Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till häst  (läst 13733 gånger)

Nickan

• -
Foder till häst
« skrivet: 06 feb-11 kl 19:41 »
Håller på och försöker skriva en något sånär budget på vad en shettis och en stor häst skulle kosta.
Och nu har jag kommit till fodret, hö har jag räknat ut men de andra försöker jag räkna lite på.

Vad äter era hästar för foder utöver hö? finns det något pellets som är som ett helfoder eller måste man hålla på och blanda som jag har vänner som gör, det är vitaminer/mineraler någon slags mûsli med mera!

Försökte även göra en foderstat som jag googlade på och man kunde fylla i men jag blev inte klokare för det.

Någon som kan hjälpa mej lite?

lantidyllen

SV: Foder till häst
« Svar #1 skrivet: 06 feb-11 kl 20:15 »
Det beror på vad du ska använda hästarna till.

Vad menar du med stor häst? Arbetshäst eller nån ädlare variant?

En häst som arbetas behöver mer foder än en häst som mest står i hagen, en ädel häst behöver i regel mer foder än t.ex. en fjording. Shettisar är lättfödda, man brukar snarare ha problem med att ge dem tillräckligt lite foder för att de inte ska bli för feta.

Är de grövre lättfödda hästar som inte ska arbeta så mycket, kan det gott räcka med grovfoder, mineraler och saltsten.

Att blanda fodret själv kräver lite mer kunskap, men blir billigare. Det finns även färdiga foder att köpa.

Jag har shettis, hon får 4 kg hö per dag, fri tillgång på halm för tuggbehovet och mineraler, något skrammel i krubban får hon också för att det ska bli lite trevligare att komma in i stallet, nån näve havre, en morot m.m.

Jag har också en islandhäst som rids, han får 6 kg hö, 5 dl havre, 2 dl betfor, lite soja och mineraler.
Det är en uträknad foderstat på 350 kg häst som rids ca 5 dagar i veckan.

Mina hästar är lättfödda båda två, har man fullblod eller halvblod brukar man behöva ge mycket mer foder.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 06 feb-11 kl 20:25 »
De allra flesta hästar klarar sig på ett bra grovfoder, och behöver inget kraftfoder. Det finns en undersökning gjord på travhästar, där de som bara fick grovfoder presterade lika bra som de som fick kraftfoder. Jämfört med en tävlande travhäst är det ju inte speciellt många "hobbyhästar" som utför ens i närheten av det arbetet!  :)

Katharina K

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-11 kl 20:30 »
Helt omöjligt att säja med tanke på att man aldrig vet vilket grovfoder man får in, ibland kan det vara så bra att tillskott är helt onödigt, förrutom lite mineraler då, om man bara promenadrider eller inte rider alls (som vi inte gör den värsta vintertiden) eller behöver man lägga till en hel del om värdena är dåliga.
Vi ger vid behov tillskott av Lusern, räcker inte det så ger vi Krafft muskel om vi vill öka protein och kallpressad linfröolja om vi öka energi, båda om vi vill öka båda. Mer ger vi inte.
Fördelen med vår foderstat är att den grundar sig på i princip bara grovfoder och att den inte innehåller snabba kolhydrater. Vi har en häst som är fångkänslig, då lärde vi oss fodra såhär och nu ger vi alla denna kombination av foder och de ser jättefina ut både i hull och muskler.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 06 feb-11 kl 22:07 »
Håller på och försöker skriva en något sånär budget på vad en shettis och en stor häst skulle kosta.
Och nu har jag kommit till fodret, hö har jag räknat ut men de andra försöker jag räkna lite på.

Vad äter era hästar för foder utöver hö? finns det något pellets som är som ett helfoder eller måste man hålla på och blanda som jag har vänner som gör, det är vitaminer/mineraler någon slags mûsli med mera!

Försökte även göra en foderstat som jag googlade på och man kunde fylla i men jag blev inte klokare för det.

Någon som kan hjälpa mej lite?

För att göra en sådan foderstat på nätet måste du veta höanalysen. Du kan väl googla på något företag som säljer hö/hösilage, de brukar lägga ut analyserna för de olika partierna och så kan du prova sätta in de värdena. Sedan är det väl mkt troligt att shettisen kan klara sig utan kraftfoder men selen måste den ju ha (och ev. mineraler om inte kalcium/fosforvärdena är i balans).
Kort sagt kan man säga att det är proteinfodret som är dyrt så har du ett proteinrikt hö behöver du mindre kraftfoder (du kanske klarar dig helt utan på den stora hästen!). Å andra sidan kan det då vara svårt med shettisen eftersom du kanske måste begränsa högivorna till minimum och ersätta en del med halm för att ändå få i den nog mkt stråfoder men utan att den blir tjock.

Nickan

• -
« Svar #5 skrivet: 07 feb-11 kl 09:35 »
okej jag förstår, har inte bestämt än om jag ska ha en Islandshäst eller något halvblod.

Räknar man ändå att 15kg med någon form av foder går på ca 150/200kr beroede på vad det är för något självklart så kanske man ska räkna med 2000kr om inte lite till på ett år? eller är jag helt ute och cyklar nu?
Hade väl iaf tänkt att rida varannan dag, ingen tävlan eller hård träning utan det är lite skogsridning och på bana,.

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-11 kl 09:42 »
Det är ju stor skillnad på att fodra en insalndshäst och ett halvblod.
Skall du ha den till det du beskriver så passar nog en inslandshäst bäst till det arbetet du beskriver.
Den skulle nog klara sig på hälften av fodret som ett halvblod också.

My name is not Rihanna....

Nickan

• -
« Svar #7 skrivet: 07 feb-11 kl 16:09 »
Jo men nackdelen med att jag kanske överväger med ett Hbl är att jag är 187 lång och en islänning är ju rätt liten.
Även ett Hbl kan väl passa för lite allround ridning???????

Katharina K

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 07 feb-11 kl 16:40 »
Val av ras tål nog en funderare. Tänk på att om du köper ett halvblod så har du den mångdubbla försäkringen. halvblod är en ras som tävlas mkt och då stiger premien pga att den rasen generellt drabbas av fler skador.
Ska du bara ha en häst i skogen finns det mkt trevliga alternativ till Halvblodet. Vi har en Knabstrupper t.ex. Inköpspriset är bara en bråkdel, du får en med bra kvalitet för 30 000 kr. De är riktigt fina i tempramentet generellt sett och man kan som bonus få en prickig, men vår är vanligt brun. I maten kan jag tänka mej att de är ungefär som Halvblod, lite mindre kanske för de är inte så stora som de största Halvbloden. Vår Knab har riktigt bra hovkvalitet och kostar minmalt i hovslagare då hon sliter hovarna helt rakt, ca 1/2 verkning var 8.de vecka.
Annars finns ju en uppssjö med hästar som är trevliga, beror på vad man är ute efter, övervuxen Connemara, Nordsvensk, Welsh Cob mm mm
Jag kan kolla sedan vad min Knab kostar i månade inkl. allt.

Nina W

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 07 feb-11 kl 17:08 »
I sista Land-tidningen så står det om utfodring av hästar. Man förklarat att dom mår bäst av enbart ett bra govfoder för det är det dom är i grund och botten enkla gräsätare med en matsmältningsapparat som inte förändats mycket av förädlande avel. Kraftfoder är alltså inte nödvändigt! Själv har jag en Islänning som får fem kilo hösilge om dagen då han rids lite, och lite mer då han rids mer. även extra om det är rejält kallt. Det är olika hur lättfödda islänningar är, men min är nog gaska genomsnittlig för att vara en valack.
New Forest ponnyerna i samma stall får sex kilo hö om dagen + lite kraftfoder. Nordsvensken får tio kilo, men fullbloden får fri tillgång! Eftersom du väljer mellan islänning och halvblod så verkar du inte alls veta vad du vill ha, dom är ju olika på alla sätt!
« Senast ändrad: 07 feb-11 kl 17:13 av Nina W »

evel

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 07 feb-11 kl 17:11 »
Om du är nästan 190cm så är väl ett större kallblod aktuellt.

Red när jag var yngre och ca 170-175cm lång en fjording på 150cm och senare fram tills för några år sedan en halvblodskorsning på 156cm. Men med nuvarande 180cm känns det lite väl litet.

Ett kallblod, en fd. kallblodstravare eller nordsvensk runt 165 kanske skulle passa bra? De är i regel lättfödda också, bra hovkvalitet och trevliga allroundhästar.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

evel

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 07 feb-11 kl 17:22 »
Och för att besvara din fråga, 15kg hö kan vara svårt att trycka i en häst om det inte är "fri tillgång" eller stora fodringar i hagen vilket kan bli svårt med shettissällskap.
Har själv ett halvblod på 178cm och han behöver en hel del, men äter sällan mer än 5-6 kg hö på natten (uppstallad i utebox)

Rent fodermässigt behöver han en hel del iom att han är stor, svårfödd och går på lösdrift/utebox med mycket hagtid.
Ute får han fri tillgång på ett bra ensilage, inne får han 2 x 2-3kg bra hö, sedemera 2x1kg korn, 1kg lantmännens aktiv, 1dl mineral, 2x1dl sojaolja och så betfor. Det var dock länge sedan jag räknade på vad det kostar  ::) Men förr när jag räknade kom jag fram till att han kostade lika mycket som våra två andra hästar tillsammans, som i princip klarar sig på grovfodret men som får lite betfor och krafft mest för sakens skull.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 07 feb-11 kl 17:24 »
Jag har två fjordingar, en shettis och en shettiskorsning.... de får alla grovfoder, mineralsten och saltsten. Inte ens något skrammel i krubban ;) De är alla fyra av den lättfödda typen och för att förlänga ättiden för dem har vi en begränsande foderhäck.

Den ridning du beskriver kan nog knappast räknas som något arbete för en häst, så av den anledningen behöver du inte tillsätta något kraftfoder.

Köp hellre ett något dyrare hö/hösilage av hög kvallité så att du kan skippa kraftfodret.... det är bättre för hästens matsmältningssystem. Om du inte skaffar en häst som Evel´s vill säga....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Nickan

• -
SV: Foder till häst..
« Svar #13 skrivet: 07 feb-11 kl 17:24 »
Vill absolut inte köpa kallblod och inget fullblod heller,min favorit häst på ridskolan när jag var tonåring var ett hbl, hon var helt underbar och passade mej perfekt i storlek osv. Nog om ras val så har jag lyckats fått tag på info om de största kostnaderna,är det något som ni ser att jag missat????

*Hö = 6480kr /år
*Övrigt foder ca 2000kr/år
*Försäkring för häst 3000kr/år
*Hovslagare 6ggr per år = 3000kr/år
*Års vaccinering 300-500kr per häst

Har tagit bort alla kostnader runt all utrustning både till mej och hästen!
Men är det något mer som jag glömt?

evel

• Uppland
SV: Foder till häst..
« Svar #14 skrivet: 07 feb-11 kl 17:27 »
Vill absolut inte köpa kallblod och inget fullblod heller,min favorit häst på ridskolan när jag var tonåring var ett hbl, hon var helt underbar och passade mej perfekt i storlek osv. Nog om ras val så har jag lyckats fått tag på info om de största kostnaderna,är det något som ni ser att jag missat????

*Hö = 6480kr /år
*Övrigt foder ca 2000kr/år
*Försäkring för häst 3000kr/år
*Hovslagare 6ggr per år = 3000kr/år
*Års vaccinering 300-500kr per häst

Har tagit bort alla kostnader runt all utrustning både till mej och hästen!
Men är det något mer som jag glömt?

Vad hade du tänkt dig för hovslagare då, enbart verkning eller ett skor på det?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 07 feb-11 kl 17:38 »
Har du stall.... eller ska du hyra in hästen någonstans?

En skoning kostar i dessa trakter runt 1200kr/ gång om man har en utbildad hovslagare.... endast verkning 400kr

Du har oxå missat salvor, flugsprayer och en massa sånt där krafs som det ofta behövs.....

När du skrivit /per år..... är det två hästar du räknar på då?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 07 feb-11 kl 18:11 »
..... fortsätter lite till....

I våra trakter får man räkna med att betala 2kr/kg för ett hösilage av vettig kvalité. åsså får du räkna med att behöva fodra nästan 8 månader om året ( börja stödfodra nån gång i september och fortsätta stödfodra i maj. Räknar därför sept. och maj som en månad) Ett hö är dyrare per kg. men då kommer man undan med lite färre kg/dag....

Jag ger idag mina hästar ca. 10kg per dag och då har jag en hög torrsubstans på mitt hösilage..... allt detta resulterar i en kostand på ca.5000kr /häst och år i grovfoderkostnad. Då har jag inte räknat på några fraktkostnader för att få hem det.

..... försäkringskostnad beror ju helt på hur du vill försäkra hästen.... så det är lättare att kolla med försäkringsbolaget.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #17 skrivet: 07 feb-11 kl 19:16 »
Själv har jag en Islänning som får fem kilo hösilge om dagen då han rids lite, och lite mer då han rids mer. även extra om det är rejält kallt.

Det lät ju väldigt lite, hur mkt väger hästen och vad har du för ts på hösilaget?

Katharina K

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 07 feb-11 kl 19:40 »
Kollade min budget för Knaben och det blev ca 16500 kr/år.
Då är detta medräknat:
* Försäkring
* Hovslagare
* Strö (spån på torvbädd)
* Hö
* Lusern
* Mineraler
* Vaccin

Jag har hästarna hemma och har inte räknat någon hyra av stall mm.

Om du köper ett halvblod kan du nog lägga på minst ca 3000 till i försäkring (det är vad jag ger för min Connemara och den är definitivt billigare än ett halvblod i försäkring). Så jag skulle tippa på runt 20 000 kr/år

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 07 feb-11 kl 20:05 »
Nu börjar det låta realistiskt ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser