Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Över eller underbett  (läst 2777 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Över eller underbett
« skrivet: 03 feb-11 kl 14:38 »
Jag har två tackor av Klövsjöfår. Dvs att jag har tre men den älsta kan jag inte se i munnen ännu. Dom två små ser helt olika ut i "ansiktet" Den ena är mycket spets o den andra lite mer fyrkantig. Jag kom på att kolla dom i munnen o hon som ser spets ut har överbett o den andra har underbett. Vad är normalt egentligen? underbett tror jag är onormalt men kan det vara ett problem?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Över eller underbett
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 17:03 »
Dom ska varken ha underbett eller överbett.
Tänderna ska passa mot "tryckkudden"...

Djur med bettfel ska inte användas i avel.

Normalt-Överbett-Underbett
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 03 feb-11 kl 22:37 »
Vill det säga då att av mina tre fina Klövsjötackor är det två som jag inte kan använda i aveln? AJ DÅ!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 feb-11 kl 22:59 »
Hur gamla är dina tackor?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 03 feb-11 kl 23:01 »
Dom är från mars o april 10

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 03 feb-11 kl 23:06 »
Det kanske ser värre ut än det är... de har väl mjölktänder än så länge,kanske det ändrar sig lite när dom får sina riktiga tänder.. Det viktigaste är ju att dom kan tugga hö ordentligt,annars kan dom ju i princip svälta på lång sikt. Om de är betäckta får du vara uppmärksam på hur lammens bett ser ut. Visst,man ska inte avla på djur med bettfel...men men...det beror väl lite på vad du gör med avkomman...en samvetsfråga

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 03 feb-11 kl 23:11 »
Tja det är ju genbanksdjur o jag har ju tänkt att bygga upp en besättning på 8 djur eller så o sälja dom jag kan vidare. Jag har gått o tänkt att dom såg så olika ut men kanske det inte är så mycket som det ser ut eller ... Jag har mailat uppfödaren. Får höra vad han säger.

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 03 feb-11 kl 23:15 »
Måla inte f...n på väggen än,uppfödaren kanske kan förklara..vänta och se. Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare
pow, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser