flygplan?
« skrivet: 06 feb-11 kl 21:00 »
Konstig fråga kanske men jag ska som sagt ut å flyga långt och vassa föremål får ju inte medtagas... Så, tips på hantverk som kan utföras då blir jag glad över...

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Hantverkstips på flygplan?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-11 kl 04:26 »
Bordsvävstol att väva på kanske?
Virknålar är väl inte så vassa, så virka borde ju gå.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 09:19 »
Får man ta med virknålar? När t.o.m nagelsaxar är förbjudna?
Istället för sax rekommenderar jag en "quilt-trådkapare" (funkar även på garn), de ska man få ha med sig. Annars är det lättast att frga flygbolaget vad som är godkänt, och printa ut och ta med deras svar på flyget.

Kabo

« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 12:38 »
Fläta band, nålbinda med tränål, kanske virka med bambu eller träkrok, en sån där rund platta av plastmaterial som man gör snoddar på.http://www.cchobby.se/kumihimo-knytskiva-1-st.aspx
Kanske det funkar att sticka om man använder rundsticka där stickorna är av trä el plast.
« Senast ändrad: 07 feb-11 kl 12:57 av Kabo »

The Game

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 feb-11 kl 13:04 »
Joru jag hade så grymt tråkigt på Englandsplanet..Tur att ja hade min ipod och ritblocket..
Men man borde ju få ta me plastvirknålar??
Pennskrinet gick ju bra att ta me på planet..
Eller en påtare..?
/mvh
majsan

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 07 feb-11 kl 20:18 »
Jag hade virknålar med mig sist jag flög... Båda vägarna. Och de var av metall...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-11 kl 21:06 »
Har kollat sidor på nätet och ringt både SAS och trafikverket och det beror nog på var och vem. Enligt trafikverket ska det vara ok, det finns inte virknålar på deras lista. MEN det KAN tolkas som vapen om man har otur. När hon hörde att jag skulle byta i London blev hon tveksam...så jag får prova helt enkelt...

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 08 feb-11 kl 16:27 »
nålbindningsnål? av trä eller ben borde väll funka? vet faktiskt inte men jag ska strax iväg till USA och hälsa på min syster så jag kollar med er om nån har erfarenheter ???
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 08 feb-11 kl 16:48 »
Har kollat sidor på nätet och ringt både SAS och trafikverket och det beror nog på var och vem. Enligt trafikverket ska det vara ok, det finns inte virknålar på deras lista. MEN det KAN tolkas som vapen om man har otur. När hon hörde att jag skulle byta i London blev hon tveksam...så jag får prova helt enkelt...

Ta med en virknål av plast eller trä då! Så har du de i metall nerpackade så att du inte blir helt utan... Det som kan hända är ju att de tar den ifrån dig... (dvs, har du råd att tappa en nål så kan du ju prova!)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

fastfrusen

• -
« Svar #9 skrivet: 08 feb-11 kl 17:31 »
Jag har flugit flera gånger med virknål av metall.
Ser inte att det skulle vara något problem. Om man vill vara extra "snäll" i säkerhetskontrollen kan man dock plocka upp den ur väskan. Så att dom ser vad det är på en gång...
En virknål har inga skarpa kanter, så om dom vill ta den i från dig så fråga vilken regel som begrundar det och be att få prata med nån øverordnad.
(är lite insider i flygbranchen numera)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 08 feb-11 kl 19:40 »
Har nu inhandlat två virknålar en 7:a i trä och 15 i plast. Det blir den stora som får följa med på planet....
Ok, ja ska alltså visa upp virknålen på en gång och inte låtsas som ingenting?
Är det detta som kallas för ilandsproblem  :-[

Sara-olinen

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 feb-11 kl 22:13 »
har flugit med trästickor, funkar funkar!

Melica

« Svar #12 skrivet: 15 feb-11 kl 23:50 »
Jag frågade i säkerhetskontrollen en gång, vad som gäller för stickor, och om det är någon skillnad på trä-, metall- eller rundstickor. Hon jag pratade med sa att det beror alldeles på vem som är chef över kontrollen just den dagen. Sa också att det inte spelar någon roll om det är trä eller metall. Även rundstickor var tveksamma.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

stinasjostrom

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 05 mar-11 kl 11:35 »
Stickor och virknålar i trä är inget problem med något flygbolag. Hade med mig handarbeten under den senaste långflygningen i januari och det gick bara bra.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 18 mar-11 kl 16:57 »
Det gick kanonbra, inga problem. Virkade en halsduk...

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 18 mar-11 kl 16:57 »
Tack för tipsen förresten!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 11 maj-11 kl 05:21 »
Jag fick inte ta med mig rundstickor (parallellotyp) eller virknål sist jag flög. annars är sånt oöverträffat på tåg eller i tunnelbanan. Inget sidknuff  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Silje A

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 11 maj-11 kl 21:28 »
Jag har blivit nekad att ta med små strumpstickor i bambu på flyg... Tok fjantigt men sen dess har jag broderat eller sytt för hand på plan... jag biter av tråden och nålen har de aldrig stoppat mig för. Men jag skulle vilja skaffa mig en så här för att skära tråden.
http://www.janenicholas.com/products/Clover-Thread-Cutter-Pendant.html

När jag åkte till abu dhabi så sydde jag ett väldigt vackert nålbrev med massa broderier på super trevligt att ha och roligt att göra

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 12 maj-11 kl 01:12 »
....Men jag skulle vilja skaffa mig en så här för att skära tråden.

Ahhh - nu fattar jag vad man har såna till! Jädrans fiffigt.

Ett nålbrev är jättebra att ha. Sydde ett i skolan och använder det hela tiden.  :)

Kom på att jag har en antik virknål av ben. Den håller ungefär grovlek 4,5 och jag har ärvt den av min farmor som i sin tur har ärvt den osv. Den syns ju inte i röntgen. Dumt nog virkar jag sällan så grova grejor.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

LimJans

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 12 maj-11 kl 13:27 »
Jag har blivit nekad att ta med små strumpstickor i bambu på flyg... Tok fjantigt men sen dess har jag broderat eller sytt för hand på plan... jag biter av tråden och nålen har de aldrig stoppat mig för. Men jag skulle vilja skaffa mig en så här för att skära tråden.

När jag åkte till abu dhabi så sydde jag ett väldigt vackert nålbrev med massa broderier på super trevligt att ha och roligt att göra

En sådan trådskärare finns på de flesta qulitbutiker *tipsa*

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare
William, scorpio_xri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser