Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsamt fårföretag  (läst 8293 gånger)

ulfg

Lönsamt fårföretag
« skrivet: 03 feb-11 kl 11:44 »
Ville bara tipsa om ett fårlantbruk som verkar så otroligt välskött och professionellt. Se www.himledalenslamm.se
Det var en sann fröjd att surfa runt och se hur de tar hand om sina kunder och väcker lusten att köpa en låda lammkött.
Enligt en artikel i Hallandsposten har de "bara" 200 livdjur, men verkar gå runt fint med det. De säljer allt de kan producera och har en stabil kundkrets mellan Falkenberg upp till Göteborg. Jag tror -tyvärr- att för närvarande är det bara den här företagsmodellen som bär sig för mindre lantbrukare med djur. Hälften bonde, hälften egen försäljare. Vad tycker ni?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Existens?

• Gäst
SV: Lönsamt fårföretag
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 11:51 »
Det ser väl också ut som att dom har inga ambitioner att köra med några gammaldags raser för att bevara och liknande. Utan kör med Texel, som efter vad jag förstått på kommentarer här på forumet är en köttras?
Jag tror att det ofta är där det skär sig..man vill bedriva lönande företag samtidigt som man vill bevara nån gammaldags ras, då blir det genast knepigare. Det finns ju en anledning till att raser är utrotningshotade.

Och dom tog ju ändå bra betalt...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 03 feb-11 kl 12:02 »
Ja, verkligen jättefin hemsida och fint upplägg!  :) Något att inspireras av helt klart.
Jag tror som du är inne på att om man vill ha färre djur så är det något sådant här man måste satsa på. När jag själv började med djur blev jag förvånad över hur otroligt lite bonden själv får för sina djur, oavsett om det är gris, nöt eller lamm. Så om man som bonde vill ha bättre betalt tror jag det är upplägg liknande den här som måste till. Hörde på radion häromdagen att allt fler konsumenter efterfrågar ekologiskt. Nu var väl inte den här gården ekologisk men, genom att handla sitt kött där så vet man precis var maten kommer ifrån. Så jag gissar på att allt fler konsumenter kommer att vilja handla på det här sättet. Sen finns det alltid de som skiter i hur köttet smakar, bara det är billigt och kött liksom.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 03 feb-11 kl 16:25 »
Sen finns det alltid de som skiter i hur köttet smakar, bara det är billigt och kött liksom.  ::)

I försök har ingen smakskillnad mellan Ekologiskt ooch konventionellt kött  kunnat påvisats.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 03 feb-11 kl 16:39 »
Det ser väl också ut som att dom har inga ambitioner att köra med några gammaldags raser för att bevara och liknande. Utan kör med Texel, som efter vad jag förstått på kommentarer här på forumet är en köttras?

Eh... Vad menar du? Skulle det vara fel att ha får av köttras? Eller missuppfattar jag helt...
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 03 feb-11 kl 16:44 »
Eh... Vad menar du? Skulle det vara fel att ha får av köttras? Eller missuppfattar jag helt...

Så tolkade inte jag det... utan att om man har ambitionen att köra med gamla ursvenska raser kan man känna sig blåst på lönsamheten... typ.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 03 feb-11 kl 16:47 »
Ah...  ::) Lilla jag tänkte inte så långt... Men jo, så är det nog tyvärr. Det blir ju betydligt mer kött på ett köttraslamm, till bara lite ökad kostnad...
Trist för de som vill göra en insats för bevarandet av utrotningshotade raser. Själv är jag så förälskad i Suffolk, så jag skulle inte kunna tänka mig en annan ras.  o:)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 03 feb-11 kl 16:53 »
I försök har ingen smakskillnad mellan Ekologiskt ooch konventionellt kött  kunnat påvisats.

Har väl inte påstått att det är så heller? Bara att allt fler svenskar efterfrågar ekologiska varor och att den del människor inte bryr sig om hur köttet de köper smakar så länge det är billigt. Jag handlar extra hängmörat nötkött (ibland ekologiskt och ibland inte) från vårt lokala slakteri och smaken går inte att jämföra samma vecka med det Västeråspackade köttet jag hittar i ICAs köttdiskar oavsett om det är svenskt eller irländskt. Det där sista om irländskt vet jag i och för sig inte för jag köper aldrig annat än svenskt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 03 feb-11 kl 17:29 »
Jag köper ibland nöt från en bonde och känner skillnad på vår och höst slaktat och jag vill ha höstslaktat för det smakar godare.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 feb-11 kl 17:37 »

Nej, absolut inte fel enligt mig, tvärtom ifall man vill nå lönsamhet.  Men här på forumet tycker jag ofta det låter som det är att svära i kyrkan när nån nämner texel.

Vad gäller smak på ekologiskt kontra konventionellt, så tror jag inte den stora skillnaden ligger i själva uppfödningen, utan hur köttet hanteras sen.  Det som packas i Västerås till ica..hur gammalt är det när det till slut når butiken?

samaka

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 03 feb-11 kl 17:49 »
Har väl inte påstått att det är så heller? Bara att allt fler svenskar efterfrågar ekologiska varor och att den del människor inte bryr sig om hur köttet de köper smakar så länge det är billigt. Jag handlar extra hängmörat nötkött (ibland ekologiskt och ibland inte) från vårt lokala slakteri och smaken går inte att jämföra samma vecka med det Västeråspackade köttet jag hittar i ICAs köttdiskar oavsett om det är svenskt eller irländskt. Det där sista om irländskt vet jag i och för sig inte för jag köper aldrig annat än svenskt.

Äter nästan uteslutande hemkött... men här i höstas innan slakt var jag utan köttfärs köpte jag ett paket. Förvånades över den väldigt osmakliga doften som spred sig när jag stekte den affärsinhandlade köttfärsen. Dock märkte jag ingen större skillnad på smaken, men mycket kan man dölja med kryddor...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 03 feb-11 kl 18:03 »
Vad gäller smak på ekologiskt kontra konventionellt, så tror jag inte den stora skillnaden ligger i själva uppfödningen, utan hur köttet hanteras sen.  Det som packas i Västerås till ica..hur gammalt är det när det till slut når butiken?
Precis!
Och hur har det hanterats innan det kommer hit!
Vi importerar ju nötkött från Irland, Argentina, Chile,Tyskland, Australien...

Vårt inhemska konventionella nötkött är precis lika bra som det svenska Ekologiska tycker jag  o:)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 03 feb-11 kl 20:32 »
Precis!
Och hur har det hanterats innan det kommer hit!
Vi importerar ju nötkött från Irland, Argentina, Chile,Tyskland, Australien...

Vårt inhemska konventionella nötkött är precis lika bra som det svenska Ekologiska tycker jag  o:)

Fast mycket av det packas ju också i Västerås och blir ganska trist.  :-\ Godare när det hängmöras rejält och det hittar man ju aldrig i Västeråsförpackningarna. Inte i "min" affär i alla fall.

ulfg

« Svar #13 skrivet: 03 feb-11 kl 22:25 »
Det där med vilken specifik ras Himledalen lamm har tycker jag vi kan lämna därhän. Det är inte det som är viktigt.
Inte diskussionen billigt, dåligt kött kontra dyrare, bättre kött heller. Vad jag blev så imponerad över var hur fint styckat och paketerat köttet var och erbjudet i 3 olika sorters lådor. Dessutom tog de upp beställningar och körde sen ut till kunder och levererade vid dörr. Hur skulle vi småproducenter kunna nå dit? Kanske skulle 3-4 mindre gårdar slå sig samman och bilda en gemensam förening som sålde köttlådor på samma vis till en gemensam kundkrets? Vad tror ni?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 03 feb-11 kl 23:28 »
Det där med vilken specifik ras Himledalen lamm har tycker jag vi kan lämna därhän. Det är inte det som är viktigt.
Inte diskussionen billigt, dåligt kött kontra dyrare, bättre kött heller. Vad jag blev så imponerad över var hur fint styckat och paketerat köttet var och erbjudet i 3 olika sorters lådor. Dessutom tog de upp beställningar och körde sen ut till kunder och levererade vid dörr. Hur skulle vi småproducenter kunna nå dit? Kanske skulle 3-4 mindre gårdar slå sig samman och bilda en gemensam förening som sålde köttlådor på samma vis till en gemensam kundkrets? Vad tror ni?

Fast jag säljer redan vårt kött sådär (fast inte lika snyggt packeterat, kunden får packa in själv). När det är dags för slakt kontaktar jag gamla och nya kunder, frågar om de vill ha helt eller halvt lamm och om de vill ha det styckat på något speciellt sätt och om de vill ha något rökt. Sen efter slakten så kör jag ut lådorna till kunderna. Men, vi har inte en sån fin hemsida och inte vaccpackat.

zeina66

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 04 feb-11 kl 07:36 »
Vilken bra hemsida ! Snygga styckningar i fler variationer än jag provat...nu fick jag inspiration  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #16 skrivet: 04 feb-11 kl 09:07 »
Intressant tråd. Jag tycker ju det vore bra om man kunde försörja sig även på de utrotningshotade raserna. Mycket hänger nog på marknadsföringen, presentationen av det man vill sälja. Jag undrar om det inte skulle vara möjligt att sälja även allmogefår med ekologisk uppfödning och rätt marknadsföring.

Smaken på köttet har diskuterats mycket i denna tråd och det är inget fel på smaken på allmogefårens kött. Skillnaden mellan ekologiskt kött och konventionellt ligger ändå inte i första hand hos smaken utan i att ekologiskt kött är nyttigare, innehåller mer omega 3 och 6. Här har jag inte tillräckligt mycket kunskaper utan stöder mig på Birgit, som studerat detta mycket och brukar dela med sig av sina kunskaper i detta forum. Dessutom vet jag att jorden mår betydligt bättre av att odlas ekologiskt, något som vi nog måste börja tänka på innan vi förstör markerna helt.

Jag slutar aldrig att förvånas över att folk gladeligen köper kött, som fraktats från Australien istället för att köpa svenskt. Och att man köper mat, som är billig utan att fundera över smak men fr a hur näringsrikt det är. Det är egentligen synd och skam att inte går att försörja sig på småskaligt jordbruk.
Åsenfår, hundar och katter

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 04 feb-11 kl 09:35 »
Intressant tråd. Jag tycker ju det vore bra om man kunde försörja sig även på de utrotningshotade raserna. Mycket hänger nog på marknadsföringen, presentationen av det man vill sälja. Jag undrar om det inte skulle vara möjligt att sälja även allmogefår med ekologisk uppfödning och rätt marknadsföring.

Smaken på köttet har diskuterats mycket i denna tråd och det är inget fel på smaken på allmogefårens kött. Skillnaden mellan ekologiskt kött och konventionellt ligger ändå inte i första hand hos smaken utan i att ekologiskt kött är nyttigare, innehåller mer omega 3 och 6. Här har jag inte tillräckligt mycket kunskaper utan stöder mig på Birgit, som studerat detta mycket och brukar dela med sig av sina kunskaper i detta forum. Dessutom vet jag att jorden mår betydligt bättre av att odlas ekologiskt, något som vi nog måste börja tänka på innan vi förstör markerna helt.

Jag slutar aldrig att förvånas över att folk gladeligen köper kött, som fraktats från Australien istället för att köpa svenskt. Och att man köper mat, som är billig utan att fundera över smak men fr a hur näringsrikt det är. Det är egentligen synd och skam att inte går att försörja sig på småskaligt jordbruk.

Jag tror man kan det till en viss del, det förutsätter att man inte stirrar på köttet bara, allmogedjuren är tänkta att ta till vara på allt, kött, skinn, ull mm + att man kan hålla kurser och tema helger man kan också få bidrag för att ha verksamhet med barn. Man måste se till allt man kan få ut från allmogefåret och därifrån arbeta, då är inte heller den stora mängden djur viktig utan att man tar till vara och utvecklar allt man kan. 
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 feb-11 kl 09:36 »
Det här med omega-3 i ekologiskt kött är ju ett omtvistat ämne, så det är väl inte värt att låta tråden glida in i det.Man får bättre halter om djuren äter mycket gräs, ekologiskt eller ej så att säga.

Vad gäller att försörja sig på allmogeraser så tror jag inte det blir lätt om vi verkligen talar om att försörja sig. Vi vet ju inte ens huruvida gården som är akuell här i tråden, försörjer sig på lammen, och inget om hur mycket som faktiskt säljs i lådor. I ett radioreportage från november talas det ju om den dåliga lönsamheten på lamm, och här nämns ingenting om köttlådor, så det är svårt att få ett grepp om omfattningen tycker jag.

Och visst är det bedrövligt att det inte går att leva på små jordbruk. men fakta är ju tyvärr att många inte har så mycket att välja på om de ska köpa helt kött, det får bli ett billigt för ekonomin tillåter inget annat. Jag tvekar själv när man ska köpa en ryggbiff till fredagen och den går lös på 80-90 kr för två små bitar.
Jag tillhör heller inte dom som automatiskt sätter likhetstecken mellan svenskt och hög kvalitet. Mycket hänger på kunskap. Det går att göra en argentinsk oxfile till en himmelsk upplevelse, lika väl som att man kan sabotera en svensk dito, totalt.

ulfg

« Svar #19 skrivet: 04 feb-11 kl 10:36 »
Vad kul. Nu börjar vi komma igång i diskussionen! Jag tror att det finns flera nischer i att sälja lammkött - precis som det fanns flera olika sorters köttlådor och styckningsvariationer hos himledalenslamm.se. Det finns nog definitivt en nisch för "äkta lantraskött" sålt som något eget, särskilt. Äkta pinnekött i Norge skall vara från närmast viltgående får vars lamm slaktas efter en säsong då de uppnått 11-14 kg. De har gått på magert kustbete och anses ha en köttsmak som närmast påminner om vilt. Som den gode Birgit har berättat. Antingen föredrar man detta eller stora rejäla bitar ljust, mer neutralt smakande kött från köttraser. Just i den här diskussionen kan vi kanske hoppa över vad som är bäst eller sämst, nyttigast, osv. Argument för att sälja lantraskött till kunder saknas inte. Kanske magrare, mer utpräglad smak, "rädda naturen", smålantbruket, osv? Det viktiga tycker jag är hur smågårdar kan slå sig samman och hitta ut till potentiella kunder.
Vad krävs? Samarbetsavtal, slakterier, vad för marknadsföring? Hur tänker ni?

Dela detta:

* Inloggade just nu

857 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser