Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svets frågor  (läst 8605 gånger)

The Game

• Gäst
Svets frågor
« skrivet: 05 feb-11 kl 20:55 »
Nu kära vänner är jag i gasen igen..
Jag har fått för mig att jag ska svetsa ihop foderatomater till mina älskade hönor.I plåt..
Farsan fick en svets för några år sen som står någonstans på gården.Hur som helst..
Hur svårt är det på en skala ??
Ni som håller på..
/mvh
Majsan

PetraF

• Värmland
SV: Svets frågor
« Svar #1 skrivet: 05 feb-11 kl 21:16 »
Inte svårt. Prova på småbitar först, och se till att du har rätt inställning på svetsen, där kan du behöva hjälp eftersom man lätt går på ljudet. Vad är det för svets? MMA? MIG? TIG?
Allt kräver träning, men att dra ihop ett par lådor är basic.

The Game

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 feb-11 kl 09:48 »
PetraF: ja tror farsan har en MIG det låter bekant..
Vart köper man plåt ??
Något plåtslageri såklart..
Nu ska jag leta fram svetsen..hoho..=)
Majsan in tha house..
Va har du svetsat för någe annars då??
/mvh
majsan

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 06 feb-11 kl 10:15 »
Om det är vanlig tunn stålplåt du är ute efter så är ju gamla bilvrak en bra källa till sådan. Man kan skära ut åtskilliga kvadratmeter ganska slät plåt från t ex några dörrar, en motorhuv och ett tak.
Undvik att svetsa i galvad (förzinkad) plåt eftersom den zinkrök som uppstår då är giftig.
Kolla att gastuben till MIG-svetsen innehåller gas som är lämplig för det material du ska svetsa i (man brukar använda en blandning av argon och koldioxid för vanlig stålplåt, men i stort sett ren argon för t ex rostfritt och aluminium, varje gasleverantör har sina egna varumärken på de olika blandningarna men oftast finns det också en finstilt deklaration som talar om vad det egentligen är i flaskan). Samt såklart att svetstråden också är av rätt material.
En sak man alltid måste se upp med på MIG-svetsar är att munstycket är ordentligt åtdraget. Om det sitter och glappar så bränns gängorna snart sönder.

PetraF

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 06 feb-11 kl 16:58 »
Ett tips också för plåtar är att gå till någon svetsutbildning eller skola, om det finns i närheten, och be om lite spill.
Jag är svetsare, men har fått sluta pga astma. Mest TIG, men även rörtråd, MIG och MMA.
Så jag har svetsat allt från pallgafflar till små skitsaker :)

hayproducer

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 10 mar-11 kl 22:39 »
ta reda på vilken svets som farsgubben har!! är det en "pinnsvets" så krävs det  rutin för att svetsa tunnplåt, för en oerfaren så är det nog nästan omöjligt ;D

Är det en mig mag svets med en liten gasflaska som "ryggsäck" ja då är halva inlärningsfasen redan avklarad ;)

Ett tipps, på Jula kan du köpa en " handbok" som ger allehanda bra tipps för den oinvigde när det gäller mig- mag svetsning.

Det som är viktigt är att du måste lära dig att justera amperen i förhållande till trådmatningen.

Testa på skrotplåtar träna några timmar så löser det sig nog, mig mag svetsning för hobby bruk är ganska enkelt, ska du däremot svetsa grövre plåt med krav på hållfasthet, så får du allt träna så det inte bara blir kallsvetsning.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 21 dec-11 kl 19:11 »
En rätt inställd MIG svets kan vem som helst svetsa med, tunnplåt (1 mm) med pinnsvets har jag bara sett en enda gång att någon svetsat.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 23 dec-11 kl 14:37 »
Ett tipps, på Jula kan du köpa en " handbok" som ger allehanda bra tipps för den oinvigde när det gäller mig- mag svetsning.

Ta inte den med pinne bara, skulle putsa av svetskunskaperna, köpte boken, läste den.
Man får ta det som står där med en nypa salt på vissa ställen.
Helt plötsligt har jag glömt bort hur man svetsar på sidan, fån vad fult det blev.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser