Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ytbehandling  (läst 19269 gånger)

Foks

• -
Ytbehandling
« skrivet: 02 feb-11 kl 16:16 »
Jag håller på att snickra en bokhylla i furu. Jag vill helst inte sandpappra och undrar om sickling är ett alternativ?
Sen undrar jag om det  är lämpligt att behandla hyllan med linolja, spelar det någon roll om det är kokt eller rå olja, och ska det spädas ut med terpentin?
Tack för svar
Slöjd, Skogen, Sova under stjärnorna, Torpet. Söker ständigt efter kärlek.
Vi bär en ny värld här i våra hjärtan, och den världen växer för varje minut

malarmaster

• Gäst
SV: Ytbehandling
« Svar #1 skrivet: 02 feb-11 kl 16:45 »
Är virket hyvlat? sickla går visst under förutsättning att det redan är rätt slätt annars är risken att man fläker upp flisor.Vad är det för fel med slippapper?
som ytbehandling går det bra att olja.Du använder kokt linolja blandat med hälften terpentin,
OBS ej lacknafta då den fördärvar torkprocessen.
Stryk på med pensel,låt dra 10 min. torka därefter av överskottet.Låt torka ett dygn, gör om processen,tycker du att du fått en bra yta kan du stanna här annars gör du en behandling till.
Rå linolja används sällan då den har väääldigt lång torktid.
Kokt linolja är som det låter "kokt" dvs upphettad o får därmed ett naturligt torkmedel i sig.
Ulf

Foks

• -
« Svar #2 skrivet: 02 feb-11 kl 19:42 »
Tack för svaret!
Jag har handhyvlat virket så det är riktigt slätt, vill mest fräscha upp ytan lite då det har blitt lite smutsigt och så. Vill inte sandpappra så mycket då jag bor i samma rum som jag snickrar.
Slöjd, Skogen, Sova under stjärnorna, Torpet. Söker ständigt efter kärlek.
Vi bär en ny värld här i våra hjärtan, och den världen växer för varje minut

korren

« Svar #3 skrivet: 02 feb-11 kl 20:49 »
Du kan ju skura med tvålflingor. Det är en ytbehandling som kanske inte blir jättetålig. Men det är ju lätt att upprepa. Det blir en ljus och fin yta. Som såpskurat golv.

malarmaster

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 feb-11 kl 21:05 »
OBS!! glömde en varning.
trasor o dyl. som du använt ihop med linolja  får du inte slänga var som helst då de kan självantända.linolja torkar nämligen med oxidation,tar upp syre o då utvecklas värme.
Dränk dem i vatten o häng upp till tork,helst ute. Ulf

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 02 feb-11 kl 21:26 »
Följd av linoljetrasa (ur Handledning för industriellt brandskydd, 1941).

"Det kan ej nog framhållas, hur farlig en linoljefuktad trasselsudd eller trasa är. Lägges den i solen, kan den antändas efter omkring 1 1/2 timme, om viktsförhållandet mellan linolja och textilvaran är 3:2. Lägges så en linoljedränkt trasselsudd eller trasa på ett värmeelement med en temperatur av 95°, kan antändningen ske på 1/2 timme. Den vanligaste tiden för antändning av linoljedränkt trassel, tyg eller sågspån torde å plats med vanlig lufttemperatur vara 6-24 timmar. Vid ringa syretillförsel, t ex om linolja runnit ner i en sågspånsfylld mellanbotten med tätt golv, kan det emellertid dröja mycket lång tid, innan självantändning uppstår.
Figuren visar verkan av en linoljedränkt trasselsudd, som strax före arbetstidens slut ena dagen använts för rengöring och under natten bränt av ett hammarskaft av trä samt bränt ner ett hål i arbetsbänken."

Humle

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 02 feb-11 kl 22:10 »
Fint där torbjörn om linoljans brännbarhet. Jag har ibland funderat på om det är någon form av myt, något för mythbusters att testa men nu har jag sett bild på det.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

gopo

« Svar #7 skrivet: 03 feb-11 kl 08:22 »
Att sickla furu är inte någon bra idé, dessutom blir det ju damm av det som du ville undvika också. Kan du inte ställa hyveln så att den tar jättelite och hyvla en gång till?

carpentercat

• Öland
« Svar #8 skrivet: 04 feb-11 kl 16:01 »
om du jobbar, där du bor oroa dig inte för lite damm (lätt att suga bort) men andas och sova bredvid torkande terpentin /linolje ånga är inte så hälsosamt. Då är såpvarianten bättre.

Tulipanros

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 feb-11 kl 17:16 »
Hm...linolja på en bokhylla?
Inte om du ska ställa böcker där.
Risken är att pappret suger upp även om det känns torrt. Eller?

Jag vet bara att någon i min familj linoljade en träsak och hängde upp på tapetväggen.
Efter några månader började det...och fläcken blev bara större.

Bivaxa med trasa och borsta upp. Luktar gott också. Och brinner inte.

malarmaster

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 feb-11 kl 17:51 »
rätt gjort är det ingen risk för "fläckar".felet många gör är att inte torka av överskottet efter varje påläggning samt att en del får rå linolja i affären.då torkar det i princip aldrig.
kokt linolja torkar efter max 2 dygn i rumstemp.(20 gr.)som linoljefärg.när den är torr smetar den inte.
ytbehandlar själv möbler med linolja o det är allt,bord,hyllor sängar m.m.
f.ö är linoljebehandling av golv vanligt förekommande o det brukar inte vara några problem.
 ulf

Tulipanros

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 feb-11 kl 17:56 »
Aha...ska hälsa familjemedlemmen det.
Själv använder jag också linolja till utemöbler.
Inne är jag väldigt förtjust i just bivax eller linoljevax.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser