Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stadsodling i lådor, bygghjälp!  (läst 2484 gånger)

bliv

Stadsodling i lådor, bygghjälp!
« skrivet: 03 feb-11 kl 22:25 »
Under våren ska jag som examensarbete sätta ut tio odlingslådor på ett bostadsområde i Göteborg. Tanken är att undersöka hur stadsodling påverkar oss som människor och hur väl odling fungerar i staden.

Jag har fått tillstånd av mark- och fastighetsägarna och bara positiv respons. Jag vill ju självklart genomföra projektet så att det blir ett så gott resultat som möjligt, och därför kommer frågorna:

1. Hur ska jag utforma odlingslådorna?

De ska vara ca 1 m3, ha plastlock med träram och locket ska kunna låsas till lådan.

2. Är det bra att ha ben på lådorna eller är det bättre med markkontakt?

3. Kan man använda tryckimpregnerat virke eller är det giftigt?

4. Bör man olja lådorna extra för att de ska tåla fukt bättre?

5. Är det bra att klä lådorna med typ markväv inuti?

6. Är en halvmeter jorddjup tillräckligt för enklare odlingsgrödor som man kan tänkas vilja ha i en 1 m3 låda?

7. Andra frågor och tips är varmt välkomna!

Jag har fått bidrag för projektet och vill därför anlita någon som bygger lådorna åt mig, gärna billigt dock, och undrar lite vem jag ska vända mig till. Därav:

8. Vilka bygger enklare odlingslådor till ett billigt pris? Är det "bra byggare" man ska vända sig till eller Bauhaus?

Är väldigt tacksam för alla tips som kommer in, jag vill verkligen att detta ska bli bra OCH lära mig!

/Sofie

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Stadsodling i lådor, bygghjälp!
« Svar #1 skrivet: 07 feb-11 kl 18:48 »
1. Dom bör inte vara bredare än 120 cm för att man ska kunna komma åt att rensa mm. Det är bra om man kan gå runt hela lådan så man kan jobba från olika håll. Kan man bara jobba från ena hållet bör den vara smalare så man når.

2. Klart enklare utan ben. Men det beror ju lite på vilken höjd du vill ha också. Men 50 cm ovan mark känns som en klart godkänd arbetshöjd för mig :)

3.Man ska absolut inte använda tryckimpregnerat virke i samband med odling, det är giftigt. Man bör inte använda det alls, nånsin eftersom det är gift :/

4. Det kan man göra man kan också ha plast invändigt mot lådans väggar men såklart inte i botten.

5. Jag ser ingen anledning till det...

6. Ja men tänk på att morötter och annat som växer neråt kanske behöver mer

8. Köp pallkragar och fyll med jord. Två på höjden borde räcka :)

lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stadsodling i lådor, bygghjälp!
« Svar #2 skrivet: 11 feb-11 kl 19:48 »
Jag tänker direkt på pallkragar.

Helt perfekta att använda måttet är 1200x800 lite osäker på höjden.
Bara att stapla och så drar man dit 2 reglar så dom inte går att lyfta isär och så bygger man locket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

840 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser