Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt land ?  (läst 15107 gånger)

donderboss

• -
SV: Nytt land ?
« Svar #20 skrivet: 12 feb-11 kl 14:27 »
Jo ,om det var meg ,ville jeg finde en anden livsstil ,om man inte kan odela sjalv ,er det inte let
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

morris matte

« Svar #21 skrivet: 12 feb-11 kl 14:33 »
Växter som tål skugga har jag erfarit är t.ex. jordärtsskocka (växer var som helst, kan bli ogräs, gott i soppor och gratänger med potatis o. lök), bondböna, haverrot. Potatis tycker inte heller illa om skugga om den får lite sol under dagen.
Jordärtsskockan har rätt långa rötter  och yvigt bladverk så ogräs har en mycket liten chans. Så det kan vara ett alternativ till jordfräs. Dvs mens din mat växer så 'grävs' jorden.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 feb-11 kl 14:51 »
Jag försökte fräsa vår lera med jordfräs. Gudars vilket fåfängt företag! Plöja på hösten funkar. Odla potatis funkar inte, man får spränga för att ta upp den.

esten

• -
« Svar #23 skrivet: 12 feb-11 kl 14:57 »
Jo ,om det var meg ,ville jeg finde en anden livsstil ,om man inte kan odela sjalv ,er det inte let

Ja då får jag väl ta livet av mig då .

Växter som tål skugga har jag erfarit är t.ex. jordärtsskocka (växer var som helst, kan bli ogräs, gott i soppor och gratänger med potatis o. lök), bondböna, haverrot. Potatis tycker inte heller illa om skugga om den får lite sol under dagen.
Jordärtsskockan har rätt långa rötter  och yvigt bladverk så ogräs har en mycket liten chans. Så det kan vara ett alternativ till jordfräs. Dvs mens din mat växer så 'grävs' jorden.

Jordärtsskockor växer det på en bit av deta land och de växer inte som ogräs utan håller sig till de 1X2 meterna . sedan går inte de att lagra inne över vinbtern . Och i fjol åt råttorna en hel del .
Mina skockor har inte djupa rötter utan de ligger i de översta 5-10 cm , kanske visar hur hårt det är i jorden .
Potatisen likaså vissa blev bra andra var det knapert och väldigt smått under .
Havrerot finns vild så det gräver jag upp vid behov .

esten

• -
« Svar #24 skrivet: 12 feb-11 kl 14:58 »
Jag försökte fräsa vår lera med jordfräs. Gudars vilket fåfängt företag! Plöja på hösten funkar. Odla potatis funkar inte, man får spränga för att ta upp den.

;D ;D Åtminstonde en som vet hur jag har det då , sköönt .

tench

• -
    • Solrot
« Svar #25 skrivet: 12 feb-11 kl 20:23 »
esten, jag har lagrat jordärtskockor i torv på min balkong. Det har fungerat bra. Detta är i Sverige. Vet inte om det är annorlunda för dig?
Ska väl visserligen tilläggas att jag lagrade dem som utsäde och satte dem efterföljande år.

Ta livet av sig låter däremot som en sämre idé. Bättre att äta jordärtskockor enligt mig ;)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

morris matte

« Svar #26 skrivet: 13 feb-11 kl 17:19 »
Det är ett elände med lerjord. Mitt land är gammal sjöbotten med mest blålera. Mina barn tyckte att jag skulle starta ett lerspa. Dom gräver en grop och så får gästerna smeta in sig med lera och spolas till slut rena med trädgårdsslangen.  ;)
Jordärtsskockorna håller sig ganska länge i fuktig torv. Dom är inte heller känsliga för kyla som potäter.
Jag kan även tipsa att ringblomman förbättrar jorden väldigt fint. Jag läste om det i en bok om växter som gillar varandra (och inte gillar) för några år sedan. Och det funkar faktiskt.
Ett tips till. Det finns en organisation inom EU där människor kan anmäla sig. Då är man antingen villig att ta emot gäster på landsbygden eller anmäla sig som gäst. Det går ut på att man som gäst får tak över huvudet. Antingen betalar man för det med pengar eller arbete. Gästen håller sig med egen sovsäck, handdukar o.dyl. Tyvärr har jag inte namnet på org. men kanske lokala biblioteket kan hjälpa till där. Dom är ju skyldiga att hålla sig med det mest underliga infomaterial enligt EU:s regelverk.
En bekants bekant fick 2 ha grönsaksland ogräsfritt förra sommaren. Gästerna sov i en lada. En del jobbade 2 timmar/dag andra mer och sen åkte dom runt själv och bekantade sig med omgivningarna. Utedass ingick också i den pittoreska bilden av finska landsbygden.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #27 skrivet: 13 feb-11 kl 18:13 »
Det är ett elände med lerjord. Mitt land är gammal sjöbotten med mest blålera. Mina barn tyckte att jag skulle starta ett lerspa. Dom gräver en grop och så får gästerna smeta in sig med lera och spolas till slut rena med trädgårdsslangen.  ;)
Jordärtsskockorna håller sig ganska länge i fuktig torv. Dom är inte heller känsliga för kyla som potäter.
Jag kan även tipsa att ringblomman förbättrar jorden väldigt fint. Jag läste om det i en bok om växter som gillar varandra (och inte gillar) för några år sedan. Och det funkar faktiskt.
Ett tips till. Det finns en organisation inom EU där människor kan anmäla sig. Då är man antingen villig att ta emot gäster på landsbygden eller anmäla sig som gäst. Det går ut på att man som gäst får tak över huvudet. Antingen betalar man för det med pengar eller arbete. Gästen håller sig med egen sovsäck, handdukar o.dyl. Tyvärr har jag inte namnet på org. men kanske lokala biblioteket kan hjälpa till där. Dom är ju skyldiga att hålla sig med det mest underliga infomaterial enligt EU:s regelverk.
En bekants bekant fick 2 ha grönsaksland ogräsfritt förra sommaren. Gästerna sov i en lada. En del jobbade 2 timmar/dag andra mer och sen åkte dom runt själv och bekantade sig med omgivningarna. Utedass ingick också i den pittoreska bilden av finska landsbygden.

Fint med ringblommorna. Jag odlar både frivilligt och ofrivilligt ringblommor och gurkört. Gillar dem, vet inte om jag märkt någon särskild odlingsförbättring. Jag använder en del kronblad och så, men för det mesta hackar jag ned resterna i jorden. Så det bidrar ju till att öka humushalten. Gurkörten är kalas. Förvisso sprider den sig ganska aggressivt, men bina och andra insekter älskar den! Dessutom plockar jag hjärtbladen under hela säsongen. De är mycket goda och har en tydlig gurksmak!
Vet inte vad för organisation du pratar om. Men WWOOF-initiativet verkar fungera bra, har själv varit på en gård både som volontär och praktikant. Se http://wwoof.org/
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

morris matte

« Svar #28 skrivet: 13 feb-11 kl 18:25 »
Det kan mycket väl vara WWOOF. I och med att jag inte har haft med dom att göra utan har bara tredjehandsuppgift kommer jag inte ihåg namnet. (Alzheimer light? ???) Iden var i alla fall att man får inblick i varandras vardag genom praktiskt arbete.
Jag läste WWOOF:s sida som du hänvisade till och filosofin stämmer ju. Vad glad jag blev att du hjälpte - tack.

Gamina

« Svar #29 skrivet: 13 feb-11 kl 18:30 »
TS har jag förstått rätt enligt följande.
Du kan inte arbeta pga skador så du går på soc. Du bor inte i Sverige utan i ett annat land som har sämre soc än Sverige (jag gissar att ditt nick säger endel). Det är rejält fattigt där du bor så det finns inga möjligheter att tigga till sig gödsel/annat orgaganiskt material. Du skulle kunna köpa gödsel/annat organiskt material men saknar medlen att göra det. Får jag vara lite ful och fråga ungefär vad det skulle kosta? Nu funderar du på att bryta nytt land då jorden i det gammla är för tung att jobba med pga ovanstående skador. Tyvärr ligger det möjliga området i skugga och jordmånen där är okänd = risk för lera där också+ begränsat med växter som trivs där.
För mig känns det som lite halvt omöjligt om man ser det såhär. Hur tittar vi "outside the box" det måste ju gå att lösa så TS får mat på bordet nästa vinter.
Genbank för Gotlandshöns

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #30 skrivet: 13 feb-11 kl 18:47 »
vad behövs?
så vitt jag kan förstå så behöver du mat,gärna sådan som du kan få gödsel av.Billigt.Du behöver utsäde.du behöver ngt som kan ta sniglar o du behöver alternativa odlingsmetoder eftersom du inte orkar som vanligt folk.
Odla i skugga är ingen bra idé.
Det är illa nog som det är.

vad du behöver är både snabba resultat och långsiktig planering.Du behöver folk som kan stötta dig på olika sätt,antingen från sverige med utsäde o kunskaper,eller där du nu är med arbetskraft mot att de får låna odlingsland.

Jag tänker dräktig kanin,gödsel,gratis bete över sommaren,bank i huvudet o kött till vintern. estländka kaniner behöver inget fancy.du behver överleva,med alla till buds stående medel.

Kan inte hästarna hjälpa dig plöja upp en del?
Inte? överväg att sälja eller låna in en dragare.
ibland kan man inte unna sig lyxen av att ha djur som inget gör. Inte om man svälter.

odla går att gör ai det mesta,jag har provat de mest skiftande saker ,men jag har inte så mkt sniglar som du.
ankor är fina grejer för sniglar har jag hört.vad de gör med växter vet jag inte,jag har inte komit så långt i experimentet än... :)

och en mer privat fråga:hur i jösse namn lyckades du hamna i detta från sverige? Kommer du klara dig?
jag blev allt lite bekymrad nu..
Disability is an attitude

pålle

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 13 feb-11 kl 18:56 »
vad skulle kostnaderna va för dej att an lita någon som gjorde grovgörat  så att du kan reda dig skälv?

tinna.m

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 13 feb-11 kl 19:26 »
Beklagar hur du blitt bemött. Känner igen alltför mycket.
Ankor äter sniglar! Kläckare och nät + ankägg av lågtflygande sort? Kan det va nåt? Äter gräs gör de med. Gäss? Fö upp grisar på i huvudsak ogräs/bete -går det? Rensa ogräs & gödsla kan de ju, så markberedning till "skuggsidan" borde ju funka.
Var det inte du som var inne på att bygga kläckare?
Det har skramlats innan här på forumet, så om det behövs är nog mer än jag som skickar/sponsrar.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #33 skrivet: 13 feb-11 kl 19:37 »
Ja,herregud...Jag vet precis vad du talar om..Och varför...vad hände med att kommunen har yttersta ansvaret för sina medborgare?!?

Trots allt,har du ditt medborgarskap kvar is verige så du kan åka "hem" om du inte klarar dig?
Det du gjort är förståeligt,men väldigt farligt.

jag hade aldirg vågat,men kanske har det "bättre"än du på det sättet att jag är så sjuk och funktionshindrad att samhället tar hand om mig.

nu får vi fundera vad som kan vara ett lyft för dig.Adress privat, tack:)
Disability is an attitude

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #34 skrivet: 14 feb-11 kl 09:25 »
Plan: "Rescue Esten"

Vi har gjort det förut och kan göra det igen.

Jag ser att vi behöver en resa till Estland för handgriplig hjälp. Det är inte oöverkomligt att resa dit och troligtvis blir riktigt roligt också  :D Du behöver ett litet arbetslag som kan komma ner och göra det mest akuta i vår så du får igång odlingen.

Det behövs också lite pengar till att handla lite på plats, ev. jord, gödsel, byggmaterial.

Jag vet sen innan att det är lite knivigt att ta "hjälpsändningar" över gränsen, men ingen kan hindra oss att ha privat packning!

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

tinna.m

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 14 feb-11 kl 10:01 »
Går det att skicka ankägg innan? Är det knepigt i tullen? Får du igång en kläckare?
 Du efterlyste vinterpumpa/sqasch. Annat som är "lättskickat?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #36 skrivet: 14 feb-11 kl 10:57 »
Hur är det med elen i Estland? Är det samma som i Sverige? Hembyggd kläckare blir aldrig lika bra som en köpt, så om vi kunde donera en kläckare av enklare modell så vore det bra. Jag har inte lyckats skilja på mina ankraser än, så det blir troligen några ägg som jag inte kan garantera ras på. Dessa ägg, plus några till om det behövs, är jag villig att donera, inklusive frakt.

Angående dina odlingar:

Jag skulle använda båda bitarna mark, men till olika grödor. Med de dåliga förutsättningar som du beskriver kommer det att dröja flera år av konsekvent jordförbättring för att få bra skörd per kvadratmeter, så nu måste du odla på större ytor för att få tillräcklig skörd snabbt.

Angående snigelproblemen är det bäst att inhägna dina odlingar med dubbla staket, med helst minst 3-5 meter mellan. I mellanrummet håller du ankor, som äter varenda snigel som passerar. Dessutom äter de skörderesterna från dina grönsaker, och producerar utmärkt gödsel. Helst ska du släppa ankorna på själva odlingsytan också i några veckor innan sådd, men det kan vara svårt att göra i år, eftersom ankorna inte finns förrän det är dags att börja så.

Odla så mycket som möjligt i kruka inomhus, men bara tills de blivit hanterbara i storlek. Placera sedan ut i landet med lite stora avstånd, och täck med det du kan hitta närmast plantorna. Tidningar, lövkompost från skogen, allt grönt du kan repa i närheten. Gör nässel/ogräsvatten att vattna med. För de plantor som planteras ut behöver du bara gräva ett hål på 15-20 cm i diameter och lika djupt, resten ska de klara själva, om än med lite sämre odlingsresultat, om du bara täcker ordentligt runt dem. Gurkväxter, tomater, potatis, ärter och bönor i grupper mm kan du hantera på detta sätt.

För växter som lämpligen direktsås kan du gräva smala rännor där du förbättrar jorden så mycket du kan. Bara rännan blir ca 10 cm bred och lika djup så klarar det mesta sig, om du kan hitta material att täcka med. Lite sämre skörd men mindre arbete.

Upprepar du detta under några år, och hela tiden täcker så mycket yta du kan med organiskt material, så bör både struktur, torktålighet, näringsinnehåll osv förbättras snabbt, och skörden bör kunna bli tillräckligt stor ganska snabbt.

Det är en hel del arbete att odla i alla fall, men med ovanstående metod, eller varianter på den, så bör du komma undan med rimligt mycket arbete. En bra lie, en räfsa, en skyffel och en skottkärra är vad du behöver för att kunna skörda organiskt material att täcka med. Satsa på att skörda material ofta, men bara lite varje gång, så blir det inte så arbetsamt, och du kan skörda från samma yta många gånger på en säsong.

Angående djuren, om du vingklipper ankorna så behöver du bara lågt stängsel, de tar sig inte ut då. Även höns kan vingklippas och hållas på samma yta som ankorna. Med lite sämre tillväxt bör de klara sig på nästan enbart det gröna plus sniglarna, om de bara har stor yta. Undantaget är de första 4-6 veckorna, då de behöver spannmål för att få en bra start. Helst skulle de ha lite allfoder, eller foder med mer protein de första veckorna, sedan gradvis större andel spannmål (vete ska vara bäst till växande fjäderfä), för att sedan gradvis minska på kraftfodret och låta dem få enbart grönt och det de hittar själva.

Om du har gott om sly, eller träd som kan hamlas, så är kaniner ett bra komplement. De kan leva nästan uteslutande på gräs/ogräs och lövsly, och man kan skörda både gräs och sly inför vintern. Kaniner kan man dock inte importera utan tillstånd, så då är det bäst om du hittar några lokala kaniner. Ägg för "mat" ska man däremot få lov att frakta inom eu utan problem, efter vad jag vet...

Hur är det med material till burar/inhägnader? Dels för att skydda odlingarna, dels för att skydda mot rovdjur, dels för att förhindra rymningar, så lär någon form av fysiska hinder vara nödvändiga. Finns sådant material att komma över till rimlig kostnad? Man kommer ganska långt med begagnat trävirke, som kanske kan finnas billigt eller tom gratis?

Det här tror jag att du löser utan problem. Vi får bara hjälpas åt att klura ut lösningarna som är billiga/gratis och som inte kräver för mycket fysiskt arbete. Det är en rolig utmaning, och vi kan alla lära oss nyttig kunskap under processen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gamina

« Svar #37 skrivet: 14 feb-11 kl 12:37 »
Jag var nog otydlig, även om sifrorna var... intressanta  :-\, jag syftade på kostnaden för gödsel och gammalt halm/hö/silage. De siffror du skrev gör att jag förstår att det inte finns så mycket att spela med för gödsel men som Frances skrev om många skänker hjälp/några kronor så får man nog till ett vettigt land. Har tyvärr svårt att hinna åka och hjälpa till då jag är singel med djur.
Jag skänker gärna lite "matägg" om intresse finns. Har även endel UV beständig plast som kanske fungerar till växhuset, blev över när jag byggde hönshuset. Problemet är ju dock, liksom med gödselstacken, att få det till dig ;). Vet en som hade drivor med gammal fönster som h*n skull kasta som skulle kunna användas till ett nytt växthus men återigen transporten (och så vet jag inte om de finns kvar). Kan mycket väl ha endel anant bra att ha i gömmorna.
Genbank för Gotlandshöns

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #38 skrivet: 14 feb-11 kl 13:00 »
*Spånar lite*

För min del vore det genomförbart att fara ner med familjen och göra en liten insats på ett par dagar, nytta med nöja sas, samtidigt passa på att se Estland och turista litegrann  :D Som några vet, är min man tämligen händig och jag är inte rädd för att hugga i och barnen är resonliga att ha att göra med  ;)

Vi har en stor bil och kan stuva in en del grejer, men antar att vi isåfall behöver få med lite verktyg o sånt också. Har tyvärr inte plats för passagerare..men Thina, kanske, om du kan komma iväg, du kanske kan ha plats för arbetskraft i din bil?

Mitt bidrag är isåfall arbetskraft på plats.

Då återstår material och det går ju att lösa med att dom som har något lämpligt att ha, skickar paket och pengar är ju verkligen ngt som behövs.

Har redan fått ett par positiva PM  :D Med förslag på insats! Bra!

Måste jobba på ett par saker också, kolla upp båtbiljetter och om någon har koll på import/export bestämmelser ang djur, om det ÖVERHUVUDTAGET vore genomförbart att ta med djur ! Kanin o höns o ankor är ju inga svåra djur att transportera annars.

Att trolla med rivningsmaterial är jag bra på!

Kaminen, odlingen, växthuset och burar alltså på högprio och då skulle livet se lite ljusare ut Esten?

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gamina

« Svar #39 skrivet: 14 feb-11 kl 13:15 »
Det där var dyrt och inte bara dyrt utan ocker. Jag och säkert många med mig skulle kunna fixa tonvis med gammalt foder av bättre kvalitet än det du beskriver men då behvös lastbil = dyrt och får man importera sådant?
Jag ser gödsel/organhaltfrågan som något som verkligen behöver lösas, annars sitter du i samma situation nästa år igen och då är ju mycket lite vunnet. Det bästa dore nog om man fick tag i X antal silagebalar. Man skär upp dem i toppen och odlar i dem 2 år och har sedan jord att sprida på landet. Då skulle du få tillsats av mer organsikt allteftersom vilket säkert kommer behövas enligt din beskrivning.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 4 användare (2 dolda)
Smålandstokarna, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser